به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا،ماهي قرمز يا ماهي حوض از زيباترين نوع ماهيان است كه قدمت آن در جهان به ۱۶۰۰ سال پيش و كشور چين بازميگردد. در حال حاضر بيش از صد گونه مختلف از اين نوع ماهي در جهان وجود دارد و اين گونه آبزي براي افزايش بركت زندگي و به عنوان نماد ثروت و شادابي در جهان استفاده ميشود.

در ایران ۸۰ سال از ورود این گونه ماهی می‌گذرد و با نماد شادابی و جاری بودن زندگی در سفره هفت‌سین ایرانیان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است اما در نظر عموم مردم به عنوان ماهی شب عید است و عمر آن به دلیل نگهداری نادرست به چند روز و نهایتا دو - سه ماه ختم می شود درحالیکه ماهی قرمز؛ ماهی شب عید نیست و شیشه عمر آن‌ به دست ماست که درصورت فراهم کردن رفاه این جاندار عمر مفیدش شش تا هشت سال است که البته می‌تواند تا ۲۰ سال عمر کند و به وزن ۴.۵ کیلوگرم و طول ۶۰ سانتی متر برسد.

هر ساله نزدیک ایام نوروز حدود پنج میلیون قطعه ماهی قرمز تولید می‌شود و در کنار تولید داخلی، واردات هم صورت می‌گیرد که در این میان سازمان دامپزشکی هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز به اجرای سیستم مراقبت فعال و غیر فعال علیه بیماری‌های ماهیان زینتی با تاکید بر ماهی قرمز اقدام می‌کند.

در این زمینه مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با تاکید بر اینکه تمامی واحدها و مراکز تکثیر و پرورش که مجوز از سازمان دامپزشکی دارند تحت سیستم مراقبت فعال و غیر فعال این سازمان قرار دارند، گفت: نمونه‌برداری و آزمایش‌های ویروس‌شناسی، باکتریایی، قارچی و انگلی انجام می‌شود که در صورت وجود هرگونه آلودگی به نسبت ماهیت بیماری، اقدام به قرنطینه، کنترل، پیشگیری، درمان یا معدوم‌سازی ماهی‌های آلوده می‌شود.

کاظم عبدی اظهار کرد: گفت: امسال برای اولین بار بازار عرضه ماهیان قرمز نیز کنترل می‌شود که در این راستا به تمام استان‌ها ابلاغ شده واحدهایی برای بازدید از مراکز عرضه و تحت پوشش قرار دادن آن‌ها راه اندازی شود.

این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی توصیه کرد: خریداران حتما ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری تهیه کنند.

به گفته وی پایانه‌های میوه و تره‌بار، ‌ آکواریوم فروشی‌ها و اماکنی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی هستند، مورد تایید سازمان دامپزشکی برای خرید ماهیان قرمز است.

عبدی تاکید کرد: ‌ مصرف کنندگان جدا از خرید ماهی قرمز از دست فروشان و معابر شهر خودداری کرده و هنگام خرید دقت کنند این آبزی از نظر ظاهری دارای علائم بیماری نباشد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی افزود: باله‌های ماهی قرمز نباید تاخورده و جمع شده باشد. ماهی سالم پوسیدگی باله نباید داشته باشد. روی سطح بدن ماهی لکه‌های سفید یا قرمز رنگ وجود نداشته باشد. چشمان ماهی قرمز بیرون زده نباشد و پولک‌هایش نیز نریخته باشد.

وی توصیه کرد: ‌ برای نگهداری هر قطعه ماهی حتما دو لیتر آب نیاز است. همچنین ماهیان قرمز را نباید در ظروف دهان گرد و کوچک نگهداری کرد و حتی المقدور برای جلوگیری از اشکال در سیستم جهت‌یابی این آبزی از ظروف چند ضعلی برای نگهداری استفاده شود.

عبدی اظهار کرد: ماهیان قرمز در کنار شومینه، آشپزخانه و مکان‌هایی که تغییر دما زیاد است، نگهداری نشود و هفته‌ای یک تا دو بار آب آن‌ها نیز تعویض گردد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با تاکید بر جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهی قرمز و آب ماهی، تصریح کرد: ‌ در صورت دست زدن به ماهی و آب آن باید نسبت به شستن دست با آب و صابون اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: ‌ غذای این گونه آبزی باید صنعتی باشد در غیر این صورت از خورده‌های نان و شیرینی استفاده شود.

عبدی تاکید کرد: ‌در پایان نوروز از ریختن ماهیان قرمز به آب‌های جاری و رودخانه‌ها خودداری شود چراکه ممکن است بیماری‌هایی داشته باشند و وارد منابع آبی گردد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی افزود: در این راستا در هر شهری با همکاری شهرداری‌ها مکانی مشخصی برای رهاسازی ماهیان قرمز پس از ایام نوروز در نظر گرفته شده است.