به گزارش مهر، نوسان بازار ارز و سکه در ماه قبل، علاوه بر اینکه قیمت اغلب کالاها را افزایش داد، تاثیر ۱۰ تا ۲۰ درصدی هم بر بازار مسکن داشت و در ماههای پایانی سال، قیمت مسکن را بالا برد.

گرچه الان که روزهای پایانی سال را پشت سرمی گذاریم و بازار رونق ابتدای ماه را از دست داده است، قیمتها با افزایشی مواجه نشده اما به گفته فعالان بازار مسکن، قیمت انواع مسکن از جمله کلنگی در این مدت افزایش زیادی داشته است.

البته سیاست دولت برای تمرکز بر مسکن مهر خودمالکین هم از جمله مواردی است که بر قیمت خانه های کلنگی تاثیر گذار بوده است، زیرا بر این اساس دولت به مالکان زمین در هر کجای شهر که باشند، تسهیلات مسکن اختصاص می دهد و مالکان هم باید واحدهای خود را به متقاضیان مسکن مهر بفروشند.

از سوی دیگر، افزایش قیمت مسکن، همیشه سازندگان را تشویق می کند تا با خرید زمین و آپارتمان سازی سود بیشتری را به دست آورند بنابراین این دو عامل سبب شد که قیمت خانه های کلنگی به خصوص در شمال شهر تهران با افزایش زیادی مواجه شود.

یکی از فعالان بازار مسکن در این باره به مهر، گفت: در منطقه یک تهران، قیمت خانه های کلنگی تا متری ۲ میلیون تومان هم افزایش پیدا کرده است و دلالان و سازندگان به دنبال خرید این املاک هستند تا در سال آینده آپارتمانهای نوساز خود را با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

در این میان املاک کلنگی که جواز ساخت دارند با قیمت بیشتری به فروش می رسند، زیرا شامل طرح تفصیلی جدید نشده و سازندگان همچنان می توانند خارج از ضوابط طرح امسال، آپارتمان های خود را بسازند.

قیمت املاک کلنگی در برخی از محله های تهران

به گزارش مهر، قیمت یک ملک کلنگی در خیابان نیاوران با ۱۶۰ متر زمین و ۳ نبش ۹۶۰ میلیون تومان تعیین شده است و ملکی ۲۰۰ متری در پاسداران اختیاریه، ۲ نبش، متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

یک ملک کلنگی در خیابان دولت با ۱۳۰ متر زمین، ۲ نبش و ۴ طبقه ۷۵ متری در مرحله سفت کاری با قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می رسد همچنین زمینی با موقعیت تجاری - اداری در مرزداران به مساحت ۸۰۰ متر به قیمت متری ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

ملکی ۹۰ متری در شاهین شمالی با بر ۹ در ۱.۵ طبقه به قیمت ۴۰۵ میلیون تومان به فروش می رسد و یک ملک ۳۱۳ متری با بر ۱۱.۳۰ شمالی هر متر مربع ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

همچنین از سوی مالک برای یک زمین ۶۱۲ متری در قیطریه جنوبی هر مترمربع ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت تعیین شده است و ۴۰۵ متری در تجریش متری ۹ میلیون تومان به فروش می رسد.