به گزارش افکارنیوز،دكتر مرتضي ايزدي در گفت و گو با ايسنا افزود: وقت كم مسافران نوروزي باعث به اوج رسيدن ابتلا به برخي بيماريهاي عفوني در اين روزها ميشود چراكه آنان به علت وقت كم به سمت صرف غذا در رستورانها سوق پيدا ميكنند اين در حاليست كه مسافران تا حد امكان بايد از غذاهاي خانگي و ساده استفاده كنند چرا كه يك ساندويچ پنير به مراتب بهتر و سالمتر از يك همبرگر است.

وی توصیه کرد: اگر مسافران قصد استفاده از غذاهای رستوران‌ها را دارند غذاهای تکی انتخاب کنند و غذاهایی مانند کباب که مخلوط چند ماده است را مصرف نکنند چرا که ممکن است غذاهای مخلوط، حاوی انواع بیماری‌های عفونی و باکتری‌ها باشند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به مصرف سبزیجات در نوروز اظهار کرد: به شرطی مصرف میوه‌ها و سبزیها طی سفر توصیه می‌شود که مسافران خود این مواد را بشویند و مصرف کنند بنابراین بهتر است آنان حتی در بهترین رستوران‌ها از مصرف سبزی‌ها و سالاد خودداری کنند چون به خاطر تردد مشتریان زیاد به این رستوران‌ها، آنان نمی‌توانند میوه‌ها و سبزیها را به خوبی بشویند.

ایزدی با بیان اینکه افراد در صورت مسافرت به مناطق گرم از یخ جامد استفاده نکنند، گفت: یخ جامد مانند آب می‌تواند آلوده باشد بنابراین به مسافران توصیه می‌شود که از آب سرد کن‌های برقی استفاده کنند یا در صورت استفاده از یخ، مخزن آب و یخ جدا باشد چون در غیراینصورت ممکن است افراد به ویژه کودکان دچار عفونت‌های روده‌ای شوند.

وی با اشاره به تفریحات مسافران نوروزی اظهار کرد: لازم است مسافران تفریحاتی متناسب با سن خود انتخاب کنند بنابراین افراد بالای ۵۰ سال نباید از وسایلی که فرد را بسیار هیجان‌زده می‌کند، استفاده کنند.

رئیس مرکز بین المللی طب مسافرتی ایران درباره مصرف دارو در ایام نوروز گفت: بیمارانی که دارو مصرف می‌کنند پیش از سفر با پزشک خود مشورت کنند و خلاصه‌ای از بیماری خود را در حد چند خط به همراه داشته باشند علاوه برآن دست کم یک برابر و نیم داروی مصرفی خود را همراه خود به سفر ببرند. به عنوان مثال اگر یک دیابتی روزانه ۱۰ حب قرص مصرف می‌کند، برای سفر یک هفته‌ای به جای ۷۰ حب قرص باید ۱۱۰ حب قرص به همراه داشته باشد و آن‌ها را در دو جای مختلف نگهداری کند تا در صورت گم شدن مقداری از قرص‌ها بتواند از قرص‌های باقیمانده استفاده کند.

وی در ادامه درباره مسافرت زنان باردار و افراد مسن گفت: زنان باردار و افراد مسن نباید به مدت طولانی با اتوبوس سفر کنند. بهترین زمان مسافرت هنگام بارداری پیش از سه ماهه سوم است و این افراد نباید در سه ماهه سوم بارداری سفر کنند و اگر مجبور به مسافرت به مدت طولانی شدند لازم است با یک مرکز مجهز در مقصد هماهنگی کنند تا در صورت ضرورت بتوانند در آن مرکز وضع حمل کنند از سوی دیگر افراد مسن نباید بیش از ۵-۶ ساعت در مسیر باشند و در صورت ضرورت باید هر دو ساعت یک بار ۷ تا ۱۰ دقیقه قدم بزند.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: ‌اگر فرد به محلی سفر می‌کند که بستگان او در آن محل زندگی می‌کنند، او سفر ایمنی در پیش خواهد داشت چرا که تمام شرایط لازم در محل اسکان مسافروجود دارد اما اگر او به محلی جدید سفر کند، در مقصد وضعیت جدیدی را تجربه می‌کند در این شرایط باید به وضعیت آب و هوایی و خوراک خود توجه کند.