به گزارش افکارنیوز،"محمدعلم ایزدیار" در گفتوگو با فارس در کابل، اظهار داشت: مردم افغانستان خواستار محاکمه نظامیان آمریکایی که دست به کشتار غیرنظامیان میزنند، هستند.

تبعات رفتارهای غیرانسانی نظامیان آمریکایی در افغانستان و زمینه انتقال جویی

ایزدیار افزود: رفتارهای غیرانسانی نظامیان آمریکایی‏ها در افغانستان، بر روابط کابل– واشنگتن تأثیر منفی خواهد گذاشت و این مسئله پیمانی را که قرار است میان ۲ کشور به امضا برسد، ‌ نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به گفته وی، دولت‎های افغانستان و آمریکا باید مانع چنین اعمال ناشایسته‌ای شوند و اگر چنین حوادثی تکرار شود، زمینه‎انتقام‎جویی‌ها را بیش‌ از پیش فراهم خواهد کرد.

ایزدیار تصریح کرد: خودسری‌های نظامیان خارجی، زمینه سوء استفاده‌های شبه‌نظامیان طالبان، شبکه القاعده و سایر گروه‌های مسلح مخالف دولت را افزایش خواهد داد.

این حادثه باید جدی بررسی شود

معاون مجلس سنای افغانستان تصریح کرد که باید این حادثه به گونه‌ای جدی از سوی مقامات خارجی و دولت افغانستان بررسی شود و نیز انگیزه‌ها و دلائل آن واضح بیان شود.

ایزدیار گفت: مردم افغانستان به شکل جدی خواستار محاکمه این نظامی است و منتظر نتیجه آن نیز هستند.

وی افزود: حضور نظامیان خارجی در افغانستان قانونمند نیست و به همین دلیل دولت افغانستان نمی‌تواند تا علیه نظامیان خارجی که مرتکب جرم در این کشور می‌شوند، اقدام کند و آنان را به محاکمه بکشاند.

پس از امضای پیمان مشخص خواهد شد که نظامیان آمریکایی در کجا محاکمه شوند

ایزدیار افزود: پس از امضای پیمان استراتژیک کابل – واشنگتن مشخص خواهد شد که آیا ۲ طرف این پیمان در مورد این مسئله چگونه توافق خواهند کرد.

معاون مجلس سنای افغانستان علاوه کرد: بر اساس مشورت‌های " لویه جرگه سنتی "، در صورتی که پیمان استرتژیک کابل – واشنتگتن به امضا برسد، باید این نظامیان بر اساس قوانین نافذه افغانستان مجازات شوند.

وی افزود: دولت افغانستان باید در مذاکرات روی پیمان استراتژیک مشورت‌های لویه جرگه سنتی را فراموش نکند.

ایزد یار تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که در دست است، چگونگی مجازات نظامیان خارجی در صورتی که جرمی را مرتکب می شوند، یکی از چالش‌ها پیمان استراتژیک است و دولت افغانستان اصرار دارد که باید مجرمان بر اساس قوانین افغانستان و در داخل این کشور محاکمه شوند، اما مقامات آمریکایی تاهنوز این خواست دولت افغانستان را نپذیرفته‌اند.

روز گذشته، یک نظامی آمریکایی در ولایت قندهار، به طور خودسرانه بیش از ۱۵ غیرنظامی افغان را به قتل رساند و چند تن دیگر را زخمی کرد.