گفتندبه‌خاطر محمدی ۱۸رای ازدست میدهی

به گزارش افکارنیوز به نقل ازفارس، علی فتحاللهزاده مدیر عامل باشگاه استقلال در ابتدای فصل تیمی را روانه مسابقات کرد که همه از آن به عنوان تیم کهکشانی یاد کردند.

در این بین اما اتفاقات زیادی رخ داد و بازیکنانی مثل فرهاد مجیدی و جاسم کرار از جمع آبی‌پوشان جدا شدند اما استقلال هم اکنون در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد و در جام حذفی و لیگ برتر از مدعیان اصلی قهرمانی محسوب می‌شود.

به همین بهانه خبرگزاری فارس گفت‌وگویی را در خصوص اتفاقات سال ۹۰ در باشگاه استقلال و مسائل مختلف با فتح‌الله‌زاده انجام داد که متن آن را در زیر می‌خوانید.

فارس: از ابتدای سال ۹۰ آغاز کنیم و دوست داریم بدانیم در این یک سال در باشگاه استقلال چه گذشت؟

در سال ۹۰ فراز و نشیب‌های بسیار زیادی داشتیم و در شرایط گوناگونی قرار گرفتیم. هنگامی که تیم را آماده مسابقات کردیم از سوی کارشناسان و روزنامه‌نگاران تیم کهکشانی لقب گرفتیم. همیشه گفته بودم ما کهکشانی نیستیم ولی تیم خوبی هستیم. فشردگی مسابقات ما را دچار مشکل کرد، نه تنها استقلال بلکه اکثر تیم‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کردند. اگر یادتان باشد در ابتدای فصل گفتم می‌توانیم دو قهرمانی به دست بیاوریم اما در این اواخر به این مسئله اعتقاد پیدا کردم که حتی اگر یک جام را هم کسب کنیم نتیجه خوبی گرفته‌ایم.

فارس: چرا؟

چون در یک مدت زمان کوتاه بازیکنان نخبه استقلال دچار آسیب‌دیدگی شدند. شاید این مسئله هر صد سال یک بار اتفاق بیفتد. تیم ما در مثلثاصلی زمین دچار مشکل شد و حیدری، جباری و تیموریان که ملی‌پوش هم هستند دچار آسیب دیدگی شدند. فرهاد مجیدی و کرار رفتند و این مسئله ملعبه‌ای شد برای برخی‌ها که دوست داشتند ما نتیجه نگیریم.

شاید در آن زمان تحلیل‌ها یک سویه بود و خیلی‌ها می‌گفتند پرویز مظلومی و استقلال افت کردند اما هیچ کس نمی‌گفت چرا این اتفاق افتاد. مدام می‌گفتند مظلومی را عوض کنید و مظلومی باید برود. اینها سختی‌های ما بود و هنگامی که یکی دو باخت آوردیم فشارها همه سویه شد و تصور می‌کردم با یک باخت دیگر وارد بحران می‌شویم اما انصافا خودم هم فکر نمی‌کردم به این زودی همه چیز را کنترل کنیم.

۲۵ روز پرفشار و پراسترس را پشت سر گذاشتیم و خدا را شکر که ذوب آهن را در پلی آف لیگ قهرمانان بردیم و همه چیز به روال عادی برگشت. دیدید که الریان را هم در قطر بردیم و جو برگشت اما هنوز در یک کاخ شیشه‌ای هستیم که هر آن ممکن است بشکند.

فارس: در این بین به مشکلات مالی اشاره نکردید؟

بیشترین مشکلات مالی را داشتیم و این مسئله به خاطر بدهی‌های گذشته بود که به ما لطمه زد. وقتی در این مورد حرف می‌زنم، برخی دوستان می‌گویند که می‌خواهد مدیر قبلی را تخریب کند اما من اعتقاد دارم باید بزرگ فکر کنیم. مثلا اگر من می‌گویم واعظ برای باشگاه بدهی گذاشت نباید فکر کنیم که می‌خواهم او را تخریب کنم.

ممکن است من هم بدهی بگذارم و اعتقادم این است که سیستم دچار مشکل است. روزی که باشگاه را تحویل گرفتیم بالغ بر ۸ میلیارد تومان بدهی داشتیم. این رقم ما را اصلا اذیت نکرد ولی آن سه میلیاردی که مربوط به دوره گذشته بود خیلی روی کار ما تاثیر گذاشت. چون آن ۸ میلیاردی که از مدیریت قبل به جا مانده بود تنها مربوط به ایشان نبود و ممکن است این بدهی به دوران من، قریب و حتی اولیایی هم مربوط باشد. آن ۳ میلیارد تومان که به خود بازیکنان مربوط بود ما را خیلی اذیت می‌کرد و هر چه به بازیکنان پول می‌دادم پر نمی‌شد.

در این جا از کادر فنی و بازیکنان تشکر می‌کنم که علیرغم مشکلات مالی خیلی جنجال درست نکردند. شاید گله کرده باشند و در مصاحبه‌هایشان حرف‌هایی زده باشند اما خدا وکیلی ما را اذیت نکردند.

فارس: مجموعه هزینه‌های باشگاه استقلال در سال ۹۰ چقدر بود؟

امسال ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باید به بازیکنان پرداخت کنیم. آنهایی که می‌گویند تیم ۲۰ میلیاردی داریم، این رقم را بدانند. خدا می‌داند که همین رقم را خرج کردم و اگر فردا مخارج باشگاه را به وزارت ورزش تحویل بدهم، آنها می‌گویند که فتح‌الله‌زاده به خبرگزاری فارس گفته ۸.۵ میلیارد اما حالا اسنادش متفاوت است. پس بنابراین مستند روی همه چیز صحبت می‌کنم.

مردم بدانند با این رقم این تیم را بستیم. حالا شما تصور کنید ۳ میلیارد هم از قبل باقی مانده بود. حدود ۲ میلیارد هم از سال قبل و در زمان خودم به بازیکنان بدهکار هستم چون در زمان ریاست آقای سعیدلو باید این رقم را می‌گرفتیم که نتوانستیم و حالا شما تصور کنید مجموع این ارقام چه عددی می‌شود. تا به امروز نزدیک به ۴.۵ میلیارد از وزارت ورزش و همه نهادها کمک گرفتیم و بقیه را خودمان تهیه کردیم.

امیدوارم رفته رفته وضعیت وزارت ورزش بهتر شود و مجلس بتواند به ما در پرداخت‌ها کمک کند.







فارس: چرا استقلال مثل پرسپولیس به سازمان خصوصی سازی برای خصوصی شدن این دو باشگاه پیشنهاد نداده است؟

من که نمی‌توانم پیشنهاد بدهم چون این مسئله اشکال دارد. اگر آقایان در سازمان خصوصی سازی گفته‌اند که ما پیشنهاد نداده‌ایم، درست می‌گویند. من صاحب باشگاه نیستم، این دو تیم به وزارت ورزش و جوانان تعلق دارد. آیا من می‌توانم اموال دیگران را بفروشم؟ قبلا هم به مسئولان سازمان خصوصی سازی گفته بودم که سهامدار باشگاه استقلال نیستم که پیشنهاد بدهم. شما باید با وزارت ورزش و وزیر صحبت کنید. ضمن آنکه باید بگویم فروختن استقلال و پرسپولیس این همه دنگ و فنگ ندارد! اصلا چرا ما را به بورس می‌برید؟ من این راه‌ها رفته‌ام.

آقایانی که در سازمان خصوصی‌سازی هستند این را بدانند که قبل از اظهار نظر آنها با آقای کردزنگنه جلسه داشتم و تمام صحبت‌هایم را با ایشان انجام دادم. وقتی برنامه می‌دهیم و هیچ جوابی نمی‌گیریم چرا باید مدام پیگیر مسئله باشیم.

زمانی که من پیشنهاداتم را به سازمان خصوصی سازی دادم، رویانیان مدیرعامل پرسپولیس نبود و من به همراه حبیب کاشانی پیشنهاداتم را به سازمان ارائه کردم.

فارس: بیشتر توضیح می‌دهید؟

این را همه عالم می‌دانند که فتح‌الله‌زاده موافق خصوصی سازی است. آرشیو شما موجود است و همه می‌توانند به آن رجوع کنند که این حرف‌ها را زده‌ام. حتی تا یک سال بعد از پیشنهاد من کسی حرفی از خصوصی سازی نمی‌زد. باور کنید خسته شدم. برای خصوصی سازی کتاب هم نوشته‌ام ولی وقتی در عمل کاری انجام نمی‌شود و وقت تلف کردن است. به ما می‌گویند طرح بده ما هم ارائه کردیم. اول اینکه می‌گویند این طرح زیان می‌دهد و کسی پاسخ من را نمی‌دهد که چرا باید به بورس برویم.

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس یک برند هستند که ارزش دارند. شما بگویید این برند را چند می‌فروشید تا من بخرم. نمی‌توانید بگویید تا من برایتان بفروشم. اصلا این مسئله احتیاجی به رفتن به بورس ندارد. همین حالا هستند کسانی که می‌گویند شما برندتان را اعلام کنید تا ما بخریم. اگر ضرر هم داشت، ما ضرر می‌دهیم. شما نمی‌خواهد به فکر ضرر ما باشید. شما مطمئن باشید عزمی برای فروش نیست.

آقایان سازمان خصوصی‌سازی که می‌گویید کسی این دو تیم را نمی‌خرد، این دو تیم مشتری دارند و حاضرند فقط شماره حساب بدهید تا همه کارها را انجام دهند اما اگر نمی‌خواهید بفروشید هیچ کس را اذیت نکنید.

در حال حاضر باز همه چیز شل شده است. شما ببینید اگر این حرف من درست از آب در نیامد. درست وقتی یک ماه مانده لیگ تمام شود، دوباره اعلام می‌کنند قصد واگذاری تیم را دارند و نمی‌گذارند ما بازیکن بگیریم و کارهایمان درست پیش برود.

فارس: چرا با وجود صحبت‌های رئیس جمهور و تاکید ایشان مبنی بر واگذاری این دو تیم این کار عملی نشد؟

اراده‌ای برای واگذاری این دو تیم نیست. آقای رئیس جمهور در دوره قبلی انتخابات به ما اعلام کرد که در ۲ ماه این دو باشگاه را واگذار می‌کنند.

فارس: یعنی این مسئله سودی دارد که با آن مخالفت می‌کنند؟

سود ریالی هرگز، ‌ اما سود تبلیغاتی دارد. همانطور که گفتم این دو تیم برند هستند. آیا اگر امروز یک کت و شلوار با برند معروف بپوشید بهتر است یا اینکه با یک برند معمولی. معلوم هست که اگر با یک برند معروف لباس بپوشید شیک‌پوش‌تر می‌شوید. ما لباس شیکی هستیم که اتفاقا مجانی است و هیچ کس دوست ندارد آن را از دست بدهد.

فارس: مشکلات‌تان در سال ۹۰ همین‌هایی بود که گفتید؟

نه همین نبود. سختی کار ما از جدایی مجیدی شروع شد. نمی‌دانم فرهاد مجیدی به چه دلیل از استقلال رفت. به من گفت که به خاطر دخترم می‌روم. بیش از ۱۰ جلسه با مجیدی داشتم و در آخرین جلسه نزدیک به ۳ ساعت با او صحبت کردم. حتی این جلسه بسیار پرتنش بود.

فارس: منظورتان از پرتنش چیست؟

مصرانه خواهان این بودم که نرود و مدام اصرار می‌کرد به خاطر دخترش می‌رود اما باید بگویم فقط و فقط به خاطر شرایط دخترش به او اجازه جدایی دادم. اگر به من می‌گفت که با معاون مشکل دارم و یا مسائل دیگری را بازگو می‌کرد هرگز تسلیم مجیدی نمی‌شدم.

متاسفانه الان عده‌ای می‌گویند مجیدی به خاطر معاونان فتح‌الله‌زاده از استقلال رفت. اگر این مسئله است باید بگویم مگر می‌شود که بازیکن با یک نفر مشکل داشته باشد و به خاطر او تیم را ترک کند. مجیدی که با مظلومی شرایط خوبی داشت پس به خاطر او می‌ماند. من اینها را می‌گویم که مثال زده باشم نه اینکه خدای ناکرده بگویم کسی با شخصی مشکلی داشت. هنوز هم برای من جای سؤال است که چرا مجیدی از استقلال رفت چون خیلی به او نیاز داشتیم. او می‌توانست دو ماه را هم به خاطر ما تحمل کند بعد از آن همان بدخواهانی که بعد از رفتن فرهاد جوسازی می‌کردند می‌خواستند تیم را وارد حاشیه کنند.

فارس: چطور؟

اگر با رفتن مجیدی تیم نتیجه نمی‌گرفت همان‌هایی که گفتم، من و استقلال را با هم نابود می‌کردند. مدام به من می‌گفتند چرا اجازه دادی برود. مگر می‌توانستم با زور او را نگه دارم؟ مگر همین حالا شرایط من خوب است. مگر در هفته گذشته نمی‌گفتند که قریب گزینه مدیر عاملی باشگاه استقلال است؟ ما باید ظرفیت داشته باشیم. می‌خواستند رفتن مجیدی را گردن ما بیندازند و ما را زمین بزنند.

دو بازیکن دیگر گرفتیم، اجازه ندادند تیم دو بازی کند و مدام می‌گفتند اینها جنس بنجول است که خریده‌اید. آیا شما اجازه دادید عملکرد این دو نفر را بررسی کنند؟ حالا می‌بینید که یرکوویچ گل‌های ۳ امتیازی می‌زنند و اگر رقم قرارداد او را بگویم خنده‌تان می‌گیرد. آنهایی که انتقاد می‌کردند دو هفته صبر نکردند تا عملکرد این بازیکن را ببینند. مدام به من ایراد می‌گرفتند این چه بازیکنی است که گرفته‌اند اما الان با توجه به عملکرد یرکوویچ آنها چه حرفی دارند به من بزنند. اینها روزهای سختی است که من گذرانده‌ام. یک روزنامه هم بود که علیه ما مطلب می‌نوشت و من با سردبیر این روزنامه صحبت کردم و او متوجه شد حق با من است. آنها می‌نوشتند فرهاد مجیدی می‌خواهد قبل از جام حذفی افشاگری کند. این مطلب را درست در روزهایی که در بحران بودیم می‌نوشتند و هدف‌شان هم این بود در روزهایی که تیم مشکلاتی دارد مسئله رفتن مجیدی را دوباره پررنگ کنند.

مسئله دیگری که باعثمی‌شد این مطالب را بنویسند این بود که اگر استقلال در جام حذفی نتیجه می‌گرفت می‌خواستند بنویسند که مجیدی چون نمی‌خواست حاشیه ایجاد شود حرف‌هایش را مطرح نکرد و اگر استقلال نتیجه نگیرد می‌خواستند بنویسند مجیدی بیش از این هشدارهایش را داده بود. من نمی‌دانم مجیدی این صحبت‌ها را انجام داده است یا نه. متاسفانه چنین صحبت‌های هم مشتری دارد ولی این کارها درست نیست.

آقای محترم شما بگذار مجیدی اگر دوست دارد خودش صحبت کند. چرا پیش داوری می‌کنی؟ اگر مجیدی صحبت‌هایش را کرد ما هم نمی‌گوییم چرا این حرف‌ها را زد. به جای اینکه به استقلال کمک کنند ما را به حاشیه می‌برند. در جریان فصل ۵ بازیکن خود را به دلیل مصدومیت نداشتیم. در همین تیم پرسپولیس اگر علی کریمی را نداشته باشند به مشکل می‌خورند اما استقلال بازیکنان گردن کلفت خود را از دست داد ولی با همه این احوال خودمان را بالا کشیدیم و اکنون هم در جایگاه دوم جدول هستیم و در آسیا هم از بقیه بهتر نتیجه گرفتیم. دو بازی پلی آف را پشت سر گذاشتیم. این خیلی موفقیت بزرگی است. الاتفاق تیم کمی نیست و فینالیست جام حذفی عربستان بوده است. ذوب‌ آهن هم نائب قهرمان آسیا بوده است. دیگر باید چه کنیم؟

هواداران ما این مسائل را می‌فهمند و اگر متوجه نمی‌شدند ما می‌باختیم. آنها درک کردند که عده‌ای ناجوانمردانه در حال به حاشیه بردن استقلال هستند. یک بار از هواداران خواهش کردم برای جام حذفی آنها را می‌خواهیم و آنها هم با حضورشان به ما جواب دادند. وقتی تلویزیون و سازمان لیگ می‌گوید ۷۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه بوده است، شک نکنید که ۸۰ هزار نفر در ورزشگاه حضور داشتند و از این به بعد هم می‌آیند. من اگر بخواهم مشکلات را بگویم خیلی زیاد است و از حوصله بحثخارج است.

مثلا می‌خواهیم صبح برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا به خارج برویم همان صبح می‌گویند سه بازیکن‌تان به دلیل مشکلات خروجی نمی‌توانند از کشور خارج شوند. شما حساب کنید چه اضطرابی پیدا می‌کنیم. یا از آن طرف بانک مرکزی می‌گوید خرید و فروش دلار جرم است! شما فکر کنید ما کاروان ۴۰ نفره را می‌خواهیم به خارج اعزام کنیم. از کجا باید دلار بخرم و چطور؟ همه اینها مسئله است. برای یک سفر خارجی حداقل ۵۰ هزار دلار پول می‌خواهیم و اگر این پول را تهیه نکنم چطور جواب بدهم. لحظه به لحظه زندگی ما در فوتبال اضطراب است. از صبح که بیدار می‌شویم با مشکلات روبرو هستیم تا شب.

فارس: به دلیل همین مشکلات است که احساس می‌شود برای فصل بعد فکرهایی در سر دارید و شاید نخواهید در استقلال بمانید؟

من واقعا خسته شده ام. فشار کار آنقدر زیاد است که توقعات با توجه به امکاناتی که ما داریم خیلی بالا است. این همه توقع را نمی‌شود جواب داد. در مورد پول گرفتن هم همین طور است. ما چرا هر روز باید برای گرفتن بودجه به وزارت ورزش مراجعه کنیم. یک بار با آقای وزیر جلسه می‌گذاریم و به او می‌گوییم مثلا ما n تومان می‌توانیم تهیه کنیم. شما چه مقدار می‌توانید؟ مثل همان جلسه‌ای که با آقای سعیدلو داشتیم و به او گفتیم استقلال می‌تواند ۱۱ میلیارد درآمدزایی کند و قرار شد مابقی آن را سازمان تربیت بدنی تامین کند اما وقتی مسئولان ورزشی می‌گویند مثلا n تومان می‌توانند پرداخت کنند ما چرا هر روز باید دنبال این مبلغ بدویم.

روزی که به سفر خارجی می‌خواهم بروم از صبح باید در فدراسیون باشم تا بتوانم ۳۰۰ میلیون از سازمان لیگ بگیرم تا به این سفر بروم. چرا باید یک مدیر باشگاهی این همه مشکلات داشته باشد؟ این چیزهایی است که هر کسی را خسته می‌کند و ما باید با همین امکانات مدیریت کنیم. مثلا ساعت ۱۲ شب به قطر رفتم و ۵ صبح رسیدم. دو ساعت استراحت کردم و سپس تا آخر شب به دنبال کارهای تیم بودم و در نهایت بار دیگر ۱۲ شب به سمت تهران حرکت کردیم و ساعت ۴ صبح به تهران رسیدیم.

در این چند روز ۴ ساعت بیشتر نخوابیدم. تلویزیون گاهی نشان می‌دهد هواداران من را تشویق می‌کنند و من هم برای آنها دست تکان می‌دهم و هر کس نداند پیش خود فکر می‌کند یکی مثل من عجب کیفی می‌کند ولی این همه دردسر را پشت پرده کسی نمی‌بیند.









فارس: با توجه به این سیستم که هر کسی را فرسوده می‌کند، ‌ چرا عده‌ای سعی دارند در کار مدیریتی اختلال ایجاد کنند و باعثمی‌شوند کام یک مدیر تلخ شود.

برای اینکه صداقت در کار نیست.

فارس: اما این مسئله برای همه پیش می‌آید؟

خیر. مثلا یکی مثل آقای رویانیان در جایگاهی قرار گرفته که دسترسی به پول برایش زیاد است.

فارس: چه فرقی بین شما و رویانیان است. او برند پرسپولیس را در اختیار دارد و شما برند استقلال؟

مسئله شخص نیست بلکه آن موقعیتی است که در آن قرار می‌گیریم. یعنی موقعیت شغلی که آقای رویانیان دارد این امکان را به او می‌دهد تا دسترسی بهتری به پول داشته باشد. این بد نیست اما برای ما این امکانات نیست. مثلا من مورد فرهاد مجیدی را مثال زدم فقط خواستم مثالی زده باشم. می‌گویم شما ژورنالیست هستید و باید حرف‌ها را انتقال دهید. اشکالی ندارد به شرطی که حرف‌های دو طرف را مطرح کنی. شما اگر دیدی حق با کیست، از حق دفاع کن. ما اینجا می‌دانیم حق با کیست اما به سمت کسی می‌رویم که ناحق می‌گوید و می‌خواهیم ناحق را حق جلوه دهیم. این مسائل درد دارد و ناراحتی به وجود می‌آورد و یک انسان را دلسرد می‌کند.



مثلا فرض کنید ما با آرش برهانی مشکل داریم. آیا نباید اول حرف باشگاه را بشنوید و سپس حرف او را و بعد که متوجه شدید حق با کیست، عدالت را رعایت کنید. نه اینکه به دلیل رفاقت با آرش برهانی باشگاه را تخریب کنید و با بالعکس. این چیز زیادی نیست که طلب می‌کنم.

می‌بینید تیمی که هفتم یا هشتم جدول است، از کارش حمایت می‌شود و حتی تبریک می‌گویند اما تیمی که در صدر جدول است نه تنها تبریک نمی‌گویند بلکه به دنبال بهانه برای به حاشیه بردن آن هستند. مثلا می‌گویند چرا گلی که یرکوویچ به الریان زد کم زور بود و چرا توپی که از خط رد شد به تور نرسید؟ آنها توقع دارند توپ که به سمت دروازه می‌رود تور را پاره کند! باور کنید این چیزهایی که می‌گویم هست. مثلا می‌گویند فلانی گل زد اما چه فایده، گل ساده‌ای بود. مهم گرفتن سه امتیاز است. از این جور مسائل زیاد داریم و من رویم نمی‌شود همه آنها را بگویم. همه اینها آدم را دلسرد و کم حوصله می‌کند.

فارس: اگر بخواهید صادقانه جواب بدهید برای فصل بعد با پرویز مظلومی همکاری می‌کنید؟

مربی‌ای که خوب کار می‌کند را از دست نمی‌دهیم و مظلومی هم خوب کار می‌کند.

فارس: مظلومی در مصاحبه‌ای گفته بود دوست دارد جام بگیرد و بماند. در صورتی که پیش از این گفته بود جام بگیرد و برود، چرا؟

این روحیه خوبی است. وقتی مربی جام می‌گیرد باید بماند.

فارس: در مورد کمپ باشگاه استقلال صحبت کنید. چه اتفاقی افتاد که پس از این همه مدت ساخت کمپ آغاز شد.

من زمینی را ۱۰ سال پیش گرفته بودم و احساس ترس کردم چرا که این زمین رها و حاشیه‌ سازی‌های زیادی هم شده بود و می‌گفتند این زمین معارض دارد. این زمین ۴۰ هزار هکتار بود و می‌گفتند هر مقدار که معارض دارد را از دست بدهیم و مابقی‌ را برای باشگاه استقلال کمپ بسازیم.

به همین دلیل با وجود مشکلاتی که داشتم، تمام وقت خود را گذاشتم تا این زمین ساخته شود. برایم حرف و حدیث‌هایی هم آوردند و گفتند فتح‌الله‌زاده از این زمین سود کرده است. در صورتی که این زمین صددرصد برای باشگاه استقلال است و من یک درصد هم سهام ندارم.

اکنون در حال ساختن سکو برای هواداران هستیم. همچنین یک ساختمان بزرگ اداری که موزه باشگاه استقلال هم در آن قرار دارد، ساخته می‌شود. قرار است پس از ساخته شدن این ساختمان محل باشگاه استقلال به این مکان انتقال پیدا کند و محل فعلی باشگاه برای انجام امور اداری نگه داشته شود.

در فاز دوم این کمپ می‌خواهیم یک هتل ۵ ستاره، دو پاساژ بزرگ، یک سالن برای برپایی مراسم و یک رستوران با پارکینگ افتتاح کنیم. از خرداد سال ۹۱ کلید ساختن فاز دوم زده می‌شود.

فارس: اگر شما در استقلال نمانید برنامه‌ها طوری است که نفر بعدی به ساخت فاز دوم کمپ استقلال ادامه دهد؟

این مسائل سلیقه‌ای است. من مجبور شدم با وجود همه مشکلاتی که با بی‌پولی داشتیم، این کمپ را بسازم. امسال ۳ میلیارد تومان بابت ساختن کمپ استقلال هزینه کردیم اما این ۳ میلیارد را از بودجه باشگاه تامین نکردم بلکه از طریق دوستان و آشنایان به خصوص شهردار محترم منطقه ۵ اعتبارات این کمپ را تامین کردم. دکتر طلوعی خیلی به ما کمک کرد. ما این کمک‌ها را بلاعوض گرفتیم. بخش جزئی از ساخت این کمپ را از بودجه باشگاه برداشتم که آن هم مربوط به زمانی بود که قرار بود آقای سعیدلو ۵۰۰ میلیون تومان به استقلال بدهد که همه این مبلغ داده نشد‌ و ما ۳۰۰ میلیون آن را هزینه کمپ کردیم.

برای فاز دوم باید سرمایه‌گذار بگذاریم تا بتوانیم همه این تشکیلات را بسازیم. این زمین اکنون ۷۰ میلیارد تومان قیمت دارد که با ساختن کمپ مبلغ آن به ۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

اگر ما هیچ کاری هم نکرده باشیم با همین ساختن کمپ ۸۰ میلیارد به اندوخته‌های استقلال اضافه کرده‌ایم. من ۵-۶ جام قهرمانی با استقلال آورده‌ام اما اینقدر که ساخت این کمپ مرا خوشحال کرد آن جام‌های قهرمانی خوشحالم نکرده است. همین که این کمپ را برای هواداران آماده می‌کنم، انگار که ۱۰جام به این هواداران داده‌ام.

فارس: فکر می‌کنید استقلال چه زمانی بتواند قهرمان آسیا شود؟

اگر من بمانم و بتوانم خودم را متقاعد و این سختی‌ها را مرور کنم و ببینم مرد ماندن هستم، سال آینده می‌توانیم قهرمان آسیا شویم.

فارس: فکر می‌کنید استقلال چه چیزی برای قهرمانی آسیا کم داشته باشد؟

این تیم نیروی یدکی کم دارد. یعنی اگر اکنون تیموریان و جباری برسند خوب است. در همین حد نیروی کمکی می‌خواهیم تا در آسیا قدرت داشته باشیم.

شما برنامه‌های استقلال را مرور کنید. بعد از بازی با الریان قطر با راه‌آهن بازی کردیم و سپس در لیگ قهرمانان آسیا روز اول فروردین با نسف قاشی ازبکستان بازی داریم. پنجم و نهم فروردین هم در لیگ برتر با ذوب آهن و ملوان مسابقه داریم. استقلال نه نیم فصل داشت و نه عید داریم. اکنون همه مربیان لیگ بدون استثنا گله دارند که چرا بازی‌ها فشرده است. شما حساب کنید استقلال با همه این فشردگی لیگ باید در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا هم بازی کند. واقعا بچه‌های ما خالی کردند. استراحت کافی نداشته‌اند. ما در هیچ شرایطی نتوانستیم اردو بزنیم.

فارس: در انتخابات فدراسیون فوتبال رای نیاوردید و این عجیب بود. می‌گویند برای رای آوردن نیاز به لابی کردن است. چرا شما این لابی را نکردید؟

من لابی نکردم و از ۷۵ نفری که عضو مجمع فدراسیون هستند به یک نفرشان هم زنگ نزدم. فقط با یکی از مسئولان جزیره کیش تماس گرفتم و از او به دلیل پر کردن یکی از فرم‌هایی که باید به امضا می‌رسید، تشکر کردم. به این دلیل تماس نگرفتم که در نیمه‌های راه احساس کردم که یک سری کارهای زشت در حال انجام شدن است! مثلا بعضی‌ها گفته بودند Xو Y بیایند ما به آنها رای می‌دهیم. من از این کار بدم آمد. به همین دلیل لابی نکردم ضمن اینکه یکی دو تا از دوستان پهلوانی یادشان رفت. یعنی تا آنجا که می‌توانستند از من استفاده‌هایشان را کردند و آنجا که باید این استفاده‌ها را پس می‌دادند رویشان را طرف دیگری گرفتند!

وقتی این رفتار را دیدم احساس کردم این پست‌ها خیلی بی‌ارزش است و اینکه بخواهیم خودمان را کوچک کنیم تا داخل گروهی شویم و سهم خواهی کنیم. از این ۲۹ نفری که مردانه به من رای دادند تشکر می‌کنم و از آنهایی که رای ندادند هم تشکر می‌کنم و به دوستان جدیدی که در هیئت رئیسه فدراسیون راه پیدا کردند تبریک می‌گویم و امیدوارم کار بزرگی که به آنها محول شده، به درستی انجام دهند. این را بگویم همین که مجمع استقلال خود را حفظ کرد جای تبریک دارد. اینکه مجمع تا چه اندازه تخصصی رای داد باید بگذاریم به عهده تاریخ تا قضاوت کند که مجمع فدراسیون چه میزان در تصمیمی که گرفته، درست عمل کرده است.

فارس: به نظر شما ایرادی که سازمان بازرسی کل کشور به بازنشستگی علی کفاشیان گرفته، ‌ درست است؟

به نظر من این نمی‌تواند به نفع فوتبال ما باشد. باید پیش از اینکه کار به چنین جایی کشیده شود، مذاکرات خود را انجام می‌دادیم و توضیح و توجیه طرفین را مطرح و زودتر از این باید چاره‌سازی می‌کردیم. این مسئله زنگ خطری است و این روند را به سود فوتبال نمی‌بینم. حالا حق هر طرف که باشد این روند درست نیست. ما باید از قبل این را می‌دانستیم. اگر سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید بازنشسته‌ها نباید بیایند، یعنی این آمدن خلاف است اما اگر قبلا بازنشسته‌ها آمده‌اند و کسی چیزی نگفته، ‌پس باید پیش از این اعلام می‌شد. البته من دنبال مقصر نمی‌گردم. اگر قبل از انتخابات این مسائل را به گوش همه می‌رساندند دیگر این کشمکش‌ها به وجود نمی‌آمد. من این گونه مسائل را نمی‌پسندم. ما یک کشور با تمدن و با کلاس هستیم و نباید بگذاریم کارها به اینجا کشیده شود.

فارس: عزیز محمدی هم که گفته می‌شود دوست صمیمی شماست از فدراسیون فوتبال رفت…

اتفاقا جالب است خاطره‌ای بگویم. یکی از دوستان به من گفت عزیز محمدی رفیق توست و تو هم یکی از فرم‌های ارائه به کمیته رسیدگی به کاندیداهای فدراسیون فوتبال برای تایید صلاحیت او را پر کرده‌ای و به خاطر این کار شاید ۱۸ رای تو در مجمع از بین برود. من به او گفتم افتخار می‌کنم عزیز محمدی رفیق من است؛ انسانی که سال‌های جوانی‌اش را برای دفاع از ناموس ما در جبهه حق علیه باطل آن هم در جبهه کردستان گذرانده و اکنون در بدنش ۶ کیلو آهن است.

اگر قرار است به خاطر اینکه من می‌خواهم به او رای بدهم، رای‌هایم باطل شود، هیچ اشکالی ندارد و می‌پذیرم و آنها هم نامردی نکردند و مردانه رای‌های ما را گرفتند و همان شب ۱۸ رای از من گرفته شد! نوش جانشان اما همان ۲۹ رایی که آوردم و به دوستی خود با عزیز محمدی پشت پا نزدم، افتخار می‌‌کنم و این برایم از ۱۸ رای با ارزش‌تر بود.

فارس: جدایی عزیز محمدی به نفع فوتبال است یا خیر؟

به نفع فوتبال نیست. اختلاف سلیقه در کار هست اما اگر از هر آدم منصفی بپرسی می‌گوید سازمان لیگ یکی از نقاط قوت فدراسیون است. ما می‌آییم نقاط قوتش را عوض می‌کنیم و این مسئله‌ای است که در آینده تبعاتش را می‌بینیم. همین کارها را می‌کنیم که یکباره می‌بینیم کشورهای خلیج فارس چه پیشرفت‌هایی کردند و ما چه پسرفت‌هایی. دنیا به دنبال افراد با تجربه و کار کرده می‌گردد و به زور هم که شده افراد کارنامه‌دار را سرکار می‌آورد ولی ما هیچ کاری به این مسائل نداریم و یک شبه همه چیز تغییر می‌کند و می‌گوییم رفیق‌مان در راس کار قرار گیرد. اینها آسیب‌های فوتبال ماست.



فارس: رویانیان گفته برای فصل بعد می‌خواهد تیم فوق کهکشانی ببندد. شما چه می کنید؟

آقای رویانیان حتما این کار را می‌کند چون دنبال بازیکن است اما من که با یک مدیر دست و پنجه نرم نکردم. آن موقع‌ها که سن و سالم کم بود غول بزرگی به نام عابدینی در پرسپولیس بود و من او را شکست دادم. به جای پول مهره مار دارم. نگران نباشید!

فارس: به نظر می‌رسد اطرافیان شما در جذب بازیکن خیلی کمک حالتان هستند و پرسپولیس چنین مهره‌هایی ندارد.

بله درست است ما یک تیم هستیم که کار می‌کنیم که خروجی‌اش من هستم. مثلا برای گرفتن سید مهدی رحمتی، ‌ علی امیری خیلی تلاش کرد یا نظری جویباری در جذب نفرات دیگر. نه تنها این دو نفر بلکه من از همه اعضای باشگاه کمک می‌گیرم. از امیدوار رضایی هم کمک گرفتم. من آدمی هستم که از دیگران کمک می‌گیرم و فکر نمی‌کنم کمک گرفتن من را کوچک می‌کند. از همه امکاناتم استفاده می‌کنم و این تیمی کار کردن است که به ما کمک می‌کند که تیم خوبی ببندیم.







فارس: تا به حالا شده بازیکنی را از دست داده باشید و پشیمان شده باشید؟

تاکنون هیچ بازیکنی را از دست نداده‌ام. فقط از رفتن فرهاد مجیدی ناراحت شدم ولی پشیمان نشدم. چون او خیلی می‌توانست به ما کمک کند.

فارس: با چه بازیکنانی توافق کرده بودید اما در نهایت به تیم دیگری رفتند؟

تقریبا همه بازیکنانی که می‌خواستیم را گرفتیم و بازیکنی نبود که از دست بدهیم. به غیر از سید جلال حسینی که او هم گفته بود اگر بخواهد از سپاهان جدا شود به استقلال می‌آید اما او در سپاهان ماند. من به آقای رویانیان پیشنهاد می‌دهم تا سرم شلوغ است، دست به کار شود و بازیکنانش را بگیرد چرا که اگر سرم خلوت شود هیچ بازیکنی را در بازار نقل و انتقالات نمی‌گذارم!

فارس: قبول دارید جذب جاسم کرار یکی از خریدهای ناکام شما بود.

چنین مسائلی پیش می‌آید. اینکه تیمی بازیکنی را بگیرد و آن بازیکن نتواند بماند. باید از کادر فنی بپرسید. من به عنوان مدیر مجبور هستم بهترین بازیکن را بگیرم و این کار را کردم. به نظرم کرار بازیکن بزرگی بود و او را گرفتم و خیلی‌ها دوست داشتند او را داشته باشند و او را بگیرند. مثلا در همین وسط فصل تا گفتیم کرار را نمی‌خواهیم از جاهای مختلف از جمله امیر قلعه‌نویی در تبریز، شیراز و شهرهای دیگر خواهان او شدند.

می‌خواهم این را بگویم، شما یک ماهی قزل آلای خوب را می‌گیری و این کدبانوست که باید بداند چطور آن را بپزد. یکی این ماهی را طوری می‌پزد که وقتی می‌خوری کلی تعریف و تمجید می‌کنی و متوجه نمی‌شوی که استخوان دارد اما شاید یکی طوری بپزد که خوشتان نیاید.

فارس: به نظر می‌رسد اتفاقی که بین کرا و جباری افتاد در جدایی او بی‌تاثیر نبود.

به هر حال این اتفاق در جدایی کرار بی‌تاثیر نبود اما در نهایت نبود کرار به سود خودش هم بود چون ممکن بود در آینده تیم دچار چالش شود.

فارس: می‌خواهیم فضای مصاحبه را تغییر دهیم. دوست داریم بگویید با توجه به همه مشکلاتی که در باشگاه استقلال دارید، چطور به زندگی شخصی‌تان می‌رسید؟ آیا همسر شما از این شرایط خسته نیست؟

با توجه به اینکه من تا به حال به دشمنم هم ظلم نکرده‌ام، خیالم راحت است چون با توجه به امکانات وسیعی که دارم این فرصت را دارم که اگر کسی به من دشمنی کرد، جوابش را بدهم اما این کار را نکردم. تنها می‌ماند همسرم که همه ظلم‌ها را به او کردم! به جای اینکه به او کمک کنم مدام درگیر کارهایم هستم. دو فرزندم را همسرم بزرگ کرده و هر دو اکنون دانشگاه هستند. اگر آن دنیا خدا بخواهد گوش من را بگیرد فقط به خاطر همسرم است. اگر آن دنیا من را نبخشد، روزگارم سیاه است. همسرم کار من را خیلی تحمل کرده است. خیلی مواقع به دلیل فشار کار یا شکست‌های تیم با حالت عبوس و ناراحت به منزل رفتم اما او تحمل کرده است. هر کسی نمی‌توانست این شرایط را تحمل کند.

فارس: تا به حال به لحاظ فوتبالی چیزی به شما گفته که در ذهن‌تان بماند؟ مثلا بعد از بازی دربی که باختید…

او فقط به من می‌گوید فوتبال است و باید به خدا توکل کرد و مواقع برد هم تبریک می‌گوید. یادم هست در یکی از این دربی‌هایی که برده بودیم به من گفت حداقل این بار ما را شام بیرون ببر ولی هنوز هم نرسیدم که این کار را انجام دهم.

فارس: در اتاق کار شما عکسی هست که شما را مقابل استاد شهریار نشان می‌دهد. فتح‌الله زاده داخل عکس با فتح‌الله‌زاده‌ای که اکنون مقابل ما قرار گرفته چه تفاوت‌هایی دارد؟

آن موقع خیلی صادق‌تر و باصفاتر بودم. بی‌شیله و پیله‌تر از اکنون بودم. روزگار ما را طور دیگری کرده است.

فارس: دوست داشتید به سال‌های قبل بازمی‌گشتید؟

بسیار زیاد… مطمئن باشید از فوتبال خارج شوم دوباره به همان سال‌ها بازمی‌گردم. من خودم را آدم موفقی می‌دانم اما دیگر بس است. فقط یک مسئله در دلم مانده و آن هم قهرمانی با استقلال در آسیاست. این را کم دارم. وگرنه اینقدر که اذیت شدم دوست دارم از این هم بگذرم و کسی دیگر این کار را بکند.

فارس: دوست دارید پسرتان جا پای شما بگذارد؟

نه، کار خیلی سختی است. هیجان و اضطراب این کار زندگی آدم را طرد می‌کند و هیچ وقت آرامش نداری. آرزویم این است که یک روز فوتبال ببینم که در آن اضطراب و استرس نداشته باشم. مثل یک تماشاگر معمولی.

فارس: می‌گویند در زمان قدیم پرسپولیسی بودید؟

خیر… زمانی که نوجوان بودم در پرسپولیس نوک حمله بازی می‌کردم که فکر می‌کنم دو سه سال بود ولی بعد به تیم تاج سابق رفتم. سپس جنگ شد به جبهه رفتم و فوتبال را کنار گذاشتم.

فارس: شما با مدیران پرسپولیس زیاد کار کرده‌اید، با کدام مدیر عامل پرسپولیس راحت بودید؟

بدون شک امیر عابدینی. من از عهده زبان تند و تیز عابدینی برمی‌آمدم. در حرف زدن از او سر بودم اما در مدیریت او از من محکم‌تر بود. او در سر زدن از من محکم‌تر بود و من در شوت زدن، آن موقع بهترین دوره فوتبال ما بود. ما کری‌هایی می‌خواندیم که خط قرمز را رد نمی‌کردیم و هواداران دو تیم آن کری‌ها را دوست داشتند و از هم بیرون زمین حمایت می‌کردیم.

با سایر دوستان و مدیران پرسپولیس رفاقت داریم و با آنها هم خوب بودم. مثلا غمخوار مواقعی به دفتر من می‌آید و یا با کاشانی هم رفاقت داشتم با همین آقای رویانیان سال‌هاست رفاقت دارم و از نظر احساسی هم خیلی به هم نزدیک هستیم. البته رویانیان تا بخواهد با فضا آشنا شود زمان می‌برد.

بعد از اینکه مصاحبه‌ای در مورد دوپینگ بازیکنان استقلال کرده بود در یک مراسمی یک دوربین تلویزیونی در این خصوص از من سؤالاتی پرسید و من هم جواب دادم. اتفاقا عصر همان روز من و رویانیان در جلسه‌ای به دعوت وزیر ورزش رفته بودیم و رویانیان کنار من نشست و گفت من مصاحبه‌ای انجام دادم و شوخی‌هایی کردم اگر بیرون از اینجا شنیدی ناراحت نشو. من هم به او جواب دادم من هم قبل از تو شوخی‌هایی با تو کردم که اگر شنیدی تو هم ناراحت نشو! او نمی‌دانست که من جواب مصاحبه‌اش را داده‌ام!

فارس: شیرین‌ترین گلی که تا به حال استقلال زده و شما را خوشحال کرده، کدام است؟

گلی که نیکبخت واحدی به الاتحاد عربستان زد. این گل دقیقه ۹۳ زده شد.

فارس: از بین دربی‌هایی که تاکنون برده‌اید، کدام را بیشتر از همه دوست دارید؟

دربی که سه بر صفر بردیم را از همه بیشتر دوست دارم.

فارس: این دربی آخر که سه بر دو باختید، چقدر ناراحت‌تان کرد؟

باور کنید ناراحت نشدم!

فارس: در جریان هستید که بعد از این دربی که چه موج اس ام اسی راه افتاد. مثلا اس ام اسی آمده بود که یک سین به سفره هفت سین نوروز اضافه شده که آن سه گل ایمون زاید است!

جدی؟! به خاطر همین است که مدیران فجر سپاسی‌ها به کفاشیان نامه زده‌اند از این به بعد برای بازی با پرسپولیس به تهران نمی‌آیند و از همان شیراز شوت می‌زنند!

فارس: اما پرسپولیسی‌ها می‌گویند خوردن شوت از راه دور برای تیمی که گلر یک میلیاردی ندارد، اشکالی ندارد؟!

اما در عوض آنها نمی‌گویند مربی ۳ میلیاردی دارند؟! اما خارج از شوخی من باز هم می‌گویم باخت آخر ما در دربی تلخ نبود بلکه یک درس بود. درس این است که دچار غرور نشویم. بچه‌ها ما از دقیقه ۸۰ به بعد فکر کردند برده‌اند و در حال تحقیر حریف بودند. مثلا شریفات داشت روپایی می‌زد. خدا هم اینها را دید. نمی‌خواهم بگویم از این شکست ناراحت نشدم، ولی بیشتر دوست داشتم مساوی شویم چون اگر پرسپولیس این بار هم می‌باخت هواداران خود را از دست می‌داد و این خیلی بد می شد. انگیزه‌ها از بین می‌رفت.

فارس: با توجه به اینکه در لیگ سپاهان در صدر جدول قرار گرفته، چه شرایطی برای استقلال پیش‌بینی می‌کنید؟

فکر می‌کنم قهرمانی به روز آخر کشیده شود. تراکتورسازی هم رقیب است اما رقیب اصلی ما سپاهان است. این را بگویم تراکتورسازی مثل سپاهان این همه بازیکن ندارد و به خاطر مربی خوبی که دارد تاکنون بالا آمده است.

فارس: اگر بخواهید ادامه دهید فکر می‌کنید این چند درصد تیم حفظ شود تا در لیگ قهرمانان آسیا بتواند مدعی قهرمانی باشد؟

سعی می‌کنیم همه بازیکنان خود را حفظ کنیم. من به هیئت مدیره گفته‌ام اگر می‌خواهید برای فصل بعد تیم خوبی ببندید، باید ۵۰ درصد هزینه‌های تیم تامین شود. اینکه چقدر تامین شود مهم است اگر بودجه ما تامین نشود به مشکل می‌خوریم. حفظ برخی بازیکنان خیلی سخت است باید با حساب و کتاب جلو برویم. من طرحم را یک ماه و نیم پیش به هیئت مدیره دادم.

فارس: این تصور وجود دارد که با هیئت مدیره ناهماهنگی‌هایی دارید؟

خیر این طور نیست اما طبیعی است وقتی اعضا جدید می‌شوند تا بخواهند با مدیر عامل هماهنگ شوند زمان می‌برد. تاکنون هم خوب پیش رفته‌ایم. تا یک ماه دیگر همه با هم هماهنگ‌تر می‌شویم. مثلا کمیته اقتصادی ما طرح‌هایی دارد که منتظر هستیم این طرح‌ها به بار بنشیند. اگر این اتفاق نیفتد مجبوریم حساب‌های آقای فرزامی را مسدود کنیم.(با خنده)

فارس: آکادمی استقلال به کجا رسید؟

آقای حاجیلو مشغول به کار شده است.

فارس: مواظب هستید که اتفاقات سری گذشته رخ ندهد؟

شما دیدید که سری گذشته تمام اتهاماتی که وارد شد در دادگاه‌های عمومی ثابت نشد. ممکن است خود ما از افرادی که استطاعتش را دارند کمک بگیریم مثلا مگر آقای انصاری به ما کمک نمی‌کند. در بحثآکادمی استقلال هم موردی پیش نیامد که پولی گرفته شده باشد و به باشگاه نرسیده باشد. حتی آنهایی که شاکی بودند، در دادگاه‌های بیرون نتوانستند چیزی ثابت کنند. بپذیرید که در این مسئله خیلی غلو شد.

فارس: اگر صحبتی ندارید و حرفی باقی نمانده از شما می‌خواهیم یک جمله عیدانه بگویید؟

سال نو را به همه هموطنان عزیز تبریک می گویم و امیدوارم سال خوبی داشته باشند.

فارس: به بازیکنان استقلال هم عیدی می دهید؟

(با خنده) بازیکنان استقلال اصلا می گذارند پولی در جیب ما باقی بماند؟ من منتظر هستم که آنها به من عیدی بدهند.