به گزارش افکارنیوز به نقل ازفارس،به گزارش پلیس راهور ناجا با توجه به حجم فزاینده سفر در تعطیلات نوروز ۹۱ و افزایش ظرفیت تردد محورهای مواصلاتی کشور به منظور ارتقاء ضریب ایمنی و ایجاد کشش و روانی ترافیک از روز ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین محدودیتها و ممنوعیتهای عبور و مرور در محورهای پرترافیک کشور اجرا میشود.

۱ - عبور و مرور انواع موتورسیکلت در ایام اجرای طرح نوروزی در تمامی آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی برون شهری کشور ممنوع است.

۲ - در تمامی محورهای برون‌شهری که در ایام فوق ممنوعیت و محدودیت ترافیکی برای انواع تریلر و کامیون اعمال می‌شود، عبور و مرور انواع تریلر، کامیون و تانکرهای حامل مواد سوختی و فاسدشدنی از این امر مستثنی بوده و ممنوعیت تردد این قبیل از وسایل نقلیه فقط در راه‌هایی اعمال می‌شود که مقررات یک‌طرفه شدن عبور و مرور انواع تریلر، کامیون و تانکرهای حامل مواد سوختی و فاسد شدنی از این امر مستثنی بوده و ممنوعیت تردد این قبیل از وسایل نقلیه فقط در راههایی اعمال می‌شود که مقررات یکطرفه شدن عبور و مرور در آنها اجرا می‌شود و یا ممنوعیت در طول سال دارند.

همچنین در محور کرج - چالوس تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت کماکان در محور کرج - چالوس و بالعکس ممنوع است و تردد انواع وسایل نقلیه در محور کرج - چالوس از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روزهای ۴ و ۱۲ و۱۳ فروردین سال ۹۱ از جالوس به سمت مرزن‌آباد ممنوع بوده و تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۵:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روزهای فوق از مرزن‌آباد به سمت کرج به صورت یکطرفه خواهد بود.

در محور هراز نیز تردد انواع تریلر در محور هراز کماکان ممنوع است و تردد انواع کامیون و کامیونت به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۱۲:۰۰ روز چهارشنبه ۲۴ اسفند الی ساعت ۱:۰۰ بامداد روز شنبه ۵ فروردین و از ساعت ۱۲:۰۰ روز چهارشنبه ۹ فروردین الی ساعت ۲۴:۰۰ روز دوشنبه ۱۴ فروردین از تهران به آمل و بالعکس ممنوع است.

در این محور همچنین تردد انواع وسایل نقله در محور هراز از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روزهای ۴ و ۱۲ و ۱۳ فروردین از رودهن به آب اسک ممنوع بوده و تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۵:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روزهای فوق از آب اسک تا رودهن بصورت یکطرفه خواهد بود.

براساس این اطلاعیه در محور فیروزکوه نیز تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۱۲:۰۰ روز شنبه ۲۷ اسفند الی ساعت ۲۴:۰۰ روز شنبه ۵ فروردین و همچنین از ساعت ۱۲:۰۰ روز چهارشنبه ۹ فروردین الی ساعت ۲۴:۰۰ روز دوشنبه ۴ فروردین از تهران به قائم‌شهر و بالعکس ممنوع است.

در محور قزوین - رشت هم تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۱۲:۰۰ روز یکشنبه ۲۸ اسفند الی ساعت ۱:۰۰ بامداد روز شنبه ۵ فروردین و همچنین از ساعت ۱۲:۰۰ روز چهارشنبه ۹ فروردین الی ساعت ۲۴:۰۰ روز دوشنبه ۱۴ فروردین از قزوین به رشت و بالعکس ممنوع است.

همچنین در محور قدیم ساوه - همدان تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت ۱۲:۰۰ روز یکشنبه ۲۸ اسفند الی ساعت ۲۴:۰۰ روز چهارشنبه ۲ فروردین و همچنین از ساعت ۱۲:۰۰ روز چهارشنبه ۹ فروردین الی ساعت ۱۲:۰۰ روز دوشنبه ۱۴ فروردین از ساوه تا سه‌راهی دخان و بالعکس ممنوع است.

در محورهای اردبیل - آستارا، اردبیل - سراب و خلخال به اسالم و بالعکس تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷:۰۰ الی ساعت ۲۴:۰۰ روز یکشنبه ۱۳ فروردین در محورهای فوق ممنوع است.

همچنین در محورهای مشهد - قوچان، مشهد - نیشابور و سبزوار و بالعکس در تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷:۰۰ الی ساعت ۲۴:۰۰ روزهای ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ و همچنین روزهای ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ در محورهای فوق ممنوع است.

در محور چمن بید - بجنورد - شیروان و بالعکس تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷:۰۰ الی ساعت ۲۴:۰۰ روزهای ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ اسفند و همچنین روزهای ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ اسفند در محورهای فوق ممنوع است.

همچنین در محورهای بانه - سقز - سنندج و مریوان و بالعکستردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷:۰۰ الی ساعت ۲۴:۰۰ روزهای ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ اسفند و همچنین روزهای ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ فروردین در محورهای فوق ممنوع است.

در محور گلوگاه - گرگان - جنگل گلستان - چمن‌بید و بالعکس تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷:۰۰ الی ساعت ۲۴:۰۰ روزهای ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ اسفند و همچنین روزهای ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ فروردین در محورهای فوق ممنوع است.

همچنین محورهای اصلی استان بوشهر تردد انواع کامیون های کمپرسی حامل سنگ و مصالح ساختمانی از ساعت ۷:۰۰ روز شنه مورخ ۲۷ اسفند الی ساعت ۲۴:۰۰ روز جمعه مورخه ۴ فروردین و همچنین از ساعت ۷:۰۰ روز پنجشنبه مورخ ۱۰ الی ساعت ۲۴:۰۰ روز دوشنبه مورخه ۱۴در محورهای اصلی استان بوشهر ممنوع است.

در محورهای اصلی استان اصفهان نیز تردد انواع کامیون‌های کمپرسی حامل سنگ و مصالح ساختمانی از ساعت ۷:۰۰ روز شنه مورخ ۲۷ اسفند الی ساعت ۲۴:۰۰ روز جمعه مورخ ۴ فروردین و همچنین از ساعت ۷:۰۰ روز پنجشنبه مورخ ۱۰ فروردین الی ساعت ۲۴:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۱۴ فروردین در محورهای اصلی استان اصفهان ممنوع است.

همچنین محورهای گچساران - بهبهان، گچساران - نور‌آباد، و یاسوج - بابامیدان و بالعکس تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷:۰۰ الی ساعت ۲۴:۰۰ روزهای ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ اسفند همچنین روزهای ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ فروردین در محورهای فوق ممنوع است.

در محورهای سلفچگان - قم، جاده قدیم کاشان - قم و جاده قدیم تهران - قم تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روزهای جمعه و یکشنبه مورخ ۴ و ۱۳ فروردین در محورهای فوق ممنوع است.

همچنین محور بندرعباس - سیرجان و بالعکس تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت ۷:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روزهای ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ اسفند و همچنین روزهای ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ در محور فوق ممنوع است.

محور سیرجان - بافت تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روزهای ۱۲ و ۱۳ در محور فوق ممنوع است.

تردد وسایل نقلیه باری سنگین به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۱۴:۰۰ الی ساعت ۲۱:۰۰ مورخ ۲۴ اسفند الی ۱ فروردین و تاریخ‌های ۳و۴و۱۱ و ۱۲ فروردین از محورهای زاهدان - زابل، زاهدان - نهبندان و زابل - نهبندان و بالعکس ممنوع می‌باشد.

تردد موتور سیکلت و وسایل نقلیه باری سنگین به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت ۵:۰۰ الی ساعت ۲۲:۰۰ روز یکشنبه مورخ ۱۳ فروردین از کلیه محورهای اصلی شمال استان سیستان و بلوچستان ممنوع است.

تردد وسایل نقلیه باری سنگین به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۱۸:۰۰ الی ساعت ۲۴:۰۰ مورخ ۲۴/۱۲ / ۹۰ الی ۱۴/۱ / ۹۱ از محور زاهدان - خاش و بالعکس می‌باشد.

بخشی از این اطلاعیه مربوط به محدودیت‌های جابجایی محمولات ترافیکی ترافیکی است که در زیر آمده است.

جابجایی محمولات ترافیکی در تمامی راه‌های اصلی برون شهری کشور از تاریخ ۲۵/۱۲ / ۹۰ تا پایان روز ۵/۱ / ۹۱ و از روز پنج‌شنبه مورخ ۱۰/۱ / ۹۱ تا پایان روز دوشنبه مورخ ۱۴/۱ / ۹۱ ممنوع است. شایان ذکر است برای روزهای ۶ و ۷ و ۸ و ۹/۱ / ۹۱ صرفا برای محمولات ترافیکی اضطراری دارای ضرورت ملی محسوب می‌شود تشخیص مرجع صادرکننده مجوز عبور محموله صادر می‌شود.

تبصره۱: در محورهایی که ممنوعیت تردد انواع وسایل نقلیه باربری در آنها صورت می‌گیرد، رفت و آمد وسایل نقلیه مذکور از ساعت ۲۳:۰۰ الی ۷:۰۰ روز بعد در این گونه محورها مجاز است، مگر اینکه به علت معاذیر فنی و ترافیکی و با تشخیص رئیس قرارگاه پلیس راه استان امکان تردد وسایل نقلیه باری در یک محور و یا محورهایی موقتاً مقدور نباشد.

تبصره۲: در صورت نیاز به اعمال محدودیت‌های پیش‌بینی نشده در محورهای تحت پوشش استانها به منظور کنترل و تنظیم عبور و مرور وسایل نقلیه روسای قرارگاهی‌های پلیس راه ناجا به صورت مقطعی و موضعی تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌کند.

تبصره۳: در صورت نیاز به اعمال محدودیت‌های پیش‌بینی نشده در محورهای مواصلاتی بین استانی، رئیس قرارگاه پلیس راه استان با روسای قرارگاه پلیس راه استان‌های همجوار و ادارات کل راه و ترابری و حمل و نقل و پایانه‌های استان های مربوطه هماهنگی لازم به عمل آورده و پس از کسب مجوز از پلیس راه ناجا نسبت به اعمال محدودیت و ممنوعیت موردنیاز اقدام لازم انجام می‌دهد.

تبصره ۴: در صورت اتخاذ تصمیمات اجرایی برابر مفاد بندهای ۲۰ و ۲۱ فوق، مراتب توسط پلیس راه راهور ناجا به مرکز مدیریت راههای سازمان و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اطلاع داده می‌شود.

تبصره ۵: رانندگان وسایل نقلیه باربری و حاملین مواد سوختی و فاسدشدنی هنگامی که فاقد بار هستند در محورهایی که محدودیت تردد تریلر، کامیون و کامیونت اعمال می‌گردد مجاز به تردد نمی‌باشند.

تبصره ۶: ‌ رانندگان وسایل نقلیه‌ای که در طول مسیر محدودیت در حرکتند، موظفند به نحوی برنامه‌ریزی و تردد نمایند که قبل از ساعت اجرای محدودیت از جاده عبور کنند در غیر این صورت از حرکت آنان جلوگیری می‌شود.

ضمناً مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راه راهور ناجا با شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵(ده خط) به طور شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و امدادرسانی احتمالی به هموطنان عزیز کشورمان هستند.