به گزارش پرس تی وی ، اين نظرسنجي که از ۲۹ فوريه تا ۱۱ مارس انجام شد، حاکي است، ۴۸.۲ درصد (۴۲۷۹ نفر) از ۸۸۷۱ شرکت کننده در اين نظرسنجي اعتقاد دارند که سوزاندن نسخههاي قرآن مجيد موجب تسريع عقب نشيني نيروهاي امريکا از کشور جنگ زده افغانستان ميشود.

همچنین بر اساس همین نظرسنجی، ۲۷.۷ درصد از افراد(۲۴۶۴ نفر) نیز بر این عقیده بودند که این اقدام موهن، تاثیری روی خروج نیروهای تجاوزگر امریکا از افغانستان نخواهد داشت.

از سوی دیگر، ۲۳.۹ درصد از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی(۲۱۲۸ نفر) اظهار داشتند که خشم عمومی باعثخواهد شد که امریکا رویکردی خشونت‌بار تر در قبال مردم افغانستان اتخاذ کند.

سربازان امریکایی، ۲۰ فوریه، در پایگاه هوایی بگرام، واقع در ۱۱ کیلومتری جنوب شرقی شهر چاریکارنسخه‌های قرآن مجید و دیگر متون اسلامی را سوزاندند. شهر چاریکار در ولایت پروان در شمال افغانستان واقع است.

این اقدام موهن از سوی نیروهای امریکایی موجب شد که چندین روز اعتراضات خشونت بار در افغانستان رقم خورده و در پی آن بیش از ۳۰ نفر شامل دو مقام ارشد امریکایی در وزارت کشور افغانستان کشته شدند.

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا، به دنبال هتک حرمت قرآن، یک نامه عذرخواهی را به حامد کرزی همتای افغان خود فرستاد و در آن اظهار داشت که این اقدام عمدی نبود.

ناظران بر این باورند که هتک حرمت قرآن نشان دهنده بی تفاوتی و کوردلی مستمر نیروهای امریکا نسبت به ارزش‌های فرهنگی و مذهبی و همچنین آداب و رسوم در کشور افغانستان بعد از گذشت ده سال از تهاجم آن‌ها به این کشور برای سرنگونی طالبان است.

با وجود حضور حدود ۱۳۰ هزار نيروي تحت امر امريکا در کشور جنگ زده افغانستان، نا امني همچنان در اين کشور در حال افزايش است.