به گزارش افکار نیوز به نقل از خبرآنلاین، شاخص بورس در شرایطی طی روزهای گذشته با افت و خیز آرام اما رو به رشدی به ثبت می رسید که با افت ۱۹۱ واحدی ، بیشترین ریزش روزانه ارقام طی یک ماه اخیر را به نظاره نشست.

بر اساس این گزارش، تا پیش از امروز بالاترین کاهش ارقام شاخص بورس مربوط به ۲۵ بهمن با ۳۳۳ واحد بود، اما در شرایطی این متغیر تا ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه با ۴ واحد حرکت می کرد که به دلیل جو روانی ناشی از وضعیت نامساعد بانک ها و سایر شرکت ها، روند منفی شاخص آغاز شد. در میانه معاملات هم خبر تعیین ۳۰ درصدی حقوق دولت از معادن سنگ آهن چادرملو و گل گهر توسط نمایندگان ویژه رئیس جمهور، باعثتشدید جو روانی بازار و اقدام به فروش سهام شرکت های سنگ آهنی و فولادی و سهامداران عمده این دو شرکت و همچنین سایر معادن شد. به طوری که اکثر دارندگان سهام این دسته از شرکت ها و شرکت های دیگر مانند سرمایه گذاری غدیر، نفت و گاز پارسیان، با عرضه سهام در صدد خروج از سهام شرکت ها برآمدند.

در این میان هر چند برخی از سهامداران عمده مانند سرمایه گذاری امید اقدام به حمایت و جمع آوری سهام کردند اما در نتیجه کاهش قیمت و اثر منفی ۳۱ تا ۴.۸ واحدی شرکت های چادرملو، گل گهر، فولاد مبارکه، سرمایه گذاری غدیر، توسعه معادن و فلزات، بانک پاسارگاد، سرمایه گذاری سایپا، قند ثابت خراسان و پالایشگاه اصفهان، شاخص بورس با ۷۵ صدم درصد افت به عدد ۲۵ هزار و ۳۰۰ واحد رسید تا وضعیت بازار سهام در روزهای آینده مبهم شود.

علاوه بر این در شرایطی بانک های بورسی و فرابورسی هم تحت تاثیر برداشت بانک مرکزی به دلیل بدهی ارزی قرار دارند که لغو مجوز فعالیت بانک آرین به حاشیه های این صنعت که ۲۱ درصد ارزش روز بازار سهام را در اختیار دارند، دامن زد.

بررسی آمار پایانی معاملات هم نشان می دهد به دنبال جمع آوری سهام توسط نهادهای مالی حامی، شرکت های ملی مس، بانک پاسارگاد، سرمایه گذاری های ملت و امید، چادرملو گل گهر با داد و ستد بیش از ۱۸.۲، ۱۰، ۹.۱، ۸.۹، ۸.۱ و ۷.۷ میلیون سهمی روبرو شدند تا حجم معاملات سهام با جابجایی بیش از ۲۰۲ میلیون سهم به ارزش ۶۰.۱ میلیارد تومان به ثبت برسد.