سه پیشنهاد ایران برای مبارزه با مواد مخدر

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایرنا، وزیركشور امروز دوشنبه در پنجاه و پنجمین نشست كمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد در وین در نخستین پیشنهاد خود بر 'لزوم توجه به رویكردی جامع در قبال مسأله مواد مخدر در افغانستان شامل توسعه و تقویت زیر ساخت های اقتصادی و اجتماعی، انهدام لابراتوارهای تبدیل مواد و نظارت دقیق در مبدا در صدور مواد پیش سازهای صنعتی ' تاكید كرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر دومین پیشنهاد را ' ایجاد ساز و کاری عملی برای مشارکت جدی و استفاده از ظرفیت های منطقه ای و به دور از ملاحظات سیاسی به منظور اثر بخشی برنامه های مبارزه با موادمخدر ' عنوان کرد.

وزیر کشور ' همکاری سازمان ها و جامعه بین المللی با کشورهای خط مقدم مبارزه با موادمخدر، متناسب با حجم اقدامات و هزینه های صورت گرفته توسط کشورهای مزبور بر اساس اصل مسئولیت مشترک ' را به عنوام پیشنهاد سوم ایران به اجلاس وین ارایه کرد.

محمد نجار در ادامه ابراز امیدواری کرد، این اجلاس در جریان مباحث، میزگردها، تصویب قطعنامه ها و برگزاری نشست های جانبی، بتواند با یافتن راهکارهای عملی گام مثبتی در جهت حل معضل جهانی موادمخدر و کاهش آلام بشری بردارد.

وزیر کشور گفت: ' علیرغم تلاش های جامعه بین المللی و کارگزاری های تخصصی سازمان ملل متحد همچون UNODC و تصویب اسناد متعدد بین المللی، معضل مواد مخدر همچنان به قوت خود باقی است '.

وی افزود: ' براساس گزارش UNODC سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال قبل از آن ۷ درصد رشد داشته و از ۱۲۳ هزار هکتار به ۱۳۱ هزار هکتار رسیده که ۹۵ درصد آن در استان های جنوبی و غربی کشور مزبور بوده است '.

وی ادامه داد: ' همچنین متأسفانه تعداد استان های عاری از خشخاش در سال ۲۰۱۱ از ۲۰ مورد به ۱۷ مورد کاهش یافته و در بغلان و فاریاب در شمال و کاپیسا در شرق نیز شواهدی از کشت این گیاه گزارش شده است. '

به گفته وزیر کشور ایران، کاهش تولید تریاک در افغانستان که از سال ۲۰۰۸ آغاز شده بود، در سال ۲۰۱۱ روند معکوس پیدا کرد و بنابر تخمین UNODC تولید این ماده مخدر در افغانستان با ۶۱ درصد افزایش، از سه هزار و ۶۰۰تن در سال ۲۰۱۰، به پنجهزار و ۸۰۰تن در سال ۲۰۱۱ رسیده است.

محمد نجار تصریح کرد: ' آمار و اطلاعات نگران کننده فوق سوالات زیادی را پیرامون دلایل ناکامی اقدامات بعمل آمده برای مبارزه با کشت و تولید موادمخدر به ویژه در افغانستان مطرح می کند '.

وی افزود: ' افزایش کشت خشخاش در بخش عمده‌ای از ولایات غربی تا ۲۰ درصد و در ولایات شرقی تا چند برابر، زمینه لازم را برای افزایش تولید مواد مخدر فراهم کرده است '.

وی ادامه داد: ' مواد پیش سازهای شیمیایی از عوامل کلیدی در تولید موادی همچون هروئین محسوب می شوند لذا اعمال کنترل بر صادرات این مواد به ویژه از منبع آن یعنی از کشورهای تولید کننده از اهمیت بسیاری برخوردار است و می تواند به توفیق در امر مقابله با تولید این مواد در افغانستان کمک کند '.

وزیر کشور گفت: ' اجرای صحیح و پیگیر برنامه های محو کشت خشخاش انهدام لابراتوارهای تبدیل هروئین و همچنین اعمال کنترل بر انتقال جریان پیش سازها به داخل افغانستان عوامل مهمی برای مقابله با تولید مواد مخدر در آن کشور می باشند '.

وی یادآور شد: ' فقدان بنیان های لازم معیشتی برای کسب درآمد مکفی و سهولت کشت خشخاش به همراه قیمت فزاینده تریاک در سالهای اخیر کشاورزان افغان را در سال زراعی جاری به سمت افزایش کشت خشخاش سوق داده است لذا هرگونه رهیافتی در راستای توقف کشت خشخاش در افغانستان بدون توجه به توسعه بافت روستایی و معیشت دهاقین بی نتیجه خواهد بود '.

محمد نجار تاکید کرد: ' کم توجهی به ' اصل مسئولیت مشترک ' و عدم اجرای قطعنامه های مربوط به مساعدت فنی و تجهیزاتی به کشورهای متأثر از اثرات منفی قاچاق موادمخدر، می تواند روند مبارزه با معضل جهانی مواد مخدر را دچار چالش جدی کند '.

وی تصریح کرد: ' بی تردید مبارزه با جریان غیر قانونی موادمخدر افغانستان مختص به یک یا دو کشور خاص نیست. بلکه براساس اصل مسئولیت مشترک، وظیفه ای است که همه باید در آن ایفای نقش کنند '.

وی افزود: ' علیرغم وضعیت فوق، جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ استراتژی متوازن ضمن در اولویت قرار دادن برنامه های پیشگیری و کاهش تقاضا همچنان به مبارزه پیگیر خود علیه باندها و شبکه های قاچاق مواد مخدر ادامه می دهد '.

وزیر کشور در ادامه یادآور شد: ' گزارشات سالانه UNODC مبنی بر انجام ۸۹ درصد کشفیات جهانی تریاک و ۳۶ درصد کشفیات هروئین توسط نیروهای مبارزه با مواد مخدر ایران، گواه این امر می باشد. در این رابطه می توان به آمار کشفیات بعمل آمده در سال جاری اشاره نمود که عبارتند از: ۲۳ تن هروئین، ۷ تن مرفین، ۳۷۴ تن تریاک و مشتقات آن، ۵۷ تن حشیش، ۱۴ تن گراس، ۴ تن شیشه(متامفتامین) و همچنین حدود ۴ تن پیش ساز شیشه '.

محمد نجار خاطرنشان كرد: 'جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر به منظور تقویت همكاری های منطقه ای خود، تلاش و فعالیت های زیادی را جهت ارتقاء و پیشبرد ابتكار سه جانبه ایران، افغانستان و پاكستان بعمل آورده كه از دستاوردهای عمده آن می توان به انجام نشستهای منظم در دو سطح وزراء و كارشناسان ارشد، تأسیس واحد برنامه ریزی مشترك (JPC) در تهران، ایجاد دفاتر ارتباط مرزی (BLOs) در نقاط مرزی مشترك با افغانستان و پاكستان و انجام ۱۴ نوبت عملیات مشترك بین ایران- افغانستان ، و ایران- پاكستان اشاره نمود، ضمن آنكه جمهوری اسلامی ایران از برنامه منطقه ای استقبال نموده برای میزبانی كارگاه آموزشی كاهش آسیب ها اعلام آمادگی كرده است'.