به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، در اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه ها آمده است: اکنون که پس از گذشت ۱۵ ماه از کار بزرگ و ماندگار ملت و همبستگی عظیم و بی نظیر ملی در اجرای موفق قانون هدفمند کردن یارانه ها، شاهد آثار مثبت آن در زندگی مردم و اقتصاد کشور هستیم، به اطلاع می رساند که ادامه تحولات با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.

بدیهی است هدف نهایی اجرای این قانون، عدالت و پیشرفت جامعه است که سرلوحه تمامی برنامه های اقتصادی کشور خواهد بود لذا در این زمینه توجه هموطنان عزیز را به موارد زیر معطوف می دارد:

۱ - از مدت ها پیش تعداد کثیری از مردم خیر و افرادی که به لطف خدا دارای درآمد مناسبی برای امرار معاش خود و افراد تحت تکفلشان می باشند و یارانه های پرداختی در زندگی آنان اثر گذار نبوده یا تأثیر چندانی ندارد، خواستار ایجاد ساز و کاری شده اند تا بتوانند بر اساس آن از دریافت تمام یا بخشی از یارانه سهم خود صرفنظر کنند و از این طریق با تخصیص بیشتر و بهتر منابع ناشی از هدفمند کردن یارانه ها موجبات بهبود زندگی خانوارهای کم درآمد و محروم جامعه فراهم کنند.

لذا در پاسخ به این درخواست مردمی و اجابت آن راهکاری عملیاتی طراحی و در اختیار مردم قرار می گیرد تا به طور داوطلبانه به افزایش سهم یارانه طبقات با درآمد پایین کمک کنند.

۲ - جهت ایجاد سهولت و تمهیدات لازم برای تعامل و همکاری خانوارهای داوطلب از طریق ارسال پیامک با شماره ۳۰۰۰۲۵ اطلاع رسانی انجام شده است که سرپرست خانوارها باید وارد سامانه الکترونیکی www. refahi. ir شده و در بخش گزینه انصراف یکی از موارد معین شده را انتخاب و علامت بزنند.

بدیهی است پیامک هایی که از طریق این شماره ارسال نشده باشد، اعتبار ندارد.

۳ - بدون شک انصراف سرپرستان خانوارهای مورد نظر از دریافت یارانه و افزایش سهم طبقات کم درآمد از این محل می تواند دولت و ملت بزرگ را در انجام وظایف و مسئولیت های اجتماعی بیش از پیش یاری کنند.

۴ - فرایند کلیه مراحل انصراف از دریافت یارانه به ترتیب از طریق پیامک های بعدی اطلاع رسانی خواهد شد و جای هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

پیش از این، سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیامک‌هایی مبهم به سرپرستان خانوار برای انصراف از دریافت یارانه نقدی ارسال کرده به نحوی که این سازمان در این پیامک‌ها هیچ اشاره‌ای به اختیاری بودن این انصراف‌ها نکرده است.

در پیامک ارسالی این سازمان آمده است: " آقای … نظر به تمکن مالی لطفا جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه رفاهی مراجعه کنید سازمان هدفمندی یارانه‌ها "

این پیامک مبهم همچون موضوع خوشه‌بندی‌ها در چند سال قبل که اکثر خانوارها در خوشه سوم - عدم دریافت یارانه - قرار گرفتند، زمینه‌های نگرانی برخی از شهروندان را فراهم کرده است که می‌گویند دارای تمکن بالای مالی نیستند.

در این پیامک هیچ توضیحی داده نشده که این کار به صورت اختیاری است و به هیچ عنوان اجباری نیست، زیرا دولت در کارگروه‌های تخصصی خود درباره هدفمندی یارانه‌ها در نهایت به این نتیجه رسید که خود نسبت به حذف اجباری پول‌دارها از فهرست دریافت یارانه نقدی اقدام نکند بلکه این اقدام با خودانصرافی انجام شود.

براساس برنامه، قرار بود نامه‌هایی به افرادی که از تمکن مالی بالای برخوردارند و نیازمند یارانه نقدی نیستند، ارسال شود ولی این کار به صورت خودانصرافی خواهد بود، یعنی در نهایت خود افراد با انصراف از دریافت یارانه، از فهرست مربوطه کنار می‌روند. در این میان، دولت حتی لیست ۱۰ میلیون نفر از اقشار پردرآمد که نیازمند یارانه نقدی نیستند، را استخراج کرد.
محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها و معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی هم اختیاری شدن برنامه حذف پردرآمدها از فهرست یارانه نقدی را تائید کرده و گفته است: این کار به صورت خودانصرافی صورت خواهد گرفت.

دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور چندی پیش دستور داد مکاتباتی با پولدارها برای حذف آنها از دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها انجام شود و مبلغ یارانه نقدی آنان به سایر اقشار اختصاص یابد.

در پی این دستور رئیس جمهوری، برخی نمایندگان مجلس به خصوص رئیس مجلس شورای اسلامی برنامه حذف بخشی از مردم از دریافت یارانه نقدی را قانونی ندانستند.