به گزارش مشرق، دقيقا ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ بود كه شوراي مركزيت سازمان مجاهدين خلق(منافقين) كه روزگاري به عنوان یکی از گروه های مبارز زیرزمینی بر علیه شاه پهلوی فعالیت می کرد، عمليات مسلحانه عليه هموطنان خود را در دستور كارش قرار داد و با اين كار نام خود را در صدر ليست دشمنان مردم، ثبت كرد. انحرافات اين گروهك از سال ۶۰ شروع نشده بود بلكه اعضاي آن در دهه ۵۰ با وارد كردن گرايشات چپ ماركسيستي به درون سازمان؛ آن را به كج راهه رهنمون شدند. بررسي رفتارها و نوع عملكرد آنها در كمپ يا ارودگاه اشرف زاوياي مخوف و پنهان تفكرات اين گروهك تروريستي را آشكار مي كند.

اردوگاه اشرف کجاست؟
شهر اشرف یا اردوگاه اشرف آنطور که ساکنانش تروریست اش آن را می نامند، تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری بغداد و ۸۰ کیلومتری مرز ایران در شرق عراق قرار دارد. این قرارگاه در سال ۱۳۶۵ و بعد از انتقال مرکز اصلی سازمان منافقین به عراق تأسیس شد. وقتی مسعود رجوی سر گرده منافقین برای اسکان در عراق با صدام حسین به توافق رسید، قرار شد در دل ارتش عراق لشکری درست کند تا علیه ایران همکاری داشته باشند. به همین خاطر گوشه‌ای از اردوگاه «ما عسکر الخالص» در اختیار سازمان منافقین قرار داده شد تا نیروهای سازمان منافقین تحت آموزش ارتش بعثعراق قرار گیرند مسعود رجوی اسم این اردوگاه را نیز به یاد همسر اولش اشرف گذاشت، اشرف پس از انقلاب با مسعود رجوی سخنگوی کادر مرکزیت سازمان منافقین در آن روزگار ازدواج کرد. اشرف رجوی در ۱۹ بهمن ۱۳۶۰ به همراه موسی خیابانی نفر دوم این گروهک تروریستی در شرایطی که محل سکونت آنها در زعفرانیه، تهران توسط نیروهای انقلابی مورد شناسایی قرار گرفت، به هلاکت رسید. البته ارتش عراق هرگز این اسم را به کار نبرد و همیشه از نام «‌ما عسکر الخالص» استفاده می‌کردند. این اردوگاه، پمپ بنزین، تعمیرگاه ماشین، درمانگاه، نیروگاه برق و خلاصه تمامی امکانات یک شهر را برای خود داشته است و متشکل مجموعه‌ای از خیابانها و ساختمانهای عمدتا کم ارتفاع، این اردوگاه را تشکیل می دهد. در اشرف، امکانات آموزشی، اجتماعی، ورزشی و حتی مراکز باغ وحش و خرید و دانشگاه نیز وجود دارد. موزه هایی نیز یادگارهای اعضای متوفی این سازمان را در خود نگه می دارند. طبق اطلاعات واصله در اشرف، قبرستان و مسجد نیز وجود دارد.

سکنه اشرف از کجا آمده اند
ساکنان این اردوگاه مخوف را دو دسته از افراد تشکیل می دهند و هر گروهی به شکلی وارد آن شده اند، دسته اول اعضای سازمان منافقین که در خارج از عراق ساکن بودند از سوی رهبران این گروهک ملزم به حضور در این اردوگاه شده اند، دسته دوم گروهی از اسرای ایرانی حاضر در عراق بودند که با حیله اعضای گروهک منافقین و همکاری ارتش عراق جذب این گروهک شده و به اردوگاه اشرف منتقل شده بودند. اردوگاه اشرف مکانی بود کادر رهبری منافقین توانست نیروهایش را در آن جمع کند و اساسا فرقه‌ها انحرافی همواره به دنبال مکانی هستند که ایزوله از محیط خارج باشد، چرا که نمی‌خواهند اعضایشان با محیط پیرامون ارتباطی داشته باشند و برای همین ساکنین اردوگاه اشرف ارتباط تلفنی با بیرون نداشتند، اینترنت نداشته و ندارند. فقط اینترنت یا شبکه داخلی و تلویزیون مداربسته دارند، آنجا کسی موبایل ندارد.

در اشرف خانواده معنا ندارد
حدود دو دهه پیش، خانواده‌هایی که در این اردوگاه زندگی می‌کردند منحل شدند، زوج‌های متاهل به اجبار از هم طلاق گرفتند و بچه‌های آنان به خارج فرستاده شدند و بسیاری از آنان در حال حاضر با هواداران گروه در کشورهای غربی زندگی می‌کنند که سرگرم پرورش این کودکان براساس عقاید مجاهدین خلق هستند که ناظران بی طرف از آن به عنوان نوعی فرقه یاد کرده‌است. از نظر ایدئولوژی منافقین، ‌خانواده اولین دشمن است و ازدواج در بین آنها ممنوع و هیچ زن و شوهری جز مسعود و مریم رجوی در ساختار گروهک منافقین وجود ندارد.

خیانت به میهن
اسناد غیر قابل کتمانی وجود دارد که گروهک منافقین از این اردوگاه به عنوان پایگاه اصلی حمله به خاک ایران در طول جنگ تحمیلی و با استفاده از همکاری نیروهای بعثی انجام داده است. عملیاتهای موسوم به چلچراغ برای تسخیر شهر مهران، فروغ جاویدان برای تسخیر استان کرمانشاه و بسیاری از حرکات ایذایی و تروریستی دیگر از داخل این پادگان برنامه ریزی و پشتیبانی می شده است. و از سوی دیگر اردوگاه اشرف به عنوان اصلی ترین پایگاه سرکوب شیعیان جنوب عراق و کردهای جدایی طلب شمال آن کشور در زمان رژیم صدام بکار گیری شده اند.

پایان مزدوری صدام
با سقوط دیکتاتور عراق مزدوری رسمی اعضای گروهک منافقین برای رژیم بعثعراق پایان یافت و با به دست گیری قدرت توسط دولت مستقل عراق برخورد با اقدامات تروریستی این گروهک را در دستور کار قرار داد و با وجودی که بیش از ۱۶ هزار نفر از هموطنان ایرانی ما به دست گروهک منافقین مورد حمله قرار گرفته، به شهادت رسیده و یا مجروح شده اند، اکنون دادگاه های عراقی به عنوان اصلی ترین مدعی جنایتهای منافقین در زمان حکومت صدام، آنها را تحت تعقیب قرار داده اند. دقیقا بهمن ماه سال ۸۷ بود که «موفق الربیعی» مشاور امنیت ملی عراق در نشست خبری مشترک به همراه سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفته بوده که در خصوص گروهک منافقین نیز تاکید کردیم که دولت عراق این گروهک را که در اردوگاه اشرف مستقر شده بود، گروهکی تروریستی و مجرم می‌داند که خیانت‌ها و جرم‌های زیادی علیه مردم عراق انجام داده و با اشاره به اینکه تمامی کشورهای جهان این گروهک را تروریستی می‌دانند، عراق هم به عنوان بخش کوچکی از کشورهای جهان، این گروهک را تروریستی و مجرم می‌داند و خواستار اخراج آنان است.

اخراج منافقین در پنچ مرحله
حال با گذشت چند سال از وعده مقامات عراقی برای اخراج اعضای این گروهک تروریستی از کشور عراق چندی پیش سید صادق الحسینی نایب رئیس شورای استان دیالی عراق گفته است که طبق توافق صورت گرفته بین سازمان ملل و دولت عراق و شورای استان دیالی، اخراج منافقین از پادگان اشرف و رفتن آنها به کمپ لیبرتی به پنج مرحله تقسیم شده و در هر مرحله حتی نام عناصری که باید اشرف را ترک کنند مشخص شده است.
وی ادامه داد: منافقین همه سعی خود را برای مانع تراشی در این مسئله به کار بسته و افراد فریب کاری که در داخل پادگان اشرف حضور دارند با بازی با الفاظ دروغ پردازی می‌کنند. این مقام استان دیالی در ادامه ضمن تاکید بر انجام اخراج مطابق با جدول زمان بندی منظم و روشن اضافه کرد: فکر نمی‌کنم تمدیدی در کار باشد و این موضوع پایان یافته است. وقت کشی منافقین و درخواست آنها برای تمدید مهلت شاید چند روزی ادامه یابد اما هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.
صادق الحسینی در خصوص برنامه دولت عراق برای پی گیری قضایی آن دسته از سرکردگان منافقین که درباره آنها حکم قضایی صادر شده است، گفت: این موضوع صرفاً مربوط به دستگاه قضایی عراق است و به آن احترام می‌گذاریم. وی افزود: حتی اگر یک فرد خارجی و تحت پیگرد قضایی در عراق حاضر باشد، نمی‌تواند از بازجویی‌ها و تحقیقات بگریزد زیرا تا زمان حضور در عراق تحت سلطه دستگاه قضایی عراق خواهد بود. بر همین اساس هر یک از اعضای منافقین که مرتکب خلاف یا جنایتی شده باشد، متحمل تبعات قانونی جرائمش خواهد بود.

رویکرد دوگانه غرب با حقوق بشر
مخالفت با خروج كامل اعضاي گروهك منافقين از عراق و انتقال آنها به كمپ ليبرتي در حالي است كه طبق گزارش چند سال پيش گزارش انستیتوی تحقیقات دفاع ملی آمريكا (RAND) اين گروهك تروريست هستند اما شاهديم كه حال غربي ها با اتخاذ رويكردي دوگانه دست به حمايت از اعضاي اين گروهك تروريستي زده اند؛ با توجه به مطالبات عمومی احزاب و گروههای سیاسی و همچنین دولت و پارلمان عراق بهنظر میرسد دولت عراق در اخراج اعضای این گروهک از اردوگاه اشرف جدی بوده و شرایط موجود بهگونهای است که ادامه فعالیت این اردوگاه در کشور اسلامی و شیعه عراق با توجه به روابط و مناسبات دو کشور ایران و عراق چندان به سود دولت عراق هم نیست؛ بنابراین اگرچه فشارهای خارجی علیه دولت عراق برای دادن مهلت بیشتر به ساکنان اردوگاه اشرف ادامه دارد اما دولت عراق همچنان خواستار اخراج فوری ساکنان این اردوگاه است. با توجه به رویکرد دوگانه غرب درخصوص موضوع حقوق بشر، طبیعی است که بهرغم تمام جنایاتی که اعضای گروهک منافقین علیه افراد بیگناه انجام داده، همچنان دولتهای مدعی حقوق بشر غربی خواهان حمایت از اعضای این گروهک باشند و کاملا مشهود است که عمده این حمایتها در چارچوب فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران است؛ چرا که از نظر دولتهای غربی منسجمترین تشکیلات مخالف نظام جمهوری اسلامی، گروهک منافقین است و بنابراین تمام تلاش آنها بر این است تا این گروه از موقعیت جغرافیایی فعلی که نزدیکترین مکان به مرزهای ایران است دور نشود؛ بنابراین طبیعی است که دولتهای غربی بیشترین فشارها را به دولت عراق خواهند آورد تا مدت حضور آنها را در کشور عراق طولانیتر کنند.