افزایش دید خلبانان با عینک دید مجازی

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، مرگبارترين فاجعه ها در سيستم حمل و نقل هوايي در شرايط ديد ضعيف و در هنگام فرود روي مي دهد.

محققان مرکز تحقیقات لانگلی ناسا برای کمک به خلبانان و کاهش حوادثهوایی اقدام به طراحی عینک و سیستم صفحه نمایشی(HUD) کرده اند که در صورت وجود مه و عدم دید مناسب، ‌تصویر مجازی از باند فرود و برج مراقبت بر روی صفحه نمایش مقابل چشم خلبان به نمایش می گذارد.

اطلاعات مهم پروازی شامل سرعت، ‌ ارتفاع و جهت پروازی بر روی یک صفحه نمایش کوچک نصب شده بر روی عینک و مقابل یکی از چشمان خلبان به نمایش در می آید.

صفحه نمایش قادر است حرکات سر خلبان را مسیر یابی کند و به طور مستمر جهت باند فرود، برج مراقبت و تمام اطلاعات خارج از رادار را در سمت نگاه خلبان نمایش دهد.

«تری آرتور» مهندس الکترونیک و از کارشناسان ناسا تأکید می کند: در صورت عدم آشنایی خلبان با یک فرودگاه باید از نقشه های راهنما استفاده شود. این فناوری قادر است با نمایش نقشه مجازی از فرودگاه بر روی صفحه نمایش به خلبان در مسیریابی صحیح کمک کند.

مشابه فناوري عينك صفحه نمايش (HUD) در حال حاضر براي خلبانان جت هاي جنگنده و بالگردهاي نظامي طراحي شده است. در كلاه خلبانان صفحه نمايشي تعبيه شده است كه اطلاعات پروازي را نشان مي دهد.