به گزارش افکارنیوز، رييس مجلس شوراي اسلامي، در پاسخ به اين سوال كه ایران درباره مذاکره با آژانس بر چه اعتقادی است، گفت: مذاکرهها دو طرف دارد؛ ما از طرف خودمان، به مذاکرههای جدی اعتقاد داریم که بتواند مسائل را با گفتوگو حل کند.

وی افزود: باید دید مذاکره‌ها جنبه ابزاری دارد و یا برای حل مسئله است؛ ایران یک عضو مسئولیت‌پذیر آژانس بین المللی انرژی اتمی است و می‌تواند در چارچوب قوانین آژانس، فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد؛ اما اگر بخواهند در مذاکره‌هایی که انجام می‌شود، ‌ ایران را از همین حق هم محروم کنند، مسلما گفت‌وگوها نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که طرح روسیه مبنی بر اینکه ایران یک قدم بردارد و آژانس هم یک قدم، تا مسائل حل شود، ‌ اظهارداشت: در زمان آقای البرادعی طرحی با نام " مدالیته " مطرح شد و به تفاهم هم رسیدیم و گام به گام بود؛ ‌ خیلی از سوالات در ۶ گام مطرح شد و ما پاسخ دادیم و آنها نوشتند که مشکل دیگری ندارند. اما آنچه الان بروز کرده، غیرعادی است، چون کشوری که با ما مشکل دارد، یک سری گزارش علیه ما تهیه کرده و آن را به آژانس داده است؛ متاسفانه آنها هم بر اساس آن دارند جلو می‌روند و این خلاف آن توافق‌نامه‌ای است که با آقای البرادعی داشته‌ایم، ولی اگر اینها بر اساس همان چارچوب اقدام کنند، ما هم همکاری خواهیم کرد.

رییس قوه مقننه در باره عملکرد مجلس هشتم در زمینه دیپلماسی پارلمانی و اولویت‌های مجلس نهم، خاطرنشان کرد: سیاست مجلس هشتم این بود که هم از منافع ملی کشور در سطح کلان صیانت کند و هم نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به مسائل منطقه و صحنه بین‌المللی داشته باشد.

به گفته وی، مجلس حوادثرا رصد می‌کرد و بر اساس آن موضعی را یا به دولت ابلاغ و یا آن را علنی می کرد؛ نگاه مجلس نسبت به همکاری با کشورهای مختلف، متفاوت است؛ مثلا با چین یا روسیه مبنا بر اساس همکاری است؛ نسبت به اروپا به جز برخی از کشورها، توصیه ما به همکاری بوده است، مگر اینکه خود کشورهای اروپایی در دام طراحی آمریکا افتاده باشند.

وی با بیان اینکه صحنه منطقه‌ای الان تعریف جدیدی دارد و حکومت‌های دموکراتیک ظهور کرده‌اند، گفت: ‌اروپا می‌تواند یک نقش مثبتی در رابطه با این کشورها داشته باشد و از ظرفیت‌های ایران هم در این زمینه استفاده کند. آمریکایی‌ها، ‌ اروپا را به طرفی سوق می‌دهند تا برای آنها ظرفیت‌سوزی کنند؛ حکومت‌های منطقه به‌علت حضور برخی دیکتاتورها در منطقه که آمریکا آنها را حفظ کرده بود، ‌ برخاستند، وگرنه با اروپا مشکلی ندارند؛ توصیه و نگاه ما برای همکاری با اروپا مثبت است و این به خود اروپایی‌ها مربوط است که چه سیاستی را در پیش بگیرند.

لاریجانی در باره نوع سیاست ایتالیا در برخورد با ایران، گفت: زمانی که آقای " پرودی " نخست‌وزیر بودند، ما روابط نزدیکی در زمینه مسائل مهم منطقه‌ای و مباحثهسته‌ای داشتیم؛ اما بعد از آن در زمینه رایزنی‌های سیاسی ارتباط کم شد، ولی در زمینه همکاری‌های اقتصادی روابط همچنان پابرجاست.

وی افزود: نگاه ما به روابط با ایتالیا مثبت است، چون ایتالیا هم کشور با تمدنی است، ‌ اما اگر خود ایتالیا به این نتیجه برسد که در معادله‌های اروپا قدم دیگری بردارد به سیاست خود این کشور مربوط می‌شود.

رییس قوه قانونگذاری درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر ایران و پاسخ‌های متقابل ایران به این تحریم‌ها تاکید کرد: خیلی از مباحثی که در زمینه تحریم‌ها مطرح شده است، بیشتر جنبه پروپاگاندا دارد، مثلا مصادره اموال برخی از مقام‌های ایران؛ اینها اموالی ندارند که غرب بخواهد آن را توقیف کند. تحریم بانک‌ها هم ممکن است پیچی در کار ایجاد کند، اما راه‌حل دارد و همان گونه که خود شما می‌بینید در کشور کمبودی وجود ندارد، ‌حتی این تحریم‌ها باعثمی‌شود که ما از خلاقیت‌های داخلی بیشتر استفاده کنیم.

به گفته لاریجانی، یکی از مشکلات داخلی ایران این بود که به واردات زیادی توجه می‌کرد؛ ایران از ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی، ‌ دامداری و فناوری خوبی بهره‌مند است که توصیه ما به دولت هم این بوده است که از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده نماید.

وی در پاسخ به این سوال که ایران در رابطه با ادعاهای برخی کشورها در رابطه با نقض حقوق بشر چه کاری انجام داده است، تصریح کرد: گفت‌وگوها میان ایران و کشورهای مختلف و شورای حقوق بشر ادامه دارد، اما یک اختلاف نظری در برخی از مسائل وجود دارد و این اختلاف مبنایی است. فرض کنید درغرب مسائل هم‌جنس‌بازی را متعارف می‌دانند، ولی ما آن را از زیست سالم یک انسان خارج می‌دانیم و از نظر ما مطرود است؛ آنها با یک منطقی این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند که ما آن منطق را قبول نداریم. در تفکر غربی انسان و لذت‌های او مبنا قرار دارد، اما محور در اسلام، سعادت انسان هم از جنبه مادی و هم از جنبه معنوی است؛ ما معتقدیم که اگر به جنبه مادی انسان فقط توجه شود، ‌ انسان به ورطه سقوط می‌رسد.

وی ادامه داد: از نظر برخی مسائل هم مثل مقابله با تروریسم نقاط مشترک داریم؛ درست است که گروه‌هایی مثل طالبان در منطقه ظهور کرده‌اند، اما اگر ریشه‌یابی شود، جریان‌های تروریستی آنان از سوی غرب پی‌ریزی شده است. از خانم بوتو پرسیدند که چرا طالبان را به وجود آوردید و ایشان گفتند که این مسئله که پاکستان، طالبان را به وجود آورده است را اینقدر به رخ ما نکشید؛ طالبان در یک حرکت سه ضلعی به وجود آمد. طراحی و هدایت آنها را آمریکا، انگلیس و غرب بر عهده داشتند، پولش را امارات متحد عربی و دولت عربستان سعودی می‌پرداختند و بارش را هم ما در پاکستان بر دوش کشیدیم. پس تمام نظاماتی که در مورد حقوق بشر مطرح می‌شود، نمی‌توان گفت صحیح است، ‌ بلکه مسئله دو دیدگاه و دو مکتب مطرح است.

وی در ارزیابی از گزارش احمد شهید در مورد حقوق بشر در ایران، خاطرنشان کرد: در گزارش احمد شهید هم دو نگاه خاص وجود دارد؛ ضمن اینکه ایشان مطالعه کافی نکرده است و خودشان هم گفته‌اند که بر اساس اطلاعاتی که به من رسیده است، این گزارش را تهیه کرده‌ام؛ منابع اطلاعاتی ایشان کاملا نادرست است؛ مثلا اعدام در کشور ما وجود دارد، چون حقوق ما اسلامی است. در غرب اعدام را قبول ندارند، اما در آمریکا این کار انجام می‌شود و این به‌علت اختلاف در نظام حقوقی کشورهاست. اعدام در کشور ما حکم بازدارندگی از بروز تخلف‌های دیگر را دارد و قابل دفاع است؛ زندان و زندانی هم در همه قوانین حقوقی کشورها وجود دارند و مجرمان را به زندان می‌اندازند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که باراک اوباما تا چه اندازه می‌تواند نقش تعدیل‌کننده در مورد تهدیدات سنگینی که اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران دارد، ایفا کند، گفت: باید دید که تا چه اندازه این مسئله صحت دارد و تا چه اندازه بازی سیاسی است؛ رژیم صهیونیستی هیچ وقت بدون نظر آمریکا کاری انجام نداده است، اما به غیر از این، آمریکایی‌ها به این مسئله باید توجه داشته باشند که این چاله‌ای که می‌خواهند داخلش بیفتند به نفعشان هست یا خیر.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پیش‌بینی از ترکیب مجلس نهم و احتمال هم‌سویی آن با دولت، اظهار داشت: ما ترکیبی از نیروهای اصلاح‌طلب، گروه‌های مختلف اصول‌گرا و مستقل و پوشش مناسبی از تفکرهای مختلف سیاسی در مجلس نهم خواهیم داشت که نمی‌شود گفت که کاملا با دولت هم‌سو است و نه می‌توان گفت در تضاد هستند؛ مثل مجلس هشتم است.

وی در پاسخ به این پرسش که سوال از رئیس‌جمهوری با چه هدفی اجرایی می شود، یادآور شد: سوال از رئیس‌جمهور یا وزرا یک امر قانونی است و روش دارد. یک نماینده از وزیر می‌تواند سوال کند، اما برای سوال از رئیس‌جمهوری درخواست یک چهارم نمایندگان باید باشد و مرحله بعدی بررسی در کمیسیون‌ها است و اگر به نتیجه نرسیدند، سوال به صحن می‌آید و اگر ظرف یک هفته کسی امضایش را پس نگرفت، هیات رئیسه سوال را اعلام وصول می‌کند و رئیس‌جمهور ظرف یک‌ماه وقت دارد تا به مجلس بیاید و پس گرفتن امضا پس از این زمان تاثیری ندارد.

لاريجاني در پايان درباره موضع ایران در مسائل سوریه و حوادثی که در این کشور رخ داده است، تصريح كرد: موضع ما حمایت از مردم منطقه است و برخی کشورها به دنبال این بودند که با ارسال سلاح و تجهیزات در سوریه اغتشاش ایجاد کنند؛ چون این کشور در مقابل رژیم اشغالگر قدس مقاومت خیلی خوبی داشته است؛ ما معتقدیم که در این کشور مثل بحرین، مصر و تونس اصلاحاتی باید صورت بگیرد و بشار اسد با تغییرهایی که در قانون اساسی داد و رفراندومی که برگزار کرد، این کار را انجام داد و باید گذاشت تا مردم و دولت سوریه خودشان تصمیم بگیرند.