به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس،آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ ساعت ۸: ۲۵ دقیقه صبح امروز (چهارشنبه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با حضور ۲۰۰ نفر از نمایندگان ملت و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

طبق اعلام قبلی هیئت رئیسه مجلس، در جلسه علنی امروز طرح سؤال از رئیس جمهور با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری کشورمان در صحن علنی بررسی شد.

* حضور ۲۴۵ عکاس و خبرنگار برای پوشش بررسی سؤال از رئیس جمهور در مجلس

۲۴۵ خبرنگار، عکاس و تصویربردار از رسانه‌های داخلی و خارجی برای پوشش جلسه علنی بررسی طرح سؤال از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور به صحن علنی مجلس آمده بودند.

* تجمع تعدادی از آزادگان مقابل مجلس شورای اسلامی

صبح امروز زمانی که نمایندگان مجلس وارد پارلمان می‌شدند با تعدادی از آزادگان سراسر کشور که مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار حق و حقوقشان شده بودند، مواجه شدند.

* احمدی‌نژاد به همراه ۸ عضو کابینه دولت وارد صحن مجلس شد

ساعت ۹ صبح امروز و درست زمانی که بهارستان‌نشینان مشغول بررسی ادامه مواد قانون وزارت نفت بودند، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان برای پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان در راستای طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس حاضر شد.

احمدی‌نژاد را هنگام ورود به صحن علنی، محمدرضا رحیمی معاون اول، سیدمجتبی ثمره‌هاشمی، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد، علی ‌نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن، تجارت، حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور و ‌حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا می‌رتاج‌الدینی معاون پارلمانی دولت همراهی می‌کردند.

در بدو ورود احمدی‌نژاد و هیئت همراه، علی لاریجانی رئیس مجلس به آن‌ها خیرمقدم گفت.

* توصیه لاریجانی به نمایندگان برای رعایت متانت و نظم جلسه

علی لاریجانی رئیس مجلس پیش از آغاز بررسی طرح سؤال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس به وکلای ملت توصیه کرد که نظم جلسه را رعایت کنند و گفت: از نمایندگان می‌خواهم اجازه دهند بحث‌ها دقیق و با متانت انجام شود تا آقای رئیس جمهور هم صحبت‌ها را استماع کند.

* بررسی سؤال از رئیس‌جمهور در صحن مجلس آغاز شد

با حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس بررسی سؤال از احمدی‌نژاد آغاز شد و علی مطهری ‌به عنوان نماینده سؤال‌کنندگان، سؤالات را مطرح کرد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، برای بررسی طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس، رئیس‌جمهور ۶۰ دقیقه و سؤال‌کنندگان ۱۵ دقیقه فرصت دارند سخنرانی کنند.

* مطهری سؤالات نمایندگان از احمدی‌نژاد را تشریح کرد

علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان طراح طرح سؤال از رئیس جمهور طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: سؤال از رئیس جمهور برای آن است که به جای آنکه مجلس و دولت از طریق رسانه‌ها با هم مجادله کنند، رو در رو مسائلشان را بیان کنند و مردم نیز بشنوند؛ تصور اینکه سؤال کنندگان قصد تخریب رئیس جمهور را دارند، یک تصور بدبینانه است چراکه تخریب رئیس جمهور که خدمات زیادی داشته، کار آسانی نیست.

وی در تشریح سوالات خود گفت: چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهر‌ها و حمل و نقل عمومی سایر شهر‌ها با وجود نیاز مبرم این شهر‌ها به روان سازی ترافیک و با وجود اینکه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش ۳۰ درصدی استفاده از مترو شده است، ابلاغ و اجرا نشد.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: با نرخ رشد اقتصادی سال‌های ۸۸ و ۸۹ آیا ممکن است یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ ایجاد شده باشد؛ بر اساس آمار اعلام شده توسط وزیر تعاون در کمیسیون برنامه و بودجه خالص فرصت شغلی ایجاد شده در ۵ سال برنامه چهارم توسعه یک میلیون و ۷۶ هزار و ۴۵۴ است و با توجه به این عدد و نرخ رشد اقتصادی سال‌های ۸۸ و ۸۹ یعنی ۳.۷ و ۵ دهم درصد و نیز نسبت مستقیم نرخ رشد اقتصادی با ایجاد اشتغال امکان ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل تنها در سال ۸۹ کاملا منتفی بوده و یگان استناد ایشان ثبت اطلاعات مربوط به فرصت‌های شغلی بوده که در سامانه رصد ذکر شده بود که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی استانداری‌ها انجام گرفته است.

مطهری افزود: براساس ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دولت مکلف است ۳۰ درصد خالص وجوه حاصل از یارانه‌ها را به بخش‌های تولیدی اختصاص دهد و همچنین براساس بند ۴۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ دولت باید حداقل ۲۰ درصد از درآمد اجرای قانون یارانه‌ها را به بخش‌های تولیدی اختصاص دهد که مبلغ آن در همین بند ۱۰۰ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

وی افزود: سؤال اینجاست چرا دولت سهم بخش تولید را مطابق این دو قانون اجرایی نکرده است، در توضیحات آقای رئیس جمهور قبل از اجرای قانون یارانه‌ها، این مطلب مطرح شده بود که بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های تولیدی نیازمند اصلاح ساختار‌ها و فناوری‌های تولید است، و این اصلاح نیاز به منابع مالی بزرگ دارد که از خود هدفمندسازی یارانه‌ها به دست می‌آید.

«اختصاص سهم تولید در بیانات مقام معظم رهبری در ملاقات هیات‌ دولت با ایشان مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفت، باید دولت همزمان با توزیع یارانه‌ها بین خانوار‌ها، که موجب افزایش تقاضاست، یارانه تولید را نیز تخصیص دهد تا موجب افزایش عرضه شود و تورم را مهار کند، اما ما شاهد افزایش گرانی‌ها و تورم و تحمیل آن به مردم شریف و انقلابی کشورمان هستیم.»

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه آقای رییس جمهور صدای مردم از گرانی‌ها بلند است، از احمدی‌نژاد پرسید: چرا دولت به این موضوع توجه نمی‌کند؟ مگر شما نمی‌گفتید هدفمندی یارانه‌ها تورم ندارد، چرا با استقراض نقدینگی از بانک مرکزی و برداشت از سهم نفت موجبات تورم و افزایش غیرضروری قیمت‌ها را فراهم آوردید؟

منتخب سوال کنندگان در طرح سوال از رئیس جمهور بر همین اساس چهارمین سوال از محمود احمدی‌نژاد را مطرح و تصریح کرد: ‌ آقای رئیس جمهور مقاومت ۱۱ روزه جنابعالی در مقابل حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب مبنی بر ابقای جناب آقای مصلحی در وزارت اطلاعات چه توجیهی دارد؟

مطهری ادامه داد: ‌ سخن در اینجاست که همه این موارد مربوط به قبل از صدورحکم حکومتی است، یعنی حکمی که به خاطر مصلحتی بزرگ‌تر فرا‌تر از قانون است، بعد از آن دیگر مجادله و مقاومت بدیهی آن هم به صورت آشکار و از طرف رئیس جمهور کشور رفتاری غیرقابل قبول است همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند؛ مرز التزام به ولایت فقیه احکام حکومتی است، البته ما سوال‌کنندگان اصرار نداریم که موضوع حتما به همین صورت بوده است بلکه خوشحال می‌شویم اگر توجیه درستی برای آن ذکر کنید.

نماینده مردم تهران در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش سوالات شماره ۵ و ۶ طرح سوال از رئیس جمهور را که درباره علت بیان سخن «مجلس در راس امور نیست» و نیز علت «معرفی وزیر ورزش و جوانان پس از گذشت ۵ ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان» بود را به خاطر کمبود وقت مطرح نکرد و سراغ سوال هفتم که چگونگی هزینه‌کرد بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ را مورد پرسش قرار داده بود، رفت.

مطهری در این بخش از سخنانش یادآور شد: کمیته‌ای از طرف کمیسیون فرهنگی مجلس مامور شد که درباره این موضوع تحقیق کند، نتیجه این بود که تنها حدود ۲۰ درصد این مبلغ تخصیص داده شده بود و در اختیار استانداری‌ها قرار گرفته است، نماینده رئیس جمهور برای پاسخ به این سوال در کمیسیون فرهنگی گفت؛ ۳۵ درصد این مبلغ به نحو مذکور تخصیص یافته است، سوال این است که بقیه این مبلغ در کجا صرف شده است؟

علی مطهری پس از ارائه توضیحاتی پیرامون سوال مذکور، سوال شماره ۸ طرح سوال از رئیس جمهور را که ضرورت عزل منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت متکی در سنگال را جویا شده بود، باز هم به دلیل کمبود وقت مطرح نکرد و سراغ سوال شماره ۹ این طرح رفت.

مطهری ‌سوال شماره ۹ طرح سوال از رئیس جمهور را اینگونه شرح داد که چرا جنابعالی با علم به اینکه انتقاد از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب در رسانه‌ ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بد‌تر شدن وضع پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون بر خلاف اجماع فق‌ها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعلام قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مساله منحصر به کار فرهنگی است از دولت صلب مسئولیت کردید و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، ‌ علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه زنده تلویزیونی بعدی اعلام کردید که سخن من‌‌ همان است که گفتم. این رفتار شما چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

وی در بخش پایانی سخنانش سوال شماره ۱۰ طرح سوال از رئیس جمهور را مطرح و از احمدی‌نژاد پرسید چرا نظریه «ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام» را که توسط رئیس دفتر شما بیان شد، علی‌رغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالف قاطبه مراجع اعزام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام، تایید و بر آن تاکید کردید و باعثتنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامی شدید؟ اصولا چرا از گروه موسوم به جریان انحرافی علی‌رغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی‌کنید بلکه همواره از این افراد دفاع می‌کنید؟

این نماینده مجلس در ارائه توضیحاتی در خصوص سوال مذکور متذکر شد: می‌دانیم که آقای مشائی تزی را مطرح کرد مبنی بر اینکه چون از اسلام برداشت‌های مختلفی در جهان می‌شود، ‌مثلا سازمان القاعده و طالبان نیز از اسلام سخن می‌گویند و در نتیجه اسلام دیگر تاثیرگذار نیست، پس بهتر است که ما به جای مکتب اسلام، از مکتب ایران سخن بگوییم؛ آقای رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۸۹ ضمن حمایت از این تز در توجیه آن فرمودند «در این مسیر دریافت ایرانی از اسلام مبنای عمل است، دریافت‌های فراوانی از اسلام در دنیا وجود دارد اما برداشتی از اسلام برای ما ملاک عمل است که ایرانی است».

* شب عید است؛ می‌خواهیم با هم صفا کنیم

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور به منظور پاسخگویی به سؤالات نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس حضور یافت و گفت: «سؤال طبق قانون اساسی حق مجلس است، وزرا و رئیس جمهور نیز باید پاسخگو باشند بنابراین اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است؛ جمعی از نمایندگان سؤالاتی را مطرح کردند بنده هم می‌خواهم پاسخ دهم البته این سؤالات مدت‌هاست که مطرح شده و سر زبان‌ها قرار دارد و به بیان‌های مختلف در رسانه‌های گوناگون مطرح شده و صد‌ها ساعت روی آن‌ها حرف زده شده است که بنده از سؤال کنندگان محترم تشکر می‌کنم که این فرصت را دادند تا ما پاسخ دهیم، گرچه مدت زمان پاسخگویی یک ساعت است البته آقای مطهری ۲۰ دقیقه صحبت کردند، یعنی ۳۳ درصد بیشتر از وقت قانونی که به همین نسبت ما هم بر اساس عدالت یک ساعت و ۲۰دقیقه فرصت داریم.

بنده چون یک دانش آموز مرتبی بودم، می‌خواهم به‌‌ همان ترتیبی که طی نامه سؤال‌ها را به بنده دادند، به آ‌ن‌ها جواب دهم البته آقای مطهری همه سؤالات را نخواندند ولی سعی می‌کنم همه سؤالات را توضیح دهم.

در پاسخ به اولین سؤال که چرا تسهیلات به متروی تهرون داده نشده است باید بگویم با مصوبه مربوطه» دولت تا پایان سال ۸۹ از محل حساب ذخیره ارزی یا هر عنوان دیگر به صورت تسهیلات و با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان کشور این پول را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد، خودش ضامن شود و خودش هم بازپرداخت کند «، چگونه می‌شود دولت وام دهد. دولت می‌گوید جایی برای وام دارد، یک حساب ذخیره ارزی است که آن هم بانک مرکزی مکتوب اعلام کرده که موجودی‌اش صفر است و بالاخره اگر قانون می‌نویسیم باید طوری بنویسیم که قابل اجرا باشد. آن داد می‌زند پولی وجود ندارد و شما می‌گویید بده؟ از کجا بدهد؟ بعدش هم می‌گوید با هر عنوان دیگر، عنوان دیگر یعنی چه؟ یعنی ما برویم از محل پول بهداشت و درمان، معلمان، نظامیان، عمران و آبادی روستا‌ها و شهر‌ها برداریم، بدهیم، خب شما که قانون را نوشتید، مشخص می‌کردید از کدام ردیف بردار؛ به کدام ردیف اضافه کن.

این خلاف اصل ۷۵ است؛ جناب آقای مطهری عزیز عنایت نکردند، اصل ۷۵ با سایر اصول یک تفاوتی دارد. در هیچ کدام از اصول نگفته است که قابل طرح در مجلس نیست. اینجا می‌گوید آن چیزی که بار مالی دارد و منبع تعیین نشده قابل طرح در مجلس نیست یعنی اصلا نمی‌تواند وارد شود و شورای نگهبان هم به صراحت گفته که این خلاف اصل ۷۵ است، پس دیگر قابل طرح نیست.

این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند و رئیس بانک مرکزی نامه داد به مجمع که در بانک مرکزی پولی وجود ندارد که دبیر مجمع نیز اعلام کرده پولی وجود ندارد، اما ‌یکی از اعضا گفته که ما اتفاقا می‌خواهیم تصویب کنیم تا اجرا نشود هرچند دعوای ما سر این حرف‌ها نیست و مطمئنا شما دغدغه کلان‌شهر‌ها را دارید و ما هم داریم.

البته ابتدا باید ببینیم کمکی به کلانشهر‌ها شده است یا نه»، که در سه سال اخیر ۸هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان بابت عوارض به شهرداری‌ها کمک شده است، ۳هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان به متروی کلانشهر‌ها کمک شده و ۶میلیارد دلار فاینانس به کلانشهر‌ها داده‌ایم که غیر از تهران است و همه را دولت تضمین کرده و ۵۰درصد هم بازپرداخت کرده است. در همین چند سال اخیر دولت نهم و دهم ۱۱هزار و ۶۸ دستگاه اتوبوس با ۸۲.۵ درصد تخفیف داده‌ایم که قبل از این دولت، ۲هزار دستگاه اتوبوس بوده و در همین مدت با ۶۵ درصد تخفیف که این یعنی ۵.۵ برابر کمک.

من می‌خواهم به شما بگویم بهتر نبود به جای این همه فشار به دولت یک سری می‌زدید و می‌دیدید که این همه کمک چگونه خرج شده است و یک گزارشی هم از آنجا‌ها تهیه می‌کردید؟ در این چیزی که شما تهیه کرده‌اید، رئیس‌جمهور چکار باید می‌کرده‌ است، رئیس‌جمهور طبق اصل ۱۱۳ مجری قانون اساسی است و ما با استدلال می‌گوییم این موضوع نباید به مجمع تشخیص می‌رفته است و این حق رئیس‌جمهور است.

در پاسخ به سؤال دوم مبنی بر اشتغال و رشد اقتصادی که آیا با این عدد‌ها می‌توان اینقدر اشتغال درست کرد، بگویم که بله چرا نمی‌شود، این گزارش رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار در سال ۸۹ که بانک مرکزی می‌گوید رشد اقتصادی کشور ۶.۱درصد است و مرکز آمار آن را ۷.۳ درصد عنوان می‌کند. چرا نمی‌شود ۱میلیون و ۶۰۰هزار شغل درست کرد؟ اگر شما و همه کمک کنند، می‌شود و بیشتر از این‌ها هم می‌شود محقق شود.

در خصوص سؤال سوم نیز باید بگویم که به نظر شما چگونه باید عمل می‌شد؟ شدید‌ترین محدودیت‌ها برای دولت وجود داشته است؛ تحریم اقتصادی و بحران جهانی وجود داشته اما به اعتراف دوست و دشمن، دولت در این زمینه بسیار عالی عمل کرده است و خود شما بار‌ها این مسأله را عنوان کرده‌اید.

بیشترین حمایت را از تولید داشته‌ایم و تقریباً همه تولیدات اساسی کشور در سال ۹۰ رشد قابل توجهی پیدا کرده است. بنابر پیش‌بینی‌های اولیه مرکز آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی سال ۹۰ اگر بیشتر از ۸۹ نباشد کمتر نیست. حالا در این میان چند بنگاه هم دچار مشکل شده‌اند که باید این را حل کرد. لذا در کجا ما تخلف کرده‌ایم، دولت بیشترین کمک را به بنگاه‌ها کرده است، شما خودتان در قانون گفته‌اید که قیمت تبعیضی و ترجیحی بدهید و ما هم همین کار را کرده‌ایم. گرانی‌های اخیر ربطی به هدفمندی ندارد.

درباره سؤال بعدی که مربوط به ۱۱ روز خانه‌نشینی است باید بگویم این هم از آن حرف‌ها است، احمدی‌نژاد و خانه‌نشینی و استراحت؟ اکثر مردم به من می‌گویند یک روز هم استراحت کن و به خودت برس و برخی از خود دوستان هم این مسأله را گفته‌اند. در این دو دولت حتی یک روز هم کار را تعطیل نکرده است، ‌ اگر یک شب ساعت ۱۰ به خانه رفته‌ایم، صبح زود‌تر بعد از نماز صبح سر کار آمده‌ایم تا به نوعی تلافی شود. بسیاری از همکاران من پیچ و مهره‌ای شده‌اند و فنر می‌زنند.

بنابراین این وصله‌ها به دولت نمی‌چسبد، زندگی بنده نشان می‌دهد که همیشه سعی کرده‌ام با عمل، بیان درست، ادبیات صحیح و منطقی از ولایت دفاع کنم و نشان دهم که نظام ولایت، نظام مهربانی، عدالت، پیشرفت، کار، تلاش و همبستگی است.

در سؤال پنجم که چرا مجلس در راس امور نیست و اینکه چرا راجع به مجلس این حرف را زدید و هدفت از این حرف چیست؛ اگر دنبال کشف نیت من هستید، ما مخلص شما، مجلس و همه هستیم. ولی من با استدلال، یک نظری را اعلام کرده‌ام، شما هم با استدلال جواب دهید، دعوا نداریم و بالاخره باید این حد از آزادی را به رسمیت شناخت که رئیس‌جمهور بتواند یک کلمه حرف بزند.

در پاسخ به سؤال بعدی مبنی بر اینکه چرا تشکیل وزارت ورزش و جوانان و معرفی وزیر آن هم با یک نامه غیر‌معمول دیر انجام شده است، آیا این نشانه قانون‌گریزی دولت نیست؟ بگویم که بالاخره آخر سال و شب عید است و می‌خواهیم با هم صفا کنیم. من آنچه را که شما تصویب کرده‌اید، می‌خوانم و خواهش می‌کنم ببینید در مجلس چه تصویب شده است.

ماده واحده از تاریخ تصویب این قانون یعنی ۱۲/۱۰ / ۸۹ سازمان‌های تربیت‌بدنی و ملی جوانان با اعتبارات نیروی انسانی، امکانات، ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبدیل می‌شود و اقدامات قانونی برای انجام اصلاحات لازم در مقررات مربوط به عمل می‌آید همچنین در تبصره آمده که هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت ورزش و جوانان تأمین می‌شود، خوب بشود؛ مگر ما جلویش را گرفته‌ایم.

شما یکجا در ادغام وزارتخانه‌ها می‌گویید اول شرح وظایف را بده بعد وزرا را معرفی کن؛ اینجا بدون شرح وظایف می‌گویید زود وزیر را معرفی کنید و داد و بیداد که رئیس‌جمهور تخلف کرده است. ما از چه چیز این تخلف کرده‌ایم؛ بین خود و خدا؟ شما خودتان قاضی. آیا اینجا تکلیفی برای رئیس‌جمهور تعیین شده است و کجا گفته‌اید که رئیس‌جمهور باید ادغام کند.

به هرحال ما جوان خوبی را معرفی کردیم و رأی نیاورد و خنده‌دار‌تر این است که برای بعضی از همکاران ما به خاطر همین چند پرونده در دادگاه‌ها و بازرسی تشکیل شده که هنوز هم در حال پاسخ به آن پرونده‌ها هستند.

در سؤال ۸ پرسیدند عزل وزیر خارجه آن هم در مأموریت سنگال چرا انجام شده و این اقدام موجب لطمه به نظام شده است؟ من می‌توانم از شما بپرسم چه کسی به ایشان مأموریت داده است؟ آیا من مأموریت دادم و اگر شما دادید بگوئید، بنده چنین مأموریتی(سفر متکی به سنگال) ندادم و اگر به عزیزی بگویم خیلی ممنون و دیگر شما در دولت تشریف ندارید، دیگر ماموریت چه معنایی دارد؛ ما هیچ قصدی در این زمینه نداشتیم، این از اختیارات رئیس جمهور در اصل ۱۳۶ است؛ آیا از اختیارات رئیس جمهور می‌توان سؤال کرد.

آقای مطهری دیدگاه‌های خود را به صورت روشن بیان کردند و من از ایشان تشکر می‌کنم. در سوال ۹ می‌‌گویند چرا درباره عفاف و حجاب نظر داده‌اید؛ ما چه گفتیم؟ بنده چند حرف روشن دارم و این حرف دل خودمان است و به صورت خودمانی می‌خواهیم از خودمان انتقاد کنیم.

چرا هر زمان که نام فرهنگ می‌آید، ما مردم را متهم می‌کنیم و شروع می‌کنیم به برخورد با مردم، ما گفتیم این ملت جزء با فرهنگ‌ترین ملت‌هاست و همه ارزش‌ها و اصول را همین ملت حفظ کرده است، پس چرا تا یک مشکل فرهنگی به ذهنمان می‌آید، شروع می‌کنیم به زیر سؤال بردن جوان‌ها و ملت.

همین ملت شما را سر کار آورده‌اند و ما فقط می‌گوئیم با این مردم خوب برخورد کنید و به آن‌ها توهین نکنید البته اگر کسی به قول برادر عزیزمان آقای مطهری به صورت سازمان یافته و برنامه قصد دارد تخریب کرده و یا آسیب بزند، تکلیفش معلوم است و در این صورت سر و کارش با قوه قضائیه است و دستگاه‌های اطلاعاتی نیز باید آن‌ها را شناسایی کند.

بگذارید اکنون که شب عید هم است، یک شوخی هم با هم بکنیم؛ مگر می‌شود هر زمان که انتخابات و ۲۲ بهمن است، ما دوربین را به روی همه تیپ‌ها ببریم و همه را جلو بیاوریم، اما به محض اینکه این دوران گذشت همین تیپ‌ها را در آن ور یقه‌شان را بگیریم؛ این یک تناقض است و تناقض یک روز کار دست انسان خواهد داد.

درسؤال ۱۰ نیز گفتند چرا از ایران اسم می‌برید؟ و این موجب تعصبات قومی شده است؛ عزیز من همه دنیا و تاریخ می‌دانند که ملت ایران یک ملت بزرگ است. ملت ایران عاشق امیرالمؤمنین علی(ع) است، ملت ایران اهل عاشورا و نیمه شعبان است و در واقع این ملت اخلاق و سیاست، محبت و عدالت و شجاعت را با هم دارد و این ملت یک ملت حقیقت‌طلب به شمار می‌رود و مشخص است که این ملت با مابقی ملل متفاوت است.

ما را متهم کردند که حرف‌های ما موجب تحریک تعصبات قومی علیه ایران شده است، حتما جنگ ۸ ساله که آن‌ها علیه ما راه انداختند به خاطر حرف‌های بنده است؛ لابد اقدامات ۱۴۰۰ ساله آن‌ها نیز به خاطر حرف‌های بنده است.

آیا پاک بودن، تلاش شبانه‌روزی، خدمتگذاری، دفاع از حقوق ملت، مقاومت در برابر زیاده‌خواهان و دست‌اندازان به بیت‌المال، مبارزه با مفاسد و ایستادگی، اجرای طرح‌های بزرگ، پیشرفت‌های سریع علم و فناوری، اجرای هدفمندی، مسکن مهر، سهام عدالت، چند برابر کار عمرانی، صادرات غیر نفتی، اجرای شعارهای تمام دولت‌های قبل، تحمل، سعه صدر و احترام به آزادی، عشق به مردم و احترام به کرامت مردم، ترویج مهربانی و عدالت و هزاران خدمت دیگر اسمش انحراف است؟ اگر اینگونه باشد، همه ملت ایران در این خط‌ هستند و اکثریت حاضر در این جلسه نیز همه در این خط هستند.

به نظر شما چه کسی قانون شمول قانون خدمات کشوری را پس از تایید شورای نگهبان تغییر داد و ابلاغ کرد و مجلس و دیوان محاسبات را نیز از شمول آن خارج کرد. به نظر شما قانون خوب است اما برای دیگران! یعنی آموزش و پرورشی‌ها، بهداشت و درمانی‌ها، نظامی‌ها، کارمندان دولت همه باید در چهارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق بگیرند، اما دیوان محاسبات، مجلس و برخی دستگاه‌های دیگر معاف هستند. ببینید چه کسی این کار را کرده است به نظر شما می‌شود آیا با قانون عادی، قانون اساسی را دور زد؛ کاری که در اصل ۱۳۸ اتفاق افتاده است.

به نظر شما می‌شود با فشار دادن یک «شاستی» فوق لیسانس شد. آئین نامه داخلی مجلس برای اداره داخلی مجلس است، می‌شود در آئین نامه برای دولت و سایر قوا تعیین تکلیف کرد به نظر من که نمی‌شود. در همین دولت و مجلس عزیز که به همه نمایندگان ارادت داریم از آقای رئیس که خیلی مخلص‌اش هستیم تا تک تک شما‌ها که «خیلی‌‌تر» مخلصتان هستیم در همین جا ما متهم شدیم به یک میلیارد دلار تخلف از قانون و سوء استفاده.

بنده شهادت می‌دهم مجلس از همه ظرفیت‌های قانونی و بعضا فراقانونی برای کنترل دولت استفاده کرده است. برای اینکه نظرات خودش را در حوزه اجرا اعمال کند، وقت ملت و کشور با ارزش است، عزیزان من، ما باید با هم کشور را اداره کنیم، این مسئولیت‌هایی که در اختیار من و شماست، یک فرصت خدمت است.

دسته بازی‌ها، باند بازی‌ها و گروه‌ بازی‌ها تا جایی که بازی است، خوب است. اما اگر قرار شد در مسائل کشور اثر بگذارد، باید دورش را خط بکشیم.

این سؤالاتی که برای ما مطرح کردید، سؤالات امتحانی بود ولی خیلی سخت نبود. به نظرم طراح سؤال از همان‌هایی بود که با شاسی فوق لیسانسش را گرفته است. اگر با خود ما مشورت می‌کردید، سؤال‌های بهتری می‌شد مطرح کرد. اما حالا شوخی کردیم و گذشت و پاسخ دادیم.

انصاف داشته باشید حالا که می‌خواهید نمره بدهید، خوب نمره بدهید ما همه سؤالات را به طور کامل پاسخ دادیم و یک مشت مطلب اضافه هم نوشتیم. انصافا یک ذره از ۲۰ کمتر بدهید، بی‌معرفتی و نامردی است.

* لاریجانی: قانون باید اجرا شود؛ تفسیری غیر از این را قبول نداریم

در ادامه علی لاریجانی بعد از پایان پاسخ رئیس جمهور به سوالات نمایندگان از حضور رئیس‌جمهور در مجلس و پاسخ وی به سوالات نمایندگان تشکر کرد و گفت: درباره اصل ۱۳۸قانون اساسی مطالبی بیان شد که «مجلس دور زده است»، که این حرف دقیق نیست. این اصل بعنوان قانونی در مجلس تصویب شده و شورای نگهبان هم آن را تایید کرده پس دور زدن معنا ندارد.

* سیل انتقادات و تذکرات نمایندگان نسبت به پاسخ‌های احمدی‌نژاد

** قاضی‌پور: رییس مجلس باید جواب توهین‌های احمدی‌نژاد را می‌داد

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: رئیس مجلس باید اجازه می‌داد تا سؤال کنندگان از رئیس جمهور، سخنان خود را بعد از صحبت‌های رئیس جمهور هم مطرح می‌کردند. رئیس جمهور مطالبی را گفتند و توهینی به مجلس شد و از رئیس مجلس انتظار می‌رفت که کاری کند.

وی گفت: مواردی را که رئیس جمهور مطرح کردند باید پاسخش داده می‌شد چراکه با متانت و زیرکی خاص خودش گفت که ما در مجلس اعمال نفوذ کردیم و طرح‌ها را به نفع خودمان به تصویب رساندیم لذا رئیس مجلس باید اجازه می‌داد تا ما پاسخ‌های رئیس جمهور را بدهیم.

** محجوب: رئیس جمهور باید در موضوع سئوال صحبت می‌کرد

همچنین علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در تذکری در صحن علنی مجلس با بیان اینکه بنده به نحوه اداره جلسه سؤال از رئیس جمهور اعتراض دارم و اینکه اعتراض بنده با استناد به اصل ۸۸ است، گفت: رئیس جمهور باید در موضوع صحبت کند و از وظایفش باید سؤال می‌شد که همه سؤالات هم در مورد وظایف رئیس جمهور بود ولی آقای رئیس جمهور گفت که در مورد وظایفش از وی سؤال نشد.

** اشکال آئین‌نامه‌ای رسایی به طرح سؤال از رئیس‌جمهور و پاسخ لاریجانی

در ادامه نیز حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در اخطاری با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسی گفت: طرح سؤال از رئیس جمهور ده سؤال داشت که برخی از این سؤالات فاصله زمانی آن با سؤالات دیگر شاید به چندین ماه برسد؛ یعنی موضوع یک سؤال ۶-۵ ماه بعد از یک سؤال اتفاق افتاده است.

رسایی اظهار داشت: در حال حاضر اشکال این است که ده سوال وجود داشت و این ده سؤال با هم یک چهارم امضا را داشت در حالی که برخی نمایندگان در مورد ده سؤال، سؤال نداشتند، یعنی امضای آن‌ها مربوط به چند سؤال بود و برخی هم امضایشان مربوط به ده سؤال بود. در حال حاضر در این رابطه شائبه‌ای مطرح است؛ می‌خواهیم بدانیم که همه امضا کنندگان امضایشان مربوط به ده سوال است؟

لاریجانی در پاسخ به اخطار رسایی گفت: ما نمی‌دانیم بحثی که شما می‌گویید از کجاست چرا‌که نامه‌ای که به هیئت رئیسه نوشته شد همه این ده سؤال در آن آمده و ذیل آن هم امضا شده است. حالا اگر نمایندگان برخی از این سؤالات را قبول نداشتند، نباید امضا می‌کردند بنابراین این ایراد به هیئت رئیسه وارد نیست و ما اشکالی در این زمینه نمی‌بینیم.

** خباز: احمدی‌نژاد کام همه را تلخ کرد / لاریجانی: تعبیر «فشار دادن شاسی» نادرست بود

همچنین محمدرضا خباز نماینده مردم کاشمر نیز طی اخطاری با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسی در مجلس اظهار داشت: پاسخ احمدی‌نژاد به نظر بنده پاسخ غیر مستدلی بود؛ وی به جای اینکه به پاسخ به سؤالات بپردازد، یکی دو سؤال را که از نظرش بسیار پراهمیت بود، بیشتر جلوه داد و آن سؤال‌هایی که اهمیت داشت را جواب نداد.

وی گفت: رئیس جمهور در سخنانش بیش از ده بار کلمه شوخی را به کار برد؛ مگر مجلس محل شوخی است؛ رئیس جمهور می‌گوید من شوخی می‌کنم. اینجا که محل شوخی نیست. قرار است اینجا حرف‌های دقیق زده شود؛ آن هم از دومین شخصیت نظام یعنی رئیس قوه مجریه. وقتی مطالبی در این سطح گفته می‌شود، آثار بین‌المللی دارد.

وی افزود: رئیس جمهور ما را متهم کرد که با فشار دادن شاسی فوق لیسانس گرفتیم؛ کسی که در اینجا سؤال را مطرح کرد یعنی آقای مطهری دکترا دارد؛ این چه حرفی است که به نمایندگان توهین می‌کنند. وی حق ندارد به مجلس توهین کند و من هم انتظار داشتم که وقتی رئیس جمهور حرف‌های غیرمبتذل می‌گوید، رئیس مجلس جلویش را بگیرد امید مابه مجلس بود و انتظار داشتیم که جلوی این حرف‌ها گرفته شود.

خباز در پایان گفت: انتظار دارم هیئت رئیسه مجلس طی بیانیه‌ای از حقوق مجلس دفاع کند و بیانیه‌ای صادر کند.

لاریجانی در پاسخ به تذکر خباز گفت: مجلس احتیاج به اینکه عده‌ای زیر بغل آن را بگیرند، ندارند. مجلس یک جایگاه قانونی دارد و بر اساس اختیاراتش عمل می‌کند که یکی از این اختیارات هم همین سؤال بود بنابراین ما احتیاج به اینکه کسی از ما تعریف کند، نداریم و این طور مجلس را هم نمی‌خواهیم.

لاریجانی ادامه داد: نباید این را چیز بدی بدانیم البته ممکن است شما نظرات رئیس جمهور را نپسندید؛ بنده هم فکر می‌کنم بعضی از این حرف‌ها نباید اینجا زده می‌شد ولی نیز به هر حال نقض اینکه سؤالاتی مطرح شد و پاسخ‌هایی که داده شد، خوب بود.

لاریجانی افزود: البته این تعبیر که شاسی را فشار دهند، واقعا تعبیر نادرستی است؛ آقایانی که اینجا هستند یا روحانی هستند و یا در دانشگاه درس خواندند و ما معنی فشار دادن شاسی را نمی‌دانیم.

** جهانگیرزاده: مگر می‌شود وزیر خارجه بی‌اذن رئیس جمهور به خارج سفر کند

همچنین جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه نیز در اخطاری با استناد به اصل ۱۲۳ قانون اساسی از آنچه «پاسخ شوخی‌ مآبانه رئیس جمهور به سوالات نمایندگان» خواند، به شدت انتقاد کرد و گفت: مردم انتظار دارند مسائل مهم و جدی در مجلس مطرح شود نه اینکه آقای رئیس جمهور با نمایندگان مجلس به شوخی رفتار کند.

وی همچنین با اشاره به اظهارات رئیس جمهور که به شوخی به نمایندگان گفته بود اگر نمره‌ای کمتر از ۲۰ به پاسخ‌های او بدهند، بی‌معرفتی کردند، گفت: این گونه ادبیات از سوی رئیس جمهور درست نیست اگر بنا باشد مجموعه این واژگان و این نامردی‌ها علیه دولت استفاده شود‌، ‌ آیا منصفانه است.

جهانگیرزاده با اشاره به پاسخ رئیس جمهور به سؤال نمایندگان درباره چگونگی برکناری وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور می‌گوید که وزیر خارجه بدون اطلاع وی به ماموریت رفته بودند. خب این چه دولت‌داری و کشورداری است‌ مگر می‌شود وزیر خارجه بدون وزیر خارجه‌ای که حامل پیام رئیس جمهور است، بدون اذن رئیس جمهور کشور را ترک کند و این طور شود که طرف خارجی به وی بگوید که وی برکنار شده است. آیا مردم با این شرایط به ما نمی‌خندند.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر جهانگیرزاده گفت: نمایندگان سؤالات خود را مطرح کردند و رئیس جمهور پاسخ گفتند و ممکن است شما پاسخ‌ رئیس جمهور را قانع کننده ندانید اما همچنان که در پاسخ به تذکرات قبلی گفتم، باز هم می‌گویم ما در مقام قضاوت درباره اظهارات رئیس جمهور نیستیم و مجلس چنین اجازه‌ای به ما نداده است.

** لاریجانی: مسئولیت تأخیر در معرفی وزیر ورزش متوجه رئیس جمهور است

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری نیز در اخطار قانون اساسی و پس از بررسی طرح سوال از رئیس جمهور در صحن علنی اظهار داشت: بنده از نظر شکل بررسی طرح سوال از رییس جمهور که به نظرم موجب تقویت دولت و مجلس شد، خوشحالم اما از نظر محتوا مسائلی درجریان بررسی این طرح مطرح شد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

یوسف‌نژاد ادامه داد: رئیس‌جمهور در اینجا گفت که نامی از بنده برده نشده است از این رو از رئیس مجلس انتظار داشتیم که طبق قانون اساسی از مجلس دفاع می‌کرد و راجع به این موضوع اظهار نظر می‌کرد.

علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار یوسف‌نژاد گفت: ‌ما از نظر قواعد کلی مشکلی در سوالات ندیدیم و اجازه دادیم که مطرح شود و اینکه آیا مربوط هست یا نه، این موضوع با هیات رییسه مجلس است.

** کواکبیان: احمدی‌نژاد به سؤالات پاسخ جدی نداد

همچنین مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان ‌در اخطاری پس از بررسی طرح سوال از رئیس جمهور در صحن علنی خطاب به لاریجانی اظهار داشت: ‌نجابت و کرامت شما امروز بیش از حد بود و واقعا آقای رئیس جمهور به هیچکدام از سوالات مطروحه در طرح سوال پاسخ جدی و منطقی و معقولی نداد و همه را به شوخی برگزار کرد.

کواکبیان با تاکید بر اینکه در این جلسه به همه سوال‌کنندگان توهین شد، ‌گفت: ‌ سوالات براساس اصل ۲۲ قانون اساسی مطرح شده و رئیس جمهور در حدود وظایف و اختیارات خود طبق قانون اساسی در برابر مجلس مسئول است.

کواکبیان اضافه کرد: ‌ بنده این موضوع را در دفاع از خودم می‌گویم، مطرح شدن طرح سوال از رئیس جمهور برای مجلس هشتم را افتخار می‌دانیم و باید بگویم که تابوی طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس هشتم شکست و مجلس هشتم نشان داد که برای دفاع از حقوق مردم از رئیس جمهور سوال می‌کند و بنده افتخار می‌کنم که جزو طراحان این طرح بودم.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر کواکبیان گفت: تذکرات در حال سوق پیدا کردن به سمت اظهارنظر است، ما چقدر باید وقت مجلس را در این زمینه صرف کنیم. شما می‌توانید نظر مخالف داشته باشید و صحبت‌های آقای رئیس جمهور را قبول نکنید ولی از نظر آیین نامه داخلی مجلس، ‌ راه ما همین بود که انجام دادیم.

** لاریجانی: هیئت رئیسه در طرح سؤال از رئیس جمهور مطابق با قانون عمل کرد

همچنین حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه طی تذکری در حاشیه جلسه علنی امروز با استناد به اصل از قانون اساسی گفت: باید سهم هیئت رئیسه از ماده ۱۹۷ آئین‌نامه داخلی مجلس روشن شود، اینکه نمایندگان باید برای یک سوال ۱۵ دقیقه وقت طرح سؤال را داشته باشند و رئیس جمهور یک ساعت درست است اما ما یک سؤال مطرح نکردیم بلکه سؤالاتی را مطرح کردیم که می‌بایست هر کدام را در جای خود وقت لازم را شامل می‌شد.

** انتقاد زارعی از اخطارهای مکرر نمایندگان به سخنان احمدی‌نژاد

در ادامه نیز علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: بنده پیش‌بینی می‌کردم که بعد از پاسخ‌های آقای احمدی‌نژاد نمایندگان مکرراً خواستار بیان تذکر و اخطار باشند.

زارعی بر همین اساس با تاکید بر اینکه ممکن است ما هم همه پاسخ‌های رئیس جمهور را نپسندیم، گفت: ‌ مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس طرح سوال از رئیس جمهور در صحن علنی مطرح شده و رئیس جمهور در صحن علنی حضور یافته و به این سوالات پاسخ گفته است.

وی در خاتمه از رئیس مجلس خواست که برای کنترل مجلس و ادامه ندادن این موضوعات به نمایندگان تذکر دهد.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر زارعی گفت: ‌ ما از نمایندگان درخواست کرده‌ایم که این موضوع را ادامه ندهند و آنرا خاتمه دهند چرا‌که طرح سوال از رئیس جمهور در جلسه مطرح شد و به اتمام رسید.

** مسعودی: از پاسخ‌های احمدی‌نژاد قانع نشدیم / لاریجانی: لزومی ندارد قضاوت کنیم

غلامحسین مسعودی‌ریحان نماینده مردم اهر و هریس نیز در اخطاری با استناد به اصول ۸۸ و ۱۲۳ قانون اساسی از لاریجانی در خصوص قانع کننده بودن یا نبودن پاسخ‌های احمدی‌نژاد درخصوص پرسش‌ها سوال کرد که لاریجانی نیز پاسخ داد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ما برای قضاوت در این زمینه وظیفه‌ای نداریم و لزومی ندارد که قضاوت کنیم.

مسعودی ریحان با تاکید بر اینکه قضاوت در این زمینه لازم است، گفت: روشن است که مسئول اجرای این امور کیست، از شما آقای لاریجانی انتظار بود وقتی رئیس جمهور می‌گوید تمام قوانین در کشور اجرایی می‌شود، می‌گفتید چه قوانینی را اجرا نکرده‌اند و شما به قوه قضاییه فرستادید و یا چند قانون را آقای رئیس جمهور ابلاغ نکرده و رئیس مجلس اقدام به ابلاغ آنان کرده است.

رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر نماینده اهر و هریس گفت: ‌ طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ما وظیفه‌ای برای قضاوت در این زمینه نداریم.

** مصباحی مقدم: رئیس جمهور سؤالات نمایندگان را تحریف کرد

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران نیز با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسی طی اخطاری با بیان اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس به رئیس‌جمهور اجازه طرح سؤال از نمایندگان را نداده است از اجازه لاریجانی به احمدی‌نژاد برای طرح سؤال از نمایندگان انتقاد کرد و گفت: رئیس‌جمهور حق سؤال از نمایندگان را نداشت و باید به سؤالات مجلس پاسخ می‌گفت.

مصباحی مقدم با بیان اینکه رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالات نمایندگان، سؤالات را تحریف کرد افزود: در بحثیارانه‌ها آقای رئیس‌جمهور گفتند مجلس قانون یارانه‌ها را تأیید کرده است در حالی که ما اصل قانون را تأیید کرده‌ایم نه عدم پرداخت درآمد را به بخش تولید.

نماینده مردم تهران در مجلس ضمن درخواست از علی لاریجانی برای مأموریت به گروهی برای پاسخگویی حقوقی به این اظهارات رئیس‌جمهور درباره پاسخ احمدی‌نژاد به ۱۱روز خانه‌نشینی نیز گفت: آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال نمایندگان درباره حکم رهبری حرف دیگری زدند در حالیکه می‌توانستند بگویند بنده مطیع رهبری هستم و آنجا(اجرای حکم رهبری درباره ابقای مصلحی) اشتباه کرده‌ام.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر مصباحی‌مقدم گفت: رئیس‌جمهور از بنده درباره انتقاد از نمایندگان سؤال کردند که بنده هم گفتم اگر درباره موضوع باشد اشکالی ندارد وی که برای چندمین بار خواستار توقف تذکر و اخطارهای نمایندگان می‌شد گفت که رئیس‌جمهور طبق قانون به سؤالات نمایندگان پاسخ گفته است اما اینکه ممکن است برخی‌ها قانع نشده باشند بحثدیگری است.

** نورا: زمانی که احمدی‌نژاد لیسانس نداشت من دکترا داشتم

همچنین عباسعلی نورا نماینده مردم زابل در اخطاری با استناد به اصول ۶۷ و ۷۷ قانون اساسی گفت‌: رئیس جمهور در جریان پاسخ به پرسش‌ها در مواردی خارج از دستور بحثکرد و غیرمستقیم قانون‌گریزی را به برخی از نمایندگان نسبت داد و به شکل به ما توهین کرد، ‌زمانی که آقای احمدی‌نژاد لیسانس نداشت بنده دکترا داشتم آیا بیان سخنی مانند فشار دادن شاسی و گرفتن فوق‌لیسانس از سوی ریئس جمهور در مجلس، پذیرفتنی است.

لاریجانی در پاسخ به سخن نورا گفت: این سخن خوبی نبود.

نماینده زابل در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش گفت: ‌آقای رئیس جمهور به طور غیرمستقیم هم شورای نگهبان، هم قوه قضاییه و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام را زیر سوال برد، ‌آیا این پذیرفتنی است؟ آیا نباید رئیس مجلس در برابر رئیس جمهور به این سخنان احمدی‌نژاد پاسخ می‌داد؟!

رئیس مجلس نیز در پاسخ به این اخطار نماینده زابل گفت: ما در اینجا مامور به قضاوت درباره سخنان رئیس جمهور نیستیم، سوال در منظر عمومی مطرح و پاسخ‌های آقای احمدی‌نژاد نیز در منظر عمومی نیز داده شد، البته برخی ایرادات بیان شده توسط نمایندگان درست است اما سیستم آیین‌نامه این است که ما در مجلس قضاوتی در این زمینه نداشته باشیم.

** لاریجانی: مجلس جایگاه استفاده از کلمات «شاسی و ماسی» نیست

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در اخطاری با استناد به اصول ۸۸ و ۱۲۲ قانون اساسی و در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آیین نامه داخلی با بیان اینکه لازم است آسیب‌شناسی نسبت به این جلسه انجام شود، تصریح کرد: برای بررسی طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس مشکل آیین‌نامه‌ای وجود دارد که این مشکل باید با ارجاع به کمیسیون مربوطه برطرف شود اما در جریان رسیدگی به این طرح، ‌مسائلی در مجلس مطرح شد که باید به این مسائل پاسخ داده شود و جملات کوتاه آقای لاریجانی کفایت نمی‌کند.

کاظم جلالی در بخش دیگری از سخنانش با ذکر این نکته که بالاخره جمعی از نمایندگان یا معاونت قوانین مجلس باید پاسخ دقیق و متقنی به صحبت‌های رئیس جمهور آماده کنند و ارائه دهند، ‌ یادآور‌ شد: مسائلی در این جلسه مطرح شد که می‌تواند انعکاس وسیعی درباره مجلس داشته باشد و باید به این موضوعات پاسخ دقیقی داده شود.

لاریجانی در پاسخ جلالی گفت: باید بگویم که کسی با فشار دادن شاسی فوق لیسانس نمی‌شود.

نماینده شاهرود در خانه ملت نیز به لاریجانی گفت: براساس سوگندی که یاد کردید باید از جایگاه مجلس دفاع کنید و پاسخ منطقی و مقبولی به رئیس جمهور بدهید.

رئیس مجلس نیز در پاسخ به جلالی گفت: ‌قوانین مصوب مجلس با حضور کار‌شناسان دولت و غیره مشخص می‌شود اما اگر هم قانونی نقص داشته باشد، کسی نباید بگوید که آنرا اجرا نمی‌کنم و این موضوع دال بر عدم اجرا نیست. در مسائل دیگر هم به کار بردن کلمات دیگر مانند «شاسی و ماسی» در مجلس درست نبود و جایگاه استفاده از این کلمات مجلس نیست.

رئیس مجلس همچنین گفت: ‌ مجلس هیچ‌وقت تصویب نکرده که اگر کسی نماینده مجلس شود، فوق لیسانس می‌شود و برای نمایندگان مجلس هم در این حد قابل قبول است و مدرکی به کسی نمی‌دهند و آقایان اشتباه فهمیدند.

* نطق‌های میان دستور خانه‌ملتی‌ها

** امیدوار رضایی: عینک‌ جناحی و قبیله‌ای را از چشم برداریم

امیدوار رضایی نماینده مردم مسجد سلیمان در نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه انتخابات با تمام فراز و نشیب‌ها و به لطف خداوند و همت مردم هوشمند که در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، برگزار شد، اظهار داشت: این حضور پرشور یک بار دیگر صداقت، پاکی، فروتنی و باورهای عمیق دینی و انقلابی ملت با فضیلت را به نمایش گذاشت و آشفتگی را به اردوگاه دشمن کشانید.

رضایی تصریح کرد: حیف که برخی با افکار پوسیده و شیطانی و برخلاف نظر رهبری، این جبهه مقدس ایران اسلامی در مقابل سلطه‌گران غرب را به مبارزه کاندیداهای داخلی تبدیل کرده و فریاد شادی از پیروزی افراد مورد علاقه خودشان بر رقبا و کنایه، تحقیر و تخریب را پیشه گرفتند که این خواست دشمن است.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: عزیزان قدر این ملت را بدانید و عینک‌های جناحی و قبیله‌ای را از چشم بردارید و عینک انقلاب ‌اسلامی که همه ملت را به عدالت، مهربانی و مثبت‌اندیشی می‌بیند، بر چشم بزنید و دوباره با شست‌وشوی چشم‌ها همدلی و گذشت را در فضای مقدس ایران بگسترانید و سال جهاد اقتصادی را به دهه جهاد علمی و اقتصادی تبدیل کنید و بدانید که امام، شهدا، رهبری و این ملت بی‌نظیر انتظار به حقی دارند که جهادگونه در هر جایگاه و مقامی که هستیم به وظیفه خود عمل کنیم.

** رنجبرزاده: مغز استکبار و صهیونیسم جهانی «پوک» است

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس در نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: نقشه راه انتخابات توسط مقام عظمی ولایت ترسیم و تدوین شده بود و همه ملت عزیز ایران یکپارچه و یک صدا در پشت سر رهبری تا پای جان ایستادند و لبیک‌گویان برای پاسخ به فرمان مقام معظم رهبری پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و افتخار دیگری را به افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران افزودند.

وی ادامه داد: پیام محکمی که این انتخابات برای جهانیان داشت این بود که بین امت و امام پیوند ناگسستنی وجود دارد و این کشور همواره با نشاط‌تر از روزهای گذشته در حرکت است و همواره مسیر رشد و بالندگی خود را طی می‌کند و امواج پیچیده استکبار به صخره محکم این نظام می‌کوبد و برمی‌گردد، ولی مغز پوک استکبار و صهیونیسم جهانی به خود نمی‌آید و همواره در تقابل با این نظام، در ترسیم طرح‌های پیچیده به سر می‌برد.

** گروسی: برخی مسئولان برای اجرای پروژه‌های عمرانی «لاک‌پشتی» حرکت می‌کنند

حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس ظهر امروز طی نطق می‌ان‌دستور در صحن علنی مجلس با تشکر از حضور پرشور مردم در انتخابات ۱۲ اسفند، اظهار داشت: این حضور که در مقطع زمانی بسیار حساس علی‌رغم میل قدرت‌های استکباری و رسانه‌ها و سایت‌های خارجی به وقوع پیوست، قلب دوستان و رهبر معظم انقلاب را شاد و دشمنان کشور را مأیوس کرد و این حضور پرشور فرصت و فضای جدیدی را در عرصه‌های بین‌المللی و دیپلماسی برای ما ایجاد کرد لذا تمام کاندیدا‌ها اگر با نیت الهی به عرصه انتخابات آماده باشند، قطعا برنده میدان هستند.

وی با طرح این سؤال که چرا برخی مسئولین به جای تمرکز کامل قوای جسمی و فکری برای اجرای پروژه‌های عمرانی و… نوعاً تعطیلند و یا حرکت لاک‌پشتی دارند، گفت: مشکلات بسیاری در این مناطق وجود دارد که مسئولین نه تنها آن‌ها را رفع نمی‌کنند، بلکه مصوبات سفرهای هیئت دولت به این مناطق را پشت گوش انداخته‌اند.

** احمدی‌بیغش: عاقبت بخیری در گرو اطاعت محض از ولی فقیه است

همچنین محمود احمدی‌بیغش نماینده مردم شازند در مجلس نیز طی نطقی می‌ان‌دستور در صحن علنی مجلس با تشکر از حضور پرشور مردم در انتخابات ۱۲ اسفند، با اشاره به رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان اظهار داشت: شورای نگهبان دارای جایگاه قانونی است و من نیز به حرمت اطاعت محض از مقام معظم رهبری و قانون اساسی به این شورا احترام می‌گذارم، هرچند این تصمیم به مذاق من خوش نیامد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دفاع ما از دولت، دفاع از کلیات دولت بوده است، گفت: ما هیچگاه از اشخاص دفاع نکردیم؛ در سال گذشته به اتفاق چندین تن از نمایندگان خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و طی جلسه‌ای دو ساعته با ایشان سؤالات مختلفی طرح شد، از جمله اینکه تکلیف ما در قبال دفاع از دولت چیست؟

احمدی بیغش بر همین اساس یادآور شد: مقام معظم رهبری در پاسخ ما فرمودند «دولت ما دولت اسلامی است و من هم علاقمندم» حالا خودتان قضاوت کنید که ما چه باید می‌کردیم. آیا باید دفاع می‌کردیم یا دفاع نمی‌کردیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان سخنان خود تأکید کرد: همه شما شاهدید که من از بدو ورود به مجلس هشتم تا امروز یک موضع داشته‌ام و هیچگاه به خاطر مصالحی و یا مصلحت شخصی از مواضع خودم که دفاع از مقام معظم رهبری و اصول انقلاب بوده است، منحرف نشده‌ام که به عنوان مثال جبهه‌گیری‌های من مقابل جریان فتنه و انحراف همه سند است.

** لاهوتی: سؤالاتی که امروز مطرح شد دغدغه عده‌ زیادی بود

در پایان مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود طی نطق می‌ان‌دستور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه ۱۲ اسفند امسال بهاری بود که نوید آینده روشنی را می‌دهد، اظهار داشت: حضور گسترده مردم هوشمند و فهیم ایران در انتخابات نماد روشنی از مردم‌سالاری دینی و اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به طرح سؤال از رئیس‌جمهور که صبح امروز در صحن علنی مجلس بررسی شد، گفت: مهم حضور آقای رئیس‌جمهور در مجلس بود تا به دغدغه‌های نمایندگان پاسخ بدهند که این موضوع انجام شد، هرچند که دوستان بر روی نحوه پاسخ دادن و نوع مطالبی که عنوان شد، حساسیت‌هایی داشتند که این ناشی از مشکلاتی بود که در آیین‌نامه وجود داشت.

لاهوتی با بیان اینکه مطالبی که امروز سؤال‌کننده مطرح کرد، دغدغه عده‌ زیادی بود، گفت: نیاز است تا این موضوع با اراده مجلس و عنایت رئیس‌جمهور حل شود.

* بررسی طرح کسب جواز عضویت بازنشستگان در فدراسیون‌ها

** توکلی(طراح): پیشکسوتان ورزشی باید امکان عضویت در فدراسیون‌ها را داشته باشند


همچنین احمد توکلی نماینده مردم تهران طی سخنانی به عنوان طراح طرح کسب جواز عضویت بازنشستگان در فدراسیون‌ها و هیئت‌های رسمی و کمیته ملی المپیک، اظهار داشت: اخیرا در انتخابات فدراسیون فوتبال مسائلی پیش آمد که شبهه‌ای را ایجاد می‌کرد مبنی بر امکان دخالت فیفا در امور ورزشی البته این شبهه خیلی قوی نیست و بایستی امکان عضویت پیشکسوتان ورزشی که از تجربه بالایی برخوردارند، در فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی فراهم شود تا بتوانند در هدایت قابلیت‌های ورزشی حضور داشته باشند.

نماینده تهران در خانه ملت با ذکر این نکته که فوریت این طرح برای آن است که آن احتمال را خنثی کند، گفت: اگر اشکالی هم در جزئیات وجود داشته باشد، می‌توانیم آن‌ها را برطرف کنیم.

** نظرات موافقان و مخالفان

علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در مجلس نیز طی سخنانی در مخالفت با فوریت طرح کسب جواز عضویت بازنشستگان در فدراسیون‌ها و هیئت‌های رسمی و کمیته ملی المپیک، اظهار داشت: ما می‌خواهیم نهادی را که به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی بوده و قبلا در قوانین مختلف به عنوان دستگاه در نظر می‌گرفتیم به خاطر برخی مشکلات خاصی که در فدراسیون فوتبال ایجاد شده، تغییر دهیم.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه این استثناپذیری با قانون نویسی منافات دارد، تصریح کرد: پیامدهای منفی این طرح بسیار بیشتر است و به نظر می‌رسد بهتر است برای این موضوع از تحصیل کرده‌های جوان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که جویای کار هستند و بیکاراند استفاده کنیم و فضا را برای بازنشستگان باز نکنیم.

* در ادامه این جلسه علیرضا دهقان نماینده ایذه و باغ‌ملک نیز به بیان توضیحاتی در موافقت با فوریت طرح کسب جواز عضویت بازنشستگان در فدراسیون‌ها و هیئت‌های رسمی و کمیته ملی المپیک پرداخت و اظهار داشت: ما به دنبال افراد نیستیم و ما می‌خواهیم قانون تصویب کنیم برای رفع موانع از سر راه و ما کاری با افراد نداریم.

دهقان همچنین با انتقاد از سخنان یوسف‌نژاد، گفت: شما در همه زمینه‌ها برای حضور، صحبت می‌کنید اما در اینجا سخنی از علت عدم داشتن فوریت طرح مذکور بیان نکردید.

* مخالفت مجلس با فوریت طرح کسب جواز عضویت بازنشستگان در فدراسیون‌ها

نمایندگان مجلس پس از استماع این سخنان با یک فوریت طرح کسب جواز عضویت بازنشستگان در فدراسیون‌ها و هیئت‌های رسمی و کمیته ملی المپیک مخالفت کردند.

وکلای ملت با ۵۶ رای موافق، ۷۴ رای مخالف و ۳۳ رای ممتنع از ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه به یک فوریت طرح مذکور رای مثبت ندادند که بر این اساس رسیدگی به این طرح به صورت عادی در مجلس انجام می‌شود.

در صورت تصویب طرح نهایی مذکور بازنشستگان عرصه ورزش می‌توانند هدایت قابلیت‌های ورزشی را بر عهده گیرند.

محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از جلسه علنی را بر عهده داشت، پس از عدم تصویب فوریت طرح مذکور، گفت: خود دولت می‌تواند با تمهیداتی این مشکل را حل کند و منتظر مصوبه مجلس نماند.

* نمایندگان مجلس ماده ۱۵ قانون وزارت نفت را به کمیسیون انرژی ارجاع دادند

مجلسی‌ها در ادامه بررسی طرح قانون وزارت نفت تصمیم گرفتند که ماده ۱۵ از این قانون جهت بررسی و اصلاح به کمیسیون ارجاع شود.

در ماده ۱۵ آمده بود صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان وزارت نفت و شرکت‌های تابعه به طور مستقل تشکیل و مطابق اساسنامه خود اداره می‌شوند. اعمال نظارت بر منابع مالی و دارایی‌های این صندوق‌ها برعهده وزارت نفت، کارکنان رسمی شاغل و بازنشسته وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از نظر کسورات بازنشستگی، بیمه، پس‌انداز و امور رفاهی تابع صندوق‌های مزبور می‌باشند.

بعد از قرائت این ماده در صحن علنی مجلس محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس اصل این ماده را به رای گذاشت که نمایندگان مجلس با ۷۶ رای موافق، ۴۰ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع با اصل آن مخالفت کردند.

باهنر بر همین اساس حذف این ماده را هم به رای مجلس گذاشت که نمایندگان مجلس این بار هم با ۹۷ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع با حذف آن مخالفت کردند و باهنر این ماده جهت بررسی و اظهار مجدد به کمیسیون تخصصی ارجاع داد.

* نادران: مرتضوی منصوب شود وزیر را استیضاح می‌کنیم

همچنین الیاس نادران نماینده مردم تهران طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ‌ مدتهاست که بحثانتصاب آقای سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی از طرف وزیر کار، ‌ تعاون و امور اجتماعی مطرح است لذا با توجه به اینکه خبر‌ها به ما رسیده که بعدازظهر قرار است مرتضوی منصوب شود ومجلس تا ۱۵ فروردین جلسه ندارد ما امروز صبح امضاهای استیضاح وزیر را گرفتیم.

نادران خطاب به باهنر ادامه داد: ‌ ما خدمت شما هم گفتیم و شما گفتید که فعلا استیضاح را تقدیم نکنید تا ۱۵ فروردین صبر کنید؛ ما به احترام هیات‌رئیسه صبر می‌کنیم ولی استدعا داریم که اگر مرتضوی در ایام تعطیلات منصوب شد اجازه دهید که ۱۵ فروردین این استیضاح را تقدیم و در مدت قانونی هم استیضاح انجام شود.

باهنر در پاسخ به تذکر نادران گفت: شما می‌خواستید اطلاع رسانی‌ کنید؛ ‌ من متوجه اخطار نشدم، اگر شما امروز هم تقدیم کرده بودید طبق قانون حق داشتید امروز یا جلسه بعد اعلام وصول کنید. اما در حال حاضر نه کسی آمده نه کسی رفته؛ ‌ نه شما تقدیم کردید و نه ما اعلام کرده‌ایم و اگر شما می‌خواستید اطلاع رسانی کنید خیلی ممنونیم.

* باهنر: نمایندگان مواظب خودشان باشند

محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس در پایان جلسه علنی امروز ضمن تبریک پیشاپیش به نمایندگان برای فرا رسیدن عید نوروز گفت: ‌ عید نوروز موقعیت مناسبی است تا رقابت‌های انتخاباتی به رفاقت تبدیل شود و افرادی که رای آورده‌اند، و افرادی که رای نیاورده‌اند، با هم مراوده و رفاقت کنند البته به جز افرادی که به مرحله دوم می‌روند که البته آن‌ها هم با رفیق هستند.

وی به نمایندگان توصیه کرد در ایام نوروز مواظب خودشان باشند و گفت: آمار تصادفات در کشور کاهش پیدا کرده و امیدواریم که ناجا و مسئولین انتظامی که کارنامه خوبی داشتند، تعطیلات امسال نیز عملکرد خوبی از خود به جای بگذارند.

* شوخی رسایی با باهنر / «انشاءلله در دور دوم رأی نیاوری»

بعد از اینکه محمدرضا باهنر نائب‌رئیس مجلس زنگ پایان آخرین جلسه علنی مجلس را به صدا درآورد و گفت که انشالله به شرط حیات جلسه بعدی مجلس ۱۵فروردین برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام رسایی خطاب به وی گفت: انشالله که در دور دوم رأی نیاوری.

این مسأله با خنده باهنر همراه شد البته امیدوار رضایی در واکشن به اظهارنظر رسایی گفت که معلوم شد که رقابتها چطور به رفاقت تبدیل شده است.