چگونه فشار خون بالا به بدن آسیب می رساند؟

به گزارش افکار نیوز ؛دکتر داوود کاظمی صالح، دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: فشار خون بالا در صورت کنترل نشدن قادر است از راه های مختلف به بدن فرد آسیب برساند.

وی تصریح کرد: یکی از اثرهای عمده فشار خون بالا، افزایش بار اضافی به قلب و شریان ها است زیرا از آنجا که قلب مجبور به انجام کاری سخت تر از مقدار طبیعی برای مدت طولانی است بنابراین به تدریج بزرگ می شود و قلبی که مختصری بزرگ شده ممکن است عملکرد طبیعی داشته باشد ولی اگر به صورتی بارز بزرگ شود ممکن است به سختی بتواند نیازهای بدن را پاسخگو باشد که به این وضعیت نارسایی قلبی می گویند.

کاظمی صالح بیان کرد: هرچه سن افزایش پیدا می کند شریان ها و شاخه های کوچکتر آنها(آرتریول ها) سخت تر شده، قابلیت آنها کمتر می شود البته چنین حالتی به تدریج در همه انسان ها ایجاد می شود(بدون در نظر گرفتن فشار خون بالا) اما داشتن فشار خون بالا روند پیشرفت این پدیده را تسریع می کند.

کاظمی صالح گفت: احتمال حمله های سکته مغزی نیز با وجود فشار خون بالا افزایش پیدا می کند و همچنین فشار خون بالای کنترل نشده قادر است به کلیه ها آسیب برساند.

این متخصص پیشگیری از بیماری ها خاطرنشان کرد: اگر چه فشار خون بالای اولیه درمان قطعی ندارد ولی می توان آن را کنترل کرد و از عوارض آن پیشگیری کرد یا آنها را کاهش داد مشروط بر اینکه زود درمان شده و به طور مداوم تحت کنترل قرار بگیرد.

کاظمی صالح تأکید کرد: اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید به توصیه های پزشکی عمل کرده و در صورت تجویز دارو به طور مرتب آنها را مصرف نمایید و بدانید که نباید فشار خون بالا را ساده گرفت.

وی افزود: آمار نشان داده که به طور متوسط احتمال ایجاد بیماری عروق کرونر قلب در افراد با فشار خون بالای کنترل نشده سه برابر احتمال نارسایی احتقانی قلب شش برابر و احتمال سکته مغزی حدود هفت برابر بیشتر از افراد با فشار خون بالای کنترل شده است.

کاظمی صالح متذکر شد: بنابراین اگر شما فشار خون بالا دارید به توصیه های پزشکی عمل کرده، در صورت تجویز دارو آنها را منظم مصرف نمایید.