مذاکره با ایران هرچه سریع‌تر از سر گرفته شود

افكار نيوز:کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا میگوید: این مذاکرات باید صرفاً درباره برنامه هستهای جمهوری اسلامی باشد.


وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا بر ضرورت از سرگیری مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ پس از پایان ماه رمضان و با محوریت برنامه هسته‎ای ایران تاکید کرد.

به گزارش رویترز، " کاترین اشتون " گفت: مذاکرات ایران و ۶ قدرت غربی باید هر چه سریع‌تر با تمرکز بر برنامه هسته‌ای این کشور از سرگرفته شود.

وی که در یک کنفرانس خبری در رم سخن می‌گفت، افزود: من این موضوع را روشن کرده‌ام که ما خواستار از سرگیری سریع این مذاکرات با تاکید بر مسأله توانایی ایران در دست‌یابی به سلاح هسته‌ای هستیم. این موضوع اصلی‌ترین محور مذاکرات است و درباره دیگر موضوعات می‌توان در مرحله بعدی گفت‌و گو کرد.

به گزارش آفتاب، محمود احمدی‌‌نژاد، آغاز مذاکرات در مورد برنامه‌‌های هسته‌ای کشورمان را از جمله به روشن شدن موضع اتحادیه اروپا در قبال سلاح‌های اتمی در اسرائیل، مشروط کرده بود.

همچنین علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی کشورمان برای آغاز مداکرات بدون شرط با گروه وین خبر داده بود.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز گفته بود که ایران آماده است تا در اسرع وقت و بدون معطلی مذاکرات در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود با گروه وین را آغاز کند.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه نیز از آمادگی کشورمان برای آغاز مذاکره با گروه وین در مورد تبادل‌ سوخت خبر داده بود و اعلام کرد که جزئیات مربوط به تبادل سوخت در نشست با گروه وین تعیین خواهد شد.

علاوه‌بر این وزیر امور خارجه ترکیه نیز از آمادگی ایران برای توقف عنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم خبر داد و به نقل از مقامات کشورمان گفت در صورتی که غرب بتواند سوخت ایران را تامین کند، ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف می‌کند.

احمد داوود اغلو،، وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه گفت ایران اطمینان داده اگر مبادله سوخت اتمی نهایی شود، دست از غنی‌سازی اورانیوم تا سقف ۲۰ درصد برداشته و آن را دنبال نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، احمد داووداغلو، وزیر خارجه ترکیه که روز یکشنبه این هفته با منوچهر متکی وزیر خارجه کشورمان و سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل دیدار کرده بود، خبر داد ایران همچنین آمادگی دارد تا پس از حل مسأله مبادله سوخت اتمی، دیگر نگرانی‌های مربوط به برنامه غنی‌سازی اورانیوم را هم برطرف کند.