به گزارش افکار نیوز به نقل از ایمنا، مدرسه ی چهارباغ که از با ارزش ترین و باشکوه ترین آثار بر جای مانده از دوره ی حکومت صفویان بر ایران است پیش از سال ۸۱ امکان بازدید از این بنا برای عموم وجود نداشت و فقط طلاب می توانستند به این مدرسه رفت و آمد داشته باشند اما از نوروز ۸۱ این فرصت برای علاقه مندان به این بنای باشکوه فراهم شد تا در ایام نوروز و تعطیلات سه ماهه ی تابستان حوزه به دیدار این مدرسه بروند.

این مدرسه که از آخرین بناهای ساخته شده در اصفهان عصر صفوی است در دوران زمام داری شاه سلطان حسین صفوی آخرین پادشاه عصر صفوی بنا شده است بنای این مدرسه به شکل چهار ایوانی است و در حدود ۹۵ متر طول و ۹۰ متر عرض دارد و در مجموع ۸۵۰۰ متر مربع مساحت را شامل می شود که در آن می توان نمونه ی والای کاشیکاری عصر صفوی و اقسام متنوع کاشی ایرانی از جمله هفت رنگ، معرق و معقلی را مشاهده کرد.



بر کتیبه ی سر در این مدرسه که به دلیل مجاورت با خیابان چهارباغ به این نام معروف شده اما مدرسه ی مادر شاه و سلطانی نیز نامیده می شده است با کاشی معرق سفید بر زمینه ی لاجوردی و به خط عبدالرحیم جزایری تاریخ اتمام ساخت و ساز سال ۱۱۲۲ هجری بیان شده است.

از جمله ویژگی های بارز این مدرسه، در دو لنگه ی آن است که از جمله شاهکارهای هنری عصر صفوی است این در از دو قطعه چوب ضخیم یکپارچه ساخته شده و روی آن را با ورقه های طلا و نقره پوشانده اند و آن طور که بر روی آن نوشته شده از هفت هنر چون قابلمه، قلمزنی، زرگری، نقاشی و… در ساختش استفاده شده است.


یکی از زیبا ترین بخش های این مدرسه حجره شاه سلطان حسین است که طراحی آن با تمام حجره های مدرسه متفاوت است و حجره ای بوده که شاه سلطان حسین در ایام تحصیل و آخرین روزهای عمرش پس از اشغال اصفهان توسط افغان ها در آن سر کرده است و در روایت آمده که در سکوی جلوی همین حجره نیز کشته شده است. از اثاثاین حجره فقط یک زیلوی ساده باقی مانده که ایباتی بر روی آن بافته شده است.
علاقه مندان به بازدید از این مدرسه فقط تا پایان نوروز فرصت دارند تا در قلب چهارباغ و نبش خیابان آمادگاه به دیدار این بنای زیبا بروند.