به گزارش افکار نیوز به نقل از کردپرس، مسعود بارزانی با اشاره به اینکه قدرت در عراق در مسیر دیکتاتوریت قرار گرفته اعلام کرد که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ما ناگزیریم تصمیم گیری را به مردم واگذار کنیم.


بارزانی با اشاره به اینکه بسیاری از شخصیتها و گروهای سیاسی از من خواسته اند که امروز مژده ی بزرگی را به مردم کردستان بدهم، از دادن این وعده خودداری کرد اما اطمینان داد که در صورت مهیا شدن شرایط آنرا اعلام خواهد کرد.
اگرچه بارزانی به صراحت نامی از ماهیت این وعده نبرد، اما آگاهان معتقدند وعده رئیس اقلیم کردستان عراق چیزی جز تشکیل دولت کردی و جدایی از عراق نیست.

وی با اشاره به تشکیل کابینه ی هفتم اقلیم و باتشریح شرایط حساس کنونی برای کردستان عراق، از احزاب اپوزسیون خواست که آینه حکوومت بوده و کاستی ها را منعکس کنند با این هدف که فسادها از بین برود و روز به روز تجربه های اقلیم کردستان بیشتر شود.
بارزانی هشدار داد که اقلیم کردستان عراق هدف توطئه های شوم دشمنان قرار گرفته است.

وی افزود: بسیاری به خیال خود می توانند میان احزاب و گروههای کردستان شکاف ایجاد کنند اما همه بدانند اگر کار به جایی برسد که امنیت و آینده ی مردم تهدید شود تمام احزاب اقلیم متحد خواهند شد.


بارزانی با اعلام اینکه کردستان همیشه پناهگاه مظلومان بوده است؛ تلویحا دولت مالکی را مورد خطاب قرار داد و اظهار داشت: کسانی که امروز در بغداد حکومت می کنند، زمان آوارگی دروازه های کردستان بر روی آنها گشوده بود و جای تاسف است که اینک محبت کردها را از یاد برده اند.
بارزانی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان وارد جنگهای طایفه ای عراق نمی شویم و اجازه هم نمی دهیم حقوق اقلیم را نادیده بگیرند.
وی با اشاره به نقش کردها در سقوط رژیم بعثو تاسیس عراق جدید گفت: اگر کرد نبود خدا میدانست چه بر سر عراق می آمد.
وی اعلام کرد که وقت آن رسیده همه ی حقایق برای مردم کردستان و عراق آشکار شود تا همه بدانند که مناقشه ی کرد برسر چیست؛ تخلف از قانون اساسی و اجرایی نشدن توافقنامه ی اربیل.

بارزانی اختلافات میان اربیل - بغداد را کرکوک و مناطق مورد مناقشه، مسئله ی نیروهای پیشمرگ و مسئله ی نفت و گاز دانست.
بارزانی در مورد کرکوک و مناطق مورد مناقشه با اعلام اینکه دولت مرکزی همیشه از رسیدگی به این موضوع امتناع کرده افزود: امکان ندارد که ما از این موضوع دست برداریم چون مسئله ی حیاتی و مهمی است.
وی همچنین گفت: برهمگان اشکار است که نیروهای پیشمرگ چه نقشی در آزادسازی عراق داشته اند، اما متاسفانه اینک نیز همانند رژیم گذشته از سوی دولت مرکزی به چشم دشمن به نیروی پیشمرگ نگاه می شود.



مسعود بارزانی در ادامه ی سخنانش گفت: در کجای دنیا یک نفر هم نخست وزیر و هم رئیس کل نیروهای مسلح و هم وزیر دفاع و هم وزیر کشور و هم رئیس کل سازمان امنیت و هم رئیس شورای امنی و قومی کشوری باشد.

بارزانی عراق را متعلق به همه ملت از جمله اعراب شیعه و سنی و ترکمن دانست و در مورد همپیمانی کُرد و شیعه اظهار داشت: شیعه ای که ما میشناسیم پیروان حکیم و صدر هستند که همیشه به همراه کرد در یک سنگر بوده اند، نه کسانی که بنام دفاع از حقوق شیعه برای شیعه دشمن تراشی میکنند.
وی با تاکید بر همپیمانی همیشگی میان شیعه و کرد گفت: ما با شیعه همپیمانیم نه با کسانی که قدرت را به انحصار خود در آورده اند.
رئیس اقلیم کردستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه به علت عملی نشدن توافقات قبلی با دولت، ازجمله حل نشدن مسئله کرکوک و مناطق مورد مناقشه اینک ما دست اندرکاران حکومت اقلیم از ناحیه مردم، متهم به سازشکاری و اهمال هستیم اعلام کرد: وقت آن رسیده که بگویم دیگر بس است، قدرت در عراق رو به دیکتاتوریت است، این کشور با بحران جدی روبرو ست.


بارزانی تاکید کرد که این وضعیت قابل قبول نیست و از رهبران احزاب سیاسی عراق خواست که در کوتاهترین زمان راه حلی برای خروج از بحران عراق پیدا کنند.