افکار نیوز - بدون شک زحمت کش ترین افراد در پاسداری از زیست بوم در سرزمین ایران محیط بانان و جنگلبانان هستند. آنان با عشق به زیست بوم زندگی می کنند و هر روز برای مراقبت از این عرصه ها به گشت زنی هایی می روند که ما در جسورانه ترین سفرهایمان هم ممکن است چنان جانمایه ای صرف نکنیم.

به گزارش مهر، متأسفانه اکنون سالهاست که بالادستیهای محیط بانان که خودشان سفر را تنها برای نقل مکان از پشت میز یک سازمان به سازمان دیگر تجربه کرده اند به این افراد بی توجه بوده اند و به جای استخدام رسمی، آموزش حرفه ای و افزایش حقوق و مزایای آنان، تنها حرفهای قشنگ به آنها تحویل می دهند و در نطقهای رسمی و غیر رسمی خود از آنها می خواهند که چون ناموس خود از عرصه های حفاظت شده طبیعت مراقبت کنند.

سال ۸۶ اسعد تقی زاده در لباس ضابط قضایی محیط زیست و به عنوان محیط بان منطقه حفاظت شده دنا با شلیک گلوله از اسلحه دولتی اش یک شکارچی جوان را از میان پنج شکارچی متخلف به قتل رساند. همان سال حکم اعدام او اعلام شد اما با شکایت وکیلش پرونده به دیوان عدالت رفت اما باز هم با کمال تعجب سال گذشته حکم او تایید شد و خلا قانونی درباره این موضوع سبب شد که هیچ کس نتواند کاری برای او انجام دهد و مسئولان محیط زیست و مجلس اعلام کردند که تنها باید منتظر رضایت اولیای دم بود.

اگرچه سال گذشته نمایندگان مجلس که در این باره دست به دامن رئیس مجلس شده بودند موفق شدند با خانواده مقتول در این باره گفتگو هایی برای جلب رضایت آنها داشته باشند و طبق اظهارات نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سال گذشته خانواده مقتول به زمان برای بخشش محیط بان دنا نیاز دارند ولی به احتمال زیاد پدر مقتول که فرد فرهنگی است محیط بان دنا را می بخشد.

انوشیروان محسنی‌بندپی با بیان اینکه پیگیری‌ها برای جلب رضایت مادر مقتول ادامه دارد گفته بود: رای صادر و تایید شده و دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد مگر اینکه قاضی اعلام کنم رای صادره اشتباه بود که آن هم غیرممکن است لذا تمهیداتی اتخاذ شده و پیگیری‌هایی از طرف رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است تا رضایت کامل اولیای دم جلب شود که کار به مراحل بعدی‌ کشیده نشود که مجبور شویم از کانالهای دیگری جلوی حکم را بگیریم.

وی می افزاید: مطابق آخرین خبری که به دستم رسیده رایزنی‌ها به کسب رضایت از پدر مقتول انجامیده و تلاش‌ها برای جلب رضایت مادر نیز ادامه دارد، امیدوارم مادر مقتول هم با توجه به اینکه ایفای وظیفه قانونی منجر به رقم خوردن چنین حادثه‌ای شده است از قصاص محیطبان دنا بگذرد.

البته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم با بیان اینکه هم‌اکنون تمامی نیروهایی که در حوزه محیط‌ بانی فعالیت می‌کنند، ضابط دستگاه قضایی هستند، اظهار داشت: ما قبول نداریم که محیط‌بان دنا قتل عمد کرده است، حکم اعدام این محیط بان هم مستلزم تأیید حکم رئیس قوه قضائیه است.

محمدی‌زاده گفت: ما مذاکراتی را با خانواده متوفی انجام داده‌ایم و با این خانواده اظهار همدردی می‌کنیم چرا که هیچ کس دوست نداشت این حادثه اتفاق بیفتد ولی امیدواریم با رأفت و بخشش این خانواده مسئله این محیط ‌بان حل شود و ما نیز از تمامی مجاری قانونی برای حفاظت از محیط‌ بانان استفاده می‌کنیم.

در حقیقت اینکه اسعد تقی زاده یک محیط بان است نه تنها کمکی به او نکرده که از قتل عمد تبرئه شود بلکه صداقت و سادگی او در مراحل دادرسی دست مجریان قانون را در مورد او کاملا باز گذاشته و در نهایت پیگیریهایی که خانواده مقتول داشته باعثشده که در تایید حکم او اصراری بیش از دیگر موارد مشابه به وجود آید.

البته خانواده مقتول در این میان بی توجهی بسیاری از جانب مسوولان محیط زیست کشیده و برخورد آنان با این خانواده از موضع بالا بوده است و از انجایی که خانواده مقتول به محیط بان به چشم یک عضو از یک سازمان عریض و طویل دولتی نگاه می کنند که مدیر کل آن برای دیدارشان حتی وقت ملاقات هم نداده است طبیعی است که به راحتی به این محیطبان رضایت نمی دهند و با وجود اظهارات مسئولان سازمان محیط زیست و نمایندگان فراکسیون محیط زیست مجلس هشتم در سال ۹۰ اقدام موثری در راستای بخشودگی این محیطبان جوان رخ نداد و او همچنان در انتظار اجرای حکم در گوشه زندان هر روز را به شنیدن حرفهای پوچ امید گرفته و هر شب به کابوس اعدام جان داده است.