به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا،'عدنان السراج 'یكی از شخصیتهای برجسته جریان ائتلاف ملی عراق روز شنبه در جمع خبرنگاران طی اظهاراتی اعلام كرد:تمهیدات امنیتی وسازماندهی شده برای حضور رهبران عرب در عراق مهیا شده و تاكنون تمامی كشورهای عرب عضو اتحادیه عرب بطور رسمی تمایل مشاركت خود در اجلاس بغداد را اعلام كرده اند.

به گفته السراج حضور رهبران کشورهای اردن / مغرب / لبنان / فلسطین / مصر / لیبی حتمی است.

وی افزود انتظار می رود مقامات بلندپایه عربستان وقطرهمچنین الجزایر در این اجلاس حضور داشته باشند.

عراق قبلا اعلام کرده بود که تمامی کشورهای عربی در سطوح مختلف در اجلاس بغداد حضورخواهند داشت.

همچنین مقامات وزارت خارجه عراق در ارزیابیهای خود از سطح ترکیب شرکت کنندگان در این اجلاس اعلام کردند، حضور تا ده رهبر عرب در این اجلاس بسیار مناسب و موفقیت آمیز تلقی می شود.

سیاستمداران عراقی نیز تاکید دارند در هیچ اجلاسی که تاکنون از سوی اتحادیه عرب برگزار شده تمامی رهبران عرب در ان شرکت نکرده اند وتنها نمایندگان خود را اعزام کرده بودند.

بنابه گفته مسئولان اتحادیه عرب مهمترین مسایل تدوین شده در دستور کار سران اتحادیه عرب در بغداد درخصوص اخرین تحولات در کشور سوریه / تجاوزهای اسراییل به فلسطین / موضوع یمن / مسئله عاری ساختن منطقه خاورمیانه از تسلیحات هسته ای / اعلام شده است.

همچنین موضوع تروریسم وتاثیر ان بر منطقه / بررسی ساختار جدید اتحادیه عرب / همکاریهای اقتصادی میان کشور های عضو این اتحادیه وهمچنین ارزیابی عملکرد همکاریها وروابط میان کشورهای عرب از بندهای دستور کار این اجلاس است.

این در حالی است که برخی جریانهای سیاسی عراقی خواستار مطرح کردن موضوع بحرین در دستور کار این اجلاس شده بودند.

مقامات عراقی تاکید دارند که مسایل داخلی واختلافات سیاسی میان جریانهای مختلف هیچگونه ارتباطی به دستور کار اجلاس اتحادیه عرب در بغداد ندارد.

برخی جریانهای سیاسی عراق بخصوص العراقیه تاکید دارندکه مسایل داخلی عراق باید در میان اعضای شرکت کننده در اجلاس بغداد مطرح شود.

اجریان ائتلاف ملی عراق نیز تاکید کرده است مطرح کردن مسایل واختلافات سیاسی داخلی عراق در این اجلاس تنها در راستا تضعیف مواضع دولت در میان کشورهای عربی است.

بیست وسومین اجلاس اتحادیه عرب قرار است ۲۹ مارس (۱۰ فروردین) در بغداد برگزار شود.