پارلمان افغانستان خواستار اعدام " رابرت بیلز "

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس ، شماری از اعضای پارلمان افغانستان میگویند که "رابرت بیلز" سرباز آمریکایی متهم به قتل ۱۶ غیرنظامی در منطقه "پنجوایی" ولایت قندهار، باید در ملاءعام اعدام شود.

نمایندگان افغان معتقدند که این سرباز جانی آمریکایی باید بر اساس قوانین افغانستان مجازات شود.

" مولوی نذیر حنفی " نماینده ولایت هرات در پارلمان گفت: این سرباز باید در مقابل چشمان مردم در منطقه پنجوایی اعدام شود تا آنان آرامش قلبی پیدا کنند.

" قاضی عبدالرحیم " یک عضو دیگر پارلمان نیز گفت که این فراد باید بر اساس قوانین افغانستان و اسلام مجازات شود.

مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند که این سرباز قاتل ارتش آن کشور روز گذشته بطور رسمی به قتل ۱۶ غیرنظامی افغان تفهیم اتهام شده است.

بیلز ۳۸ ساله، اکنون در یکی زندان‌های ارتش آمریکا در ایالت کانزاس آمریکا نگهداری می‌شود و مقامات آمریکایی قول داده‌اند که روند محاکمه این سرباز شفاف خواهد بود.

این در حالی است که " جان هنری براون " وکیل مدافع این سرباز آمریکایی گفته است که این سرباز تنها فرد متهم به کشتار غیر نظامیان در قندهار است و هیچ شواهدی برای اثبات این جرم وجود ندارد.

خانواده قربانیان افغان خواستار محاکمه این گروهبان ارتش در داخل افغانستان هستند.

برخی کارشناسان در حالی از صدور احتمالی حکم اعدام برای بیلز سخن به میان آورده‌اند که ارتش آمریکا در پنجاه سال گذشته هیچیک از پرسنل خود را اعدام نکرده است.

رابرت بیلز ٢۱ اسفند ماه به طور مخفیانه پست خود در ولایت قندهار را ترک و در ۲ روستای این ولایت اقدام به تیراندازی کرد که بر اثر آن ۱۶ کشته برجاگذاشت که ۹ نفر از آنها کودک بودند.

* کشته و دستگیری ۸ طالب در ولایت هلمند

گروهی از طالبان مسلح روز جمعه به کاروان تدارکات نیروهای خارجی در فرمانداری " نوزاد " ولایت هلمند حمله کردند.

فرماندهی پلیس استان هلمند اعلام کرد که در تیراندازی متقابل نیروهای پلیس و محافظان این کاروان، تلفات سنگینی به طالبان وارد شد.

" اسماعیل هوتک " رئیس بخش هماهنگی فرماندهی پلیس استان هلمند روز شنبه اظهار داشت: در این حادثه چهار طالب کشته و چهار طالب دیگر زخمی شدند.

* انفجار مین کنار جاده‌ای در ولایت ارزگان جان یک سناتور سابق را گرفت

بر اثر انفجار یک مین کنار جاده‌ای در ولایت ارزگان، " خیرالله " نماینده سابق این استان در مجلس سنا، کشته شد.

سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت ارزگان با تأیید این خبر اعلام کرد: این حادثه ظهر روز شنبه در منطقه(ده یک) این ولایت زمانی رخ داد که خودروی حامل این سناتور در حال تردد از این محل بود.

وی افزود: در این حادثه " شرف‌الدین " یکی از بزرگان قومی و ۲ پلیس نیز کشته شدند.

تاکنون مسئولیت این حادثه را فرد یا گروهی به عهده نگرفته است.

خیرالله از افراد نزدیک به حامد کرزی بود.

* ۶ عضو طالبان بر اثر عملیات هوایی ناتو در ولایت هلمند کشته شدند

در حمله هوایی ناتو به گروهی از طالبان در فرمانداری " نادعلی " ولایت هلمند، شش طالب کشته شدند.

این حمله پس از آن صورت گرفت که طالبان مسلح، روز جمعه مأموران امحای مزارع خشخاش را هدف قرار دادند.

فرماندهی پلیس استان هلمند، عملیات هوایی ناتو را در فرمانداری نادعلی تأیید کرده است.

* پیام رادیویی حامد کرزی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان شب گذشته در پیامی رادیویی خطاب جوانان افغانستان گفت: کوشش و تلاش شما جوانان برای کسب دانش، مهارت‌ها و تجربه می‌تواند کشور را از احتیاج به بیگانگان رهایی بخشد و در عرصه‌های مختلف به خود کفایی نزدیک سازد.

رئیس جمهور افغانستان به مسئولان نهادهای آموزشی کشور توصیه کرد که توجه بیشتری به بهبود کیفیت تعلیم، ارتقای ظرفیت و افزایش سطح علمی جوانان داشته باشند.

حامد کرزی افزود: از شما دانش‌آموزان می‌خواهم که تنها به دروس مدرسه اکتفا نکنید و برای ارتقای سطح دانش و وسعت دانش خود در پیرامون و یا در ارتباط به رشته تحصیلی تان شب و روز کتاب بخوانید، کارهای عملی انجام دهید و با استفاده از وسایل تکنولوژی آموزشی از پیشرفت‌های تازه‌ علوم و دانش‌هایی که به رشته تحصیلی شما مربوط است، آگاهی پیدا کنید.

حامد کرزی با اشاره به توسعه علم در جهان از جوانان و دانش‌آموزان افغان خواست تا با سرعت سطح علم و دانش خود را با دنیا همگام سازند زیرا اگر از پیشرفت علوم و دانش آگاهی نداشته باشند از وابستگی که امروز با آن مواجه هستند، رهایی نخواهند یافت.

رئیس جمهور افغانستان در تصریح کرد: مشکلاتی که امروز افغانستان با آن مواجه است ناشی از احتیاج ماست و احتیاج مربوط می‌شود به کمبود سواد، تعلیم و تحصیل، مهارت‌ها، تخصص و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور. بنابر این وظیفه هر یک از ماست که متوجه این مشکل حیاتی کشور باشیم و برای رفع آن تلاش همگانی نماییم.

* دستگیری ۷ فرمانده طالبان در استان هلمند

اداره امنیت ملی ولایت هلمند روز شنبه اعلام کرد که در هفته گذشته، هفت فرمانده طالبان در مناطق مختلف این ولایت دستگیر شدند.

بر اساس بیانیه اداره امنیت ملی ولایت هلمند، " ضیاالحق "، " عبدالغیاث"، " نقیب‌الله " و " غلام محمد " از جمله این فرماندهان هستند که در شهر کویته پاکستان، آموزش نظامی دیده بودند.

* دولت پاکستان با اتخاذ سیاست‌های نادرست در آستانه سقوط قرار دارد

احمد رشید مؤلف و روزنامه نگار معروف پاکستانی در پنجمین کتاب خود تحت عنوان " پاکستان در آستانه شورش و بی نظمی قرار دارد "، نوشته است: این حالت ناشی از سلسله حوادثی مانند کشته شدن اسامه بن لادن و حمایت پاکستان از گروه‌های مخالف دولت افغانستان است.

وی با انتقاد از سیاست‌های پاکستان در منطقه نوشته است: دولت پاکستان عملاً یک حکومت شکست‌خورده است.

این نویسنده برجسته پاکستانی نوشته است: اجرای سیاست‌های نادرست پاکستان در منطقه این نگرانی را به وجود آورده است که حکومت پاکستان در لبه پرتگاه قرار گرفته و این خطر وجود دارد که به زودی سقوط کند.

وی می‌گوید: کشته شدن اسامه بن لادن در خاک پاکستان روابط میان پاکستان و امریکا را آسیب پذیر کرده است.

بر اساس نوشته احمد رشید، ریشه این مشکل را می‌توان در اتکای این کشور به امریکا، سیاست پیچیده، عدم کنترل دولت پاکستان بر ارتش و سازمان اطلاعات، ناتوانی در جهت تأمین امنیت مناطق که توسط طالبان پاکستانی و سایر گروه‌های شورشی کنترل می‌شود، جستجو کرد.

در کتاب " پاکستان در آستانه شورش و بی نظمی قرار دارد " آمده است: پاکستان باید تصریح کند که چه وقت و در کدام شرایط می‌خواهد پناهگاه‌های طالبان را از بین ببرد و از جانب دیگر ضروری است تا امریکا به پاکستان اعتماد کند و طرح خروج و برنامه آینده را با پاکستان مورد بحثقرار دهد.

رشید در عین حال تأکید کرده است که بی اعتمادی میان دو طرف بجایی رسیده که بر گشت بجای قبلی نا ممکن است و امریکا از این به بعد آن اختیار تام و نامحدود را نخواهد داشت تا هر چه دلش بخواهد در پاکستان انجام دهد.

به باور رشید، گفت‌وگوهای صلح با طالبان باید اساس استراتژی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باشد و پاکستان که از مدت‌ها پیش به رهبران طالبان پناه داده و از آنها حمایت نموده باید در این گفت‌وگوها شرکت کند.

بر اساس نوشته این روزنامه نگار پاکستانی، موضوع اساسی این است که برای صلح در افغانستان، باید راه حل سیاسی با طالبان جستجو شود زیرا هیچ کس نمی‌خواهد افغانستان به جنگ‌های داخلی کشانده شود.

* کشته و زخمی شدن ۶ سرباز ایتالیایی در ولایت فراه

در حمله موشکی طالبان به یک پایگاه سربازان ایتالیایی در فرمانداری " گلستان " ولایت فراه، یک سرباز ایتالیایی کشته شد و پنج سرباز دیگر زخمی شدند.

وزارت دفاع ایتالیا با تأیید این خبر اعلام کرد: این حمله عصر روز گذشته صورت گرفت.

گفتنی است که ایتالیا در حال حاضر بیش از چهار هزار سرباز در افغانستان دارد که به طور عمده در مناطق غربی این کشور مستقر هستند.

با کشته شدن این سرباز ایتالیایی، شمار تلفات این سربازان از آغاز مأموریت آنان در افغانستان، به ۵۰ تن رسید.