به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، بهروز اسفندیاری ظهر امروز با حضور در ستاد دائمی تسهیلات سفر مازندران در ساری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر ساله در فصول سال از سواحل کشور به ویژه مازندران، گیلان و گلستان بازدید میکنیم.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها است که این همکاری بین فدراسیون نجات غریق، وزارت کشور، سازمان گردشگری، هلال احمر و ستادهایی که به نوعی در استان‌ها برای امور گردشگری فعالیت می‌کنند، وجود دارد، گفت: فدراسیون به عنوان نیروی کمک‌دهنده از نظر نجات غریق، غواصی و نیروهای امداد و نجات با دستگاه‌های مختلف ساحل همکاری دارد.

اسفندیاری با بیان اینکه شرح وظایف فدراسیون نجات غریق به ترتیب منجی غریق و نظارت فنی و کارشناسی بر اماکن شناوری است، ادامه داد: در هر یک استان‌های کشور و در هر مکانی که محل آبی وجود دارد فدراسیون نجات غریق نسبت به در اختیار گذاشتن نیروی متخصص اقدام می‌کند.

رئیس فدراسیون نجات غریق کشور تصریح کرد: در چند سال اخیر ضمن اینکه در تابستان مسئولان و گروه‌های نجات غریق در دریا و اماکن آبی فعال هستند در زمان تعطیلات هم به نوعی با ستادهای مختلفی که پذیرای گردشگران هستند، همکاری لازم را دارند.

وی با بیان اینکه امروز به همراه نائب رئیس امور بانوان فدراسیون از ستادهایی که در سواحل مازندران تشکیل شده بازدید کردیم، گفت: در طول سال در وزارت کشور با حضور قائم مقام وزارت کشور و تمام سازمان‌هایی که به نوعی در سواحل مازندران گیلان دخیل هستند حدود ۱۰ جلسه برگزار می‌کنیم.

این مسئول با اشاره به تصویب تشکیل سازمان عمران و سواحل، متذکر شد: ماموریت این سازمان، ساماندهی سواحل از نظر فرهنگی، گردشگری، امور امداد و نجات و سامان دادن به مسائل سواحل است.

اسفندیاری با بیان اینکه استاندار مازندران در زمان خدمت در استان گیلان خدمات ارزنده‌ای در راستای ساماندهی سواحل انجام داده، تصریح کرد: در مازندران هم به همراه معاون سیاسی، اقدامات مناسبی در سواحل انجام داده است.

رئیس فدراسیون نجات غریق کشور با اشاره به اینکه در سواحل از نظر نرم‌افزاری در شرایط خوبی به سر می‌بریم، یادآور شد: اما از نظر سخت‌افزاری شرایط مناسبی نداریم.

وی با بیان اینکه به دنبال ساماندهی مسائل بهداشتی و زیست محیطی در سواحل و رودخانه‌ها هستیم، گفت: نجات و امداد باید با وسایل مدرن انجام شود.

این مسئول با اشاره به اینکه ما در سواحل به نتیجه نخواهیم رسید مگر اینکه امداد و نجات با وسایل به روز و سریع مانند جت اسکی انجام شود، تصریح کرد: دیگر اینگونه نیست که برای نجات افراد به آب بیفتند و دست کسی را بگیرند.

رئیس فدراسیون نجات غریق کشور با بیان اینکه حقوق و مزایای نجات غریق باید به موقع پرداخت شود، ابراز داشت: وسایل امداد و نجات باید به اندازه کافی در اختیار منجیان غریق قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دریا و اماکن آبی در کشور مساله مهمی است، ادامه داد: به این موضوع به عنوان موضوع بالادستی نگاه کرد.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: گردشگری در این موضوع نیاز به تحول در نحوه نگرش به امداد و نجات در سواحل دارد چرا که وقتی گردشگر به ساحل می‌آید یک گردشگر است و به این سازمان ارتباط دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه در دنیا در سواحل و اماکن آبی و استخرها در هر دقیقه یک نفر غرق می‌شود، گفت: طبیعی است که این غرقی‌ها را خواهیم داشت چرا که کنترل همه محل‌های شناوری سخت است و نیاز به وسایل متعددی دارد.

رئیس فدراسیون نجات غریق کشور تصریح کرد: مطبوعات و رسانه‌ها با آموزش، هشدار، برنامه‌هایی باید اجرا کنند که بتوانند فرهنگ استفاده از آب را به مردم آموزش دهند.

وی در پایان اذعان داشت: ‌ اگر نمی‌گذاریم که مردم در خارج از اماکن نجات غریق از آب استفاده کنند پس باید محل‌های مناسبی به ویژه برای بانوان تهیه کنیم.

اسفندیاری با بیان اینکه باید ایستگاه‌های زیبا و قابل استفاده درست کنیم تا بانوان بتوانند به راحتی از آفتاب و آب استفاده کنند، گفت: از این طریق اتفاقی که از نظر پوکی استخوان در کشور برای بانوان در حال اتفاق است جلوگیری می‌شود.

رئیس توسعه نجات غریق خاورمیانه با اشاره به قهرمانی دختران در مسابقات آسیایی در چین و قهرمانی پسران در بخش استخر در آسیا تصریح کرد: این قهرمانی باعثشد تا شش نفر از دختران و شش نفر از پسران در مسابقات جهانی که آبان ماه ۹۱ در استرالیا برگزار می‌شود حضور یابند.

وی با بیان اینکه فدراسیون نجات غریق در دنیا یک فدراسیون خانوادگی است، یادآور شد: این فدراسیون شرح وظایف متفاوتی دارد.

اسفندیاری با اشاره به اینکه گردشگری باید افق دید خود را درباره مسئله دریا بالا ببرد و ایستگاه‌های نمونه شنا بسازد، ادامه داد: وزارت کشور و سازمان گردشگری باید در سواحل سرمایه‌گذاری کنند، این هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

این مسئول تعداد نجات یافتگان در سواحل کل کشور در سال گذشته را ۱۱ هزار نفر عنوان کرد و بیان داشت: ۱۲ هزار نیروی نجات غریق در سواحل کشور مشغول به فعالیت هستند.

رئیس فدراسیون نجات غریق کشور با اشاره به اینکه از ابتدای خرداد تا پایان شهریور سال گذشته ۲۱۰ نفر در سواحل کشور غرق شدند، متذکر شد: اغلب این اتفاق‌ها در خارج از محدوده منجیان غریق رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: آمار هشت ساله اخیر نشان میدهد ۴۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سواحل استانهای مازندران، گلستان و گیلان نجات یافتند و یک هزار و ۱۰ نفر در این هشت سال غرق شدند.