به گزارش افکارنیوز به نقل از جام نیوز، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، تصریح کرد، چین "مانعی اساسی" در اعمال فشار کارآمد به ایران محسوب میشود.

برنز افزود: " آن‌ها(چینی‌ها) به طور اساسی موجب فروپاشی نظام تحریم‌ها شده‌اند. فشار ما باید به چین اعمال شود. "

پکن بارها ضمن رد تحریم‌های یک‌جانبه تحت امر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفته است در برابر فشار آمریکا برای قطع خرید نفت از ایران تسلیم نمی‌شود.

هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه(۲ فروردین، ۲۱ مارس) در نشست خبری روزانه خود گفت، " چین بر اساس قانون داخلی‌اش با هر گونه اجرای تحریم‌های یک‌جانبه از سوی هر کشوری علیه کشور دیگر مخالفت می‌کند. "

وی افزود، " چین به طور قانونی و از طریق کانال‌های معمولی به شیوه‌ای معقول و عادلانه به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد. "

آمریکا، رژیم اسرائیل و شماری از متحدانشان تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌ متهم کرده‌اند. واشنگتن و اتحادیه اروپا از این ادعا به عنوان دستاویزی برای اعمال تحریم علیه ایران استفاده کرده‌اند.

آمریکا در شب سال جدید میلادی در تلاش برای جلوگیری از واردات نفت سایر کشورها از ایران و معامله با بانک مرکزی این کشور، تحریم‌های شدیدتری علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.

با این حال، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، واشنگتن مؤسسات مالی ۱۱ کشور - بلژیک، انگلیس، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان و اسپانیا - را از تحریم‌های جدید ضد ایرانی خود معاف کرده است.
از مهم‌ترین کشورهایی که در فهرست این معافیت قرار نگرفته‌اند می‌توان به چین، هند و کره جنوبی اشاره کرد.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت خام ایران به شمار می‌رود و آمارهای منتشر شده از سوی وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد حدود ۲۲ درصد از صادرات نفت خام ایران به چین ارسال می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (انپیتی) و یکی از اعضای آژانس بینالمللی انرژی اتمی از حق توسعه و دستیابی به فناوری اتمی برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.