به گزارش افکارنیوز، مهر به نقل از رویترز نوشت: "ماریا وان در هوون" با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت : هند در حال مذاکره با آمریکا برای مستثنی شدن از تحریم های نفتی ایران است و در صورت تحقق این امر دهلی می تواند بدون دغدغه به مبادله با ایران ادامه داده و از این کشور نفت خام وارد کند.

رویترز در ادامه می نویسد: هر چند هند از ابتدا با تحریم های نفتی ایران مخالفت کرده و همچنان به خرید نفت از تهران ادامه می دهد اما با فشارهای آمریکا بر دهلی نو، مبادلات هند با ایران که دور جدید آن از آوریل آغاز می شود ۲۰ درصد کاهش می یابد.

در هفته گذشته آمریکا ۱۱ کشور از جمله ژاپن را از تحریم های نفتی ایران مسثنی کرد و بر اساس اعلام در حال بررسی امکان مستثنی کردن ۱۲ کشور دیگر از جمله هند از این تحریم هاست.

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که در حال مذاکره با مقامات هند برای متقاعد کردن دهلی به منظور قطع واردات نفت از ایران هستند، اما امیدی برای موافقت هند با آن ندارند.

مقامات دولت آمریکا می گویند اقدام هند در خرید نفت ایران و بی توجهی به قانون محدود کننده آمریکا در انجام معاملات نفتی با ایران، واشنگتن را نگران کرده است.

بر این اساس تشدید تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران در سال جاری نیز تغییری در رویکرد دولت هند در خرید نفت ایران نداده و این موضوع سبب حساسیت واشنگتن نسبت به بی توجهی یکی از اصلی ترین همپیمانان آسیایی اش شده است.
به گفته یک مقام آمریکایی در صورتی که هند به واردات نفت ایران پایان ندهد، دولت اوباما قصد دارد از طریق سیستم بانکی آمریکا، آن دسته از بانکهای این کشور را که در انتقال وجوه با بانک مرکزی ایران همکاری می کنند تحت فشار قرار دهد.

این در حالی است که چنین اقدامی ممکن است به روابط دوستانه واشنگتن - دهلی نو که در شرایط کنونی منطقه از اهمیت فراوانی برای آمریکایی ها برخوردار است، آسیب بزند.

گفتنی است اخیرا نیز روزنامه "نویه زوریخ سایتونگ" چاپ سوئیس به فشارهای اتحادیه اروپا بر هند به منظور کاهش واردات نفت از ایران اشاره کرد و نوشت: واکنش دهلی نو به درخواست بروکسل برای فشار بر تهران "رد محترمانه" این خواسته بود.