به گزارش افکارنیوز، ' محمد شریف زاده' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آن دسته از دانش آموختگان شاخه های یاد شده كه قصد ادامه تحصیلات در سطوح عالی را دارند، می توانند پس از اخذ دیپلم، بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون های كاردانی پیوسته (دانشكده های فنی و حرفه ای) كه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود، شركت كنند.

شریف زاده ادامه داد: این هنرجویان می توانند پس از قبولی در آزمون مربوطه ادامه تحصیل دهند یا از طریق دانشگاه های جامع علمی کاربردی و یا آموزشکده های فنی و حرفه ای(وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی) به تحصیلات عالیه بپردازند.

وی تصریح کرد با کار کارشناسی و رایزنی های انجام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، امکان ادامه تحصیل برای دانش آموختگان این شاخه ها تا سطح دکترا نیز فراهم شده است.

** دانش آموختگان شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش به راحتی جذب کارمی شوند

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: هنرجویان شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش پس از اخذ دیپلم به راحتی می توانند هماهنگ با رشته و مهارت کسب شده خود، جذب بازار کار شوند.

وی در مورد آینده شغلی و تحصیلی دانش آموختگان شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش، افزود: رشته های مهارتی هماهنگ با نیاز بازار کار و سطح معلومات و تجربیات عملی و دوره های کارآموزی و کارورزی(تمرین و تکرار آموخته های فنی و مهارتی در محیط واقعی کار) از تنوع مطلوبی برخوردار است.

شریف زاده ادامه داد: از سوی دیگر، دانش آموزان شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش در دوران تحصیل خود به ویژگی های کارآفرینانه ای چون اخلاق کاری، وجدان کاری، مسوولیت پذیری، ریسک پذیری، نوآوری، خلاقیت، اعتماد به نفس و پشتکار مجهز می شوند که پس از فراغت از تحصیل می توانند به عنوان کارآفرین در راه اندازی کسب و کار پیش قدم شوند یا از طریق خوداشتغالی به کسب درآمد بپردازند.

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش یادآور شد: در برخی از رشته ها از جمله رشته های زیرمجموعه علوم و فنون دریایی و خدمات پس از فروش خودرو طبق تفاهم نامه های منعقده، مساله اشتغال هنرجویان حل شده است.

شریف زاده تاکید کرد هم اکنون به دلیل اینکه شاخه کاردانش دارای آزمون های نهایی کشوری نیست و آزمون های نهایی مهارت آن استانی است، از این رو در آزمون دانشکده ها نمرات دوره دیپلم تاثیر ندارد.

وی اضافه کرد: اما با توجه به حذف کنکور تا چند سال آینده و احتساب نمرات دوره دیپلم به عنوان جایگزین کنکور، در حال انجام کار کارشناسی و انتخاب برخی از دروس شاخه کاردانش برای آزمون نهایی کشوری هستیم.

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش خاطر نشان کرد هم اکنون معدل دیپلم در پذیرش دانشگاه جامع علمی کاربردی تاثیر دارد.

شریف زاده از جمله اهداف شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش را اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی، پرورش فضایل اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی و ایجاد آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های خاص علمی کاربردی دانست.

وی در ادامه، زمینه سازی برای هدایت به سمت اشتغال مفید در شاخه فنی و حرفه ای و تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر، ماهر و استادكار و سرپرست برای بخش های مختلف صنعت، كشاورزی و خدمات در شاخه كاردانش را از دیگر اهداف آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش برشمرد.