به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، واگذاری کارتهای اعتباری خرید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به کارگران شاغل در بنگاهها و واحدهای مختلف اقتصادی کشور با تصویب شورای عالی اشتغال در پایان سال گذشته عملیاتی شد.

بر اساس این طرح، با هدف قرار دادن تقویت قدرت خرید و معیشت خانوار کارگری و همچنین حمایت از کالاها و محصولات تولید داخل، این طرح برای اجرا در مورد همه کارگران مدنظر شورای عالی اشتغال بوده است.

یکی از مهمترین محورهای عملیاتی شدن این طرح، لزوم همکاری بانکها و تدوین راهکارهای عملی برای تسهیلات دهی به کارگران بوده که متاسفانه با جدی نگرفتن این طرح از سوی سیستم بانکی کشور، عملا اجرای طرح با وقفه های طولانی مدت مواجه شده است.

وقفه طولانی برای اجرای یک مصوبه

در مدت زمان حدود دو سالی که از تصویب طرح واگذاری کارتهای اعتباری خرید کارگران گذشت، بانک مرکزی تنها " عقد مرابحه " را به عنوان راهکار تامین مالی طرح واگذاری کارت اعتباری خرید کارگران به بانکها ابلاغ کرد و جز آن کار مثبتی از سوی شبکه بانکی صورت نگرفت.

عدم همکاری شبکه بانکی با طرح واگذاری کارتهای اعتباری خرید و مطالبه آن از سوی جامعه کارگری و اینکه مدتها از زمان تصویب آن در شورای عالی اشتغال، همچنین چندین ماه نیز از رونمایی آن گذشته بود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مجبور به چاره اندیشی کرد.

نهایتا وزارت تعاون، کار و رفاه به عنوان متولی رسیدگی به امورات جامعه کارگری راه حل را در مجاب کردن بانک های تحت پوشش خود پیدا کرد.

نهایی شدن واگذاری به ۲۳۰ هزار نفر

به عبارتی با همکاری بانکهای رفاه کارگران، توسعه تعاون و قرض الحسنه مهر ایران توانست واگذاری کارتهای اعتباری به ۱۰۰ هزار کارگری که پیش تر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده آن را داده بود را دنبال کند.

حتی پس از آن نیز اعلام شد که ظرفیت واگذاری کارتهای اعتباری خرید در مرحله اول آن تا ۲۳۰ هزار کارگر نیز فراهم شده و در نهایت این اقدام در واپسین روزهای سال ۹۰ عملیاتی و کارتها به نمایندگان کارگران واگذار شده است.

عبدالرضا شیخ الاسلامی در این خصوص گفت: واگذاری کارتهای اعتباری خرید ۱.۵ میلیون تومانی کارگران با هدف تقویت معیشت و قدرت خرید خانوار کارگری و همچنین حمایت از توسعه تولید و رونق بازار مصرف کالاهای داخل کشور انجام می شود.

ادامه واگذاری کارت اعتباری خرید کارگری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: انجام اقدامات وسیع تر و همچنین واگذاری به اقشار مختلف کارگران منوط به همکاری جدی بانک ها با این طرح است.

شیخ الاسلامی تاکید کرد: در فاز اول طرح توانستیم با اتکا به منابع بانکهایی که در زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارند، این کار را عملیاتی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این کار وقت و انرژی فراوانی را از وزارتخانه گرفت اما در نهایت موفق به نهایی کردن واگذاری کارت های اعتباری به ۲۳۰ هزار کارگر در پایان سال ۹۰ شدیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه در هر صورت این کار دنبال خواهد شد، همکاری سیستم بانکی با طرح واگذاری کارتهای اعتباری خرید کارگران را باعث شتاب گرفتن واگذاریها در این بخش دانست.