بی توجهی چین به سیاست تحریم واشنگتن علیه ایران

به گزارش خبرنگار افكار نيوز به نقل از فارس يك مقام آمريكايي اذعان كرد ناديده گرفته شدن تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران توسط چين و ادامه سرمايه گذاري هاي چين در ايران باعث نگراني واشنگتن شده است.
رئیس دفتر حسابرسی دولتی آمریکا در امور بین المللی به یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا گفت: شرکت های چینی در سرمایه گذاری خود در بخش نفت و گاز ایران «تهاجمی» عمل می کنند.
جوزف کریستوف افزود: تحریم های بین المللی و یک جانبه رفتار چینی ها در قبال ایران را تغییر نداده است.
پیش از وضع تحریم های یک جانبه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا کارشناسان غربی هشدار می دادند با وضع این تحریم ها فرصت مناسب تری برای فعالیت شرکت های شرقی و شرکت های متوسط و کوچک در ایران فراهم می شود و در واقع این تحریم ها نمی تواند پیامدهای منفی چندانی برای ایران به دنبال بیاورد.
بر اساس گزارش فرانس پرس یک مقام آمریکایی دیگر به همین کمیته گفت واشنگتن به پکن فشار می آورد تا تحریم های بین المللی علیه ایران را اجرا کند.
رابرت اینهورن، مشاور وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات کشتار جمعی تاکید کرد: چین مایه نگرانی آمریکا است. ضرورت دارد که آن ها قطع نامه شورای امنیت را به اجرا بگذارند.
وی افزود: «پکن نباید به تجارت با ایران ادامه دهد در حالی که دیگران در حال فاصله گرفتن از ایران هستند».
آمریکا و متحدان غربی اش به طور یک جانبه اقدام به وضع تحریم هایی خارج از چارچوب شورای امنیت علیه ایران کرده اند که این امر با واکنش شدید چین و روسیه مواجه شده است.
در حالی رسانه های غربی ممانعت از سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران را مهمترین بخش این تحریم ها می دانند که در نتیجه فشارهای آمریکا شرکت های غربی طی سال های گذشته حضور محسوسی در بخش نفت و گاز ایران پیدا نکرده اند و شرکت های آسیایی جای آن ها را پر کرده اند.
انتهای پیام / ص