افزایش بی‌سابقه شوری آب کارون

به گزارش افکارنیوز، فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کشاورزان خوزستان، محسن ممبینی با اشاره به اینکه شوری آب در نهایت باعث کاهش تولید میشود، گفت: برای هر کشت محدودهای بنام حد آستانه افت محصول تعیین شده که برای نیشکر آستانه تحمل به شوری ۱.۷ میلیموس بر سانتیمتر است و هرچه این مقدار بالاتر رود و آبیاری ادامه پیدا کند افت محصول بیشتر میشود.

به گفته وی، با افزایش هر واحد افت ۵ درصدی تولید در هر هکتار نیشکر خواهیم داشت. این مسئله برای بقیه محصولات کشاورزی هم صادق است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نوع خاک منطقه از نوع سنگین است و سطح آب‌های زیرزمینی بالاست، بالا بودن EC(میزان شوری) خاک و آبیاری آب با EC بالا مشکلات فراوانی برای محصولات دیگر بوجود می‌آورد. با وجود اینکه حد آستانه تحمل گندم به شوری چهار میلی‌موس بر سانتیمتر است، اما این نکته را نباید فراموش کرد که تداوم آبیاری با این آب و نوع خاک آن هم در زمین‌هایی که اغلب بدون زهکش هستند، مشکلات فراوانی را برای کشاورزان بوجود می‌آورد و این مسئله باعثافزایش قابل توجه نمک در پروفیل خاک می‌شود.

ممبینی گفت: با وجود اینکه ذخیره آب پشت سد کارون یک میلیارد مترمکعب بیشتر از سال قبل بوده، دبی پایین آب به این مسئله دامن زده است.

مدیر امور کشت و صنعت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان متوسط میانگین EC در سال ۱۳۹۰ را بین ۲.۷۹ تا ۱.۸۴ میلی‌موس بر سانتیمتر اعلام کرد و افزود: این میزان EC در ۲۹ اسفند سال ۹۰ به ۳.۸۹ رسید.

وی افزود: در نمونه گیری‌های مختلفی که از کانال‌های آب منتهی به زمین‌های کشاورزی آن هم در دمای مناسب و کمتر از ۲۰ درجه گرفته شده، گاهی درجه شوری آب به خصوص در ۲۰ کیلومتری جاده اهواز از سمت منطقه کوت عبدالله به ۳.۷۸ هم می‌رسد و با توجه به اینکه کشاورزان دارای دستگاه سنجش EC نیستند و دانش این مهم را هم در اختیار ندارند، متوجه علل کاهش و افت تولید نمی‌شوند و با توجه به اینکه در مرحله خوشه‌زنی گندم هستیم ضربه سنگینی به کشاورزی خوزستان وارد می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: با وجود تمامی زحماتی که سازمان آب و برق خوزستان برای تامین آب کشاورزی متحمل می‌شود، اما باید به مسئله کیفیت آب توجه ویژه‌ای شود زیرا آب مهم‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز در بخش کشاورزی به شمار می‌رود و قطعا کشاورزان بعد از برداشت متوجه خواهند شد که با چه مشکلی مواجه شده‌اند و آن وقت است که مراجعات به بیمه کشاورزی شدت می‌گیرد و آن زمان دیگر فایده‌ای ندارد.

ممبینی عنوان کرد: در ماه‌های گذشته شخصیت‌های علمی و دانشگاهی و کارشناسان زبده کشاورزی اعلام کرده‌اند که آبگیری سد گتوند باعثبالا رفتن EC آب کارون می‌شود که مورد توجه قرار نگرفت و کاهش دبی رودخانه کارون هم این بحران را افزایش می‌دهد و قطعا با قرار گرفتن در فصل گرما درجه شوری آب بیشتر از قبل هم خواهد شد. این موضوع کشاورزی خوزستان به خصوص محصولاتی مانند گندم و نیشکر را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌سازد.

مدیر امور کشت و صنعت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان ابراز داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که قطعا با افزایش EC آب، خوزستان را وارد چالشی دیگر می‌کند، عدم دلگرمی و امیدواری روستائیان برای کشاورزی و تولید است و با این رویه باید شاهد مهاجرت روستائیان به شهر برای پیدا کردن شغلی دیگر باشیم که نتیجه آن گسترش حاشیه نشینی، خالی شدن روستاها، افزایش بیکاری و ناهنجاری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شوری آب در بخش جنوبی اهواز در دمای ۱۴ درجه سانتیگراد بیش از ۳.۵ میلی‌موس بر سانتیمتر است متذکر شد: به هر میزان که نزدیک به حوزه‌های پایین دستی کارون برویم EC آب افزایش بیشتری خواهد داشت.

این مسئول در پایان اذعان داشت: حتی در سال ۸۷ که با خشکسالی مواجه بودیم EC آب رودخانه کارون به این میزان افزایش نیافته بود و قطعا اگر این شرایط کنترل نشود زمین‌های حاصلخیز کشاورزی در آینده‌ای نزدیک به زمین‌های غیرقابل کشت تبدیل می‌شوند.