وقتی زنگ مدارس سوخت

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۹ مطلبی تحت عنوان زنگ مدارس سوخت را روی سایت این خبرگزاری منتشر کرد و در آن به مشکلات زنگهای نمادینی اشاره کرد که به دلیل کثرت، حوصله دانشآموزان را به سر برده و معنای اصیل خود را از دست داده است.

* نواخته شدن به طور میانگین هر دو روز " یک زنگ نمادین " در مدارس

در بخشی از آن گزارش آمده بود: «اگر تعداد زنگ‌های نمادینی که از ابتدای مهر تاکنون یعنی کمتر از یک ماه در مدارس کشور نواخته شده است، بررسی کنیم به فهرستی از زنگ‌ها شامل «زنگ شکوفه‌ها»، «زنگ جوانه‌ها»، «زنگ مهر»، «زنگ مقاومت»، «زنگ عاطفه‌ها»، «زنگ گردشگری»، «زنگ انضباط اجتماعی»، «زنگ قرآن»، «زنگ پیش‌دبستانی»، «زنگ ترویج مصرف تخم‌مرغ» و «زنگ پیوند» دست می‌یابیم.

در حقیقت با احتساب ۳۱ شهریور به عنوان یک روز تحصیلی، در طی ۲۶ روز از آغاز سال تحصیلی ۹۰ ۱۳۸۹،۱۱ زنگ در مدارس کشور طنین‌انداز شده است یعنی به طور میانگین هر دو روز، یک زنگ در مدارس نواخته شده است».

واکنش آن روز آموزش و پرورش به گزارش خبرگزاری فارس، سکوت بود اما یک سال و نیم بعد، این وزارتخانه با تصویب نواخته شدن تنها ۳ زنگ در مناسبت‌ها، به پذیرش آن اعتراف کرد.

* فقط زنگ‌های اول مهر، ۱۳ آبان و ۱۲ بهمن

شورای عالی آموزش و پرورش پس از بحثو بررسی در هشتصد و پنجاه و چهارمین جلسه این شورا در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۰، نواختن زنگ سراسری مدارس در مناسبت‌های ملی اسلامی را ساماندهی کرد.

طبق این مصوبه مقرر شده است در طول سال تحصیلی فقط ۳ زنگ خاص به صورت همزمان در مدارس کشور در ۳ مناسبت آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت دفاع مقدس(اول مهر)، روز دانش‌آموز و استکبار ستیزی(۱۳ آبان) و زنگ انقلاب اسلامی(۱۲ بهمن) نواخته شود.

در تبصره یکم این مصوبه بر تنظیم و اجرای برنامه‌های ویژه در این مناسبت ها، توجه به شرایط سنی و علایق دانش آموزان، رعایت ضوابط تربیتی و آموزشی، ایجاد نشاط و کارآمدی برنامه ها و استفاده حداکثری از مشارکت دانش‌آموزان و معلمان در برنامه‌ریزی و اجرا تأکید شده است.

با توجه به تبصره دوم این مصوبه، گرامیداشت سایر مناسبت ها و موضوعات دیگر در قالب برنامه صبحگاه و غنی‌سازی برنامه‌های مربوط به فعالیت‌های فوق برنامه و استفاده بهینه از فرصت‌ها و ظرفیت‌های درون و برون کلاس انجام خواهد شد.

* آموزش و پرورش رو به تحول

با تصویب ساماندهی زنگ مدارس، به نظر می‌آید آموزش و پرورش در نظر دارد کم کم از انجام کارهای کلیشه‌ای و ظاهری به سمت اقدام علمی حرکت کند و به جای نواخته شدن زنگ‌های پی در پی در مدارس به اقدامات عمقی بپردازد هر چند که تا انجام آن، زمان بسیاری می‌طلبد اما این مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش گامی مثبت به شمار می‌رود.

آموزش و پرورش در جهان کنونی مجبور به تغییر و تحول است و در این راستا، کمکرسانی به زیربناییترین وزارتخانه کشور، نه تنها کمک به سازندگی کشور بلکه کمک به فرزندانمان است که آیندهسازان ایران اسلامی هستند.