‌آیا مرتضوی " کار " دست " وزیر کار " می‌دهد‌؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، سعید مرتضوی یا همان قاضی مرتضوی فردی است که انتصابش در سازمان تامین اجتماعی یکی از پرحاشیهترین خبر رسانهها در ابتدای سال ۹۱ شده است.

وی پیشتر قاضی دادگاه‌های یزد، دادگاه امنیتی تهران و دادگاه مطبوعات هم بوده است.

مرتضوی در پرونده خود دادیاری و ریاست دادگاه عمومی شهر بابک را هم دارد.

وی در سال ۱۳۷۳ به ریاست شعبه ۹ دادگاه عمومی تهران منصوب شد و مدتی بعد به شعبه ۳۴ مجتمع قضایی کارکنان دولت و سپس به شعبه ۱۴۱۰ دادگاه مطبوعات رفت.

مرتضوی در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ معاون دادستان کل کشور بود، اما به دلیل عملکرد خبرسازش از جمله قضایای بازداشتگاه کهریزک از این سمت برکنار شد.

سعید مرتضوی که از سوی کمیسیون ویژه مجلس درباره حوادثبعد از انتخابات، به عنوان صادر کننده دستور انتقال بازداشت شدگان روز ۱۸ تیر به بازداشتگاه کهریزک معرفی شده بود، به فاصله اندکی از سوی احمدی‌نژاد حکم انتصاب گرفت و به دولت رفت.

مرتضوی علت مرگ سه تن از بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر ۱۳۸۸ را، ابتلای آنها به بیماری مننژیت دانسته بود اما کمیته ویژه مجلس این اظهارات مرتضوی را رد کرد و آنها را " خلاف واقع " دانست.

مرتضوی در جوابیه‌ای که به دنبال قرائت گزارش نمایندگان مجلس در مورد کهریزک ۲۶ دی سال گذشته منتشر کرده‌بود این‌طور آورده بود: قبل از اعزام ۱۴۷ نفر متهم مورد اشاره به بازداشتگاه کهریزک، اینجانب پس از شرکت در جلسه صبح روز جمعه مورخ ۱۹ تیر ۱۳۸۸ کمیتهٔ سیاسی و امنیتی شورای‌ عالی امنیت ملی و طرح موضوع در جلسه مذکور با معاونت امنیت دادسرای تهران و قاضی رسیدگی کننده تماس گرفته و تأکید نمودم با بررسی دقیق پرونده‌ها تنها افرادی که با چاقو و قمه در اغتشاشات شرکت داشته و اموال خصوصی و عمومی مردم را به آتش کشیده‌اند و در زمرهٔ اراذل و اوباش هستند تا زمان تدارک جا در اوین به صورت موقت می‌توانند به بازداشتگاه کهریزک اعزام نمایند و تأکید مضاعف نمودم چنانچه افراد تحصیل کرده یا دانشجو در بین بازداشت شدگان باشد، به هیچ وجه به بازداشتگاه کهریزک اعزام نشوند.

البته دادستان سابق تهران و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، در تیرماه سال گذشته خبر از برائت خود در اتهامات این پرونده داده بود اما اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه این خبر را تکذیب کرد.

اما در آخرین روز‌های کاری سال ۹۰ در مراسمی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جمعی از مسئولان این وزارتخانه و نمایندگان جامعه کارگری، برگزار شد، سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تأمین اجتماعی کشور معرفی شد و این در حالی بود که دو هفته پیش ۱۲نماینده مجلس نسبت به این تصمیم رئیس جمهور برای انتصاب مدیر عامل جدید سازمان تامین اجتماعی به او تذکر داده بودند.

در این تذکر کتبی که از سوی احمد توکلی، غلامرضا مصباحی​مقدم، الیاس نادران، اسماعیل کوثری، بیژن نوباوه، زهره الهیان، فاطمه رهبر، پرویز سروری، رضا آشتیانی، حسینعلی شهریاری، نادر قاضی پور و محمد دهقان امضا شده بود، از رئیس‌جمهور خواسته شده بود که به دلیل عدم تجربه و تخصص مرتضوی در این زمینه و پرونده مرتضوی در موضوع کهریزک، پست جدیدی را به وی اعطا نکند.

چند روز بعد و در آخرین روز کاری مجلس در سال ۹۰ الیاس نادران طی تذکری در صحن علنی مجلس گفت: ما شنیده‌ایم رئیس جمهور، در نظر دارد عصر امروز آقای مرتضوی را منصوب کنند، به همین دلیل طرح استیضاح وزیر رفاه را آماده کردیم، اما رئیس مجلس به ما توصیه کردند که فعلا دست نگه داریم. الان هم می‌گویم که اگر ایشان چنین کاری بکنند، ما استیضاح شان را روز ۱۵ فروردین ارائه می‌دهیم تا اعلام وصول شود.

اما این تذکرات کارساز نشد و مرتضوی به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تأمین اجتماعی کشور معرفی شد و اینجا بود که نمایندگان برای استفاده از اختیار قانونی خود برای استیضاح وزیر کار جدی‌تر شدند تا شاید این حربه باعثشود انتصاب مرتضوی روند دیگری داشته باشد.

بر همین اساس بود که تعدادی از نمایندگان مجلس ازجمله الیاس نادران، احمد توکلی، غلامرضا مصباحی‌مقدم و … طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را کلید زدند.

همچنین برخی از تشکل‌های دانشجویی با انتشار بیانیه‌ای با این انتصاب مخالفت کردند که از جمله آن‌ها دفتر تحکیم وحدت بود که طی بیانیه‌ای بر لزوم کناره‌گیری یا عزل رئیس جدید سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد.

در همین اثنا و در پی جدی‌تر شدن موضوع استیضاح شیخ‌الاسلام برخی رسانه‌ها اعلام کردند که رئیس جمهور به برخی نمایندگان تاثیرگذار مجلس اعلام کرده است چنانچه استیضاح وزیر کار رای بیاورد و شیخ‌الاسلامی برکنار شود، نه تنها سعید مرتضوی را از مدیریت عامل سازمان تامین اجتماعی برکنار نخواهد کرد بلکه او را به عنوان سرپرست وزارت کار منصوب خواهد کرد، البته نمایندگان مجلس در واکنش به این موضع گفتند که چنین پیغامی را تنها در حد شایعه شنیده‌اند و اساسا چنین پیامی به صورت رسمی مطرح نبوده است.

محمدحسین فرهنگی در پاسخ به این سؤال که آیا استیضاح وزیر به دست هیئت رئیسه مجلس رسیده است یا خیر، اظهار داشت: تا قبل از عید استیضاح به هیئت رئیسه نرسیده بود و بعد از عید هم بنده بی‌اطلاعم.

پرویز سروری نماینده مردم تهران و یکی از طراحان طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با فارس از آماده شدن متن اولیه طرح استیضاح شیخ‌الاسلامی خبر داد و گفت که محورهای این استیضاح در جلسه فردای طراحان بررسی و نهایی خواهد شد.

وی در این زمینه افزود: در نشست فردا مسئولیت‌های نمایندگان در روند پیگیری استیضاح، بررسی متن طرح استیضاح و روند پیگیری طرح مورد بحثو بررسی قرار خواهد گرفت.

باید منتظر ماند و دید که آیا انتصاب قاضی پر حاشیه و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منجر به پیاده شدن یک وزیر دیگر از قطار دولت می‌شود و یا اینکه اتفاق دیگری در این مسیر رخ می‌دهد.