به گزارش افکار نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ یک نماینده بلندپایه دولت تاجیکستان به خبرگزاری رویترز گفت: ازبکستان، عرضهکننده سنتی گاز به تاجیکستان شاید از هفته جاری صادرات گاز به این کشور را متوقف کند، به همین منظور تاجیکستان به منظور جلوگیری از تشدید کمبود سوخت در داخل، قصد دارد واردات گاز از ترکمنستان را تضمین کند.

به گفته وی، ازبکستان، تنها عرضه‌کننده گاز به تاجیکستان به دولت این کشور اطلاع داده است به منظور پاسخگویی به نیازهای رو به رشد چین، از اول آوریل(۱۳ فروردین) صادرات گاز به تاجیکستان را متوقف خواهد کرد.

این نماینده تاجیک که خواست نامش فاش نشود، این مطلب را به نقل از نامه‌ ارسالی شرکت دولتی اوترنس گاز ازبکستان به شرکت ترانزیت گاز تاجیکستان اعلام کرده است.

تاجیکستان اغلب با قطع برق رو به روست و فقط مناطق جنوبی آن و خانوارهای مرفه در مرکز شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان به طور مرتب گاز دریافت می‌کنند.

شرکت دولتی آلومینیوم اسملتر تاجیکستان که بیش از نیمی از کل درآمدهای حاصل از صادرات این کشور را دارد و یک کارخانه دولتی سیمان سازی این کشور، ‌بزرگ‌ترین بازندگان هرگونه توقف عرضه گاز به تاجیکستان خواهند بود.

روابط تاجیکستان و ازبکستان از مدت‌ها پیش به دلیل برنامه‌های اولیه برای ساخت یک نیروگاه هیدرولیک که به گفته ازبکستان سبب توقف عرضه آب به بخش پایین دستی این کشور می شود و به بخش کشاورزی آن آسیب می‌رساند، متشنج شده است.

رمضان شریپوف، یک تحلیلگر سیاسی از دوشنبه گفت: برنامه ازبکستان برای توقف صادرات گاز یک اقدام سیاسی است.

وی افزود: چنانچه دوشنبه نتواند با تاشکند درباره واردات گاز از آن به توافق برسد یا گاز ترکمنستان را وارد کند، کارخانه تاجیک سیمان که فرآورده‌های آن برای ساخت کارخانه هیدروالکتریک روگان استفاده می‌شود، نخستین شرکتی خواهد بود که ضرر می کند.

باتوجه به احتمال کمبود شدید گاز در تاجیکستان، این نماینده دولت تاجیک گفت: ترکمنستان آماده صادرات حجم لازم گاز با قیمتی قابل قبول به تاجیکستان است.

وی افزود: تاجیکستان با ترکمنستان مرز مشترک ندارد، به همین منظور ما دوباره نیازمند درخواست از ازبکستان برای استفاده از شبکه خطوط لوله گازی آن برای واردات گاز از ترکمنستان هستیم.

به گفته این مقام تاجیک، دوشنبه هم اکنون فقط درخواست استفاده از شبکه خطوط لوله گازی ازبکستان را مطرح کرده است.

قرارداد کنونی میان ازبکستان و تاجیکستان که ژانویه گذشته، پس از دو روز توقف عرضه گاز به امضا رسید، اواخر نیمه نخست سال جاری میلادی منقضی می شود.

شرکت اوترنس گاز ازبکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: حجم قراردادی صادرات گاز به تاجیکستان برای سه ماه منتهی به ۳۱ مارس(۱۲ فروردین) ۴۵ میلیون مترمکعب بوده است.

این نماینده تاجیکی همچنین اظهار کرد دولتش همچنان علاقه‌مند به ادامه واردات گاز از ازبکستان است، ضمن آن که پیشنهاد امضای یک قرارداد جدید عرضه گاز برای سه ماه دوم سال جاری میلادی را با این کشور مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ازبکستان گفت: گفت‌وگوهای گازی میان دو کشور ربطی به مسائل سیاسی ندارد.

یک منبع دولت ترکمنستان نیز با بیان این که نمی تواند تا پیش از نهایی سازی گفت‌وگوها درباره عرضه گاز ترکمنستان به تاجیکستان اظهارنظر کند، یادآور شد: ترکمنستان آماده عرضه هرگونه حجم گاز درخواستی به هر مشتری در مرز خود است.

وی افزود: مسئولیت ترانزیت گاز به عهده مشتری است.

تاجیکستان ماهانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز تولید نمی‌کند.

بر اساس توافقنامه گازی میان دو کشور در سال ۲۰۱۱، ازبکستان باید ۱۸۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به تاجیکستان صادر می کرد، اما تاجیکستان فقط ۱۶۰ میلیون مترمکعب از این کشور گاز دریافت کرده بود.