ایران بهای بین المللی گاز خود را کم نمی کند

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایرنا ، پایگاه خبری زمان امروز در مطلبی با عنوان ' ۱۰۰۰ متر مكعب گاز ایران ۵۰۰ دلار ' نوشت : بسیاری از كشورهای تولید كننده گاز با توجه به بحران اقتصادی اروپا نسبت به كاهش قیمت گاز خود به كشورهای مصرف كننده اقدام كرده اند ولی ایران همچنان بر حفظ قیمت گاز خود به تركیه تاكید دارد كه این امر تركیه را در وضعیت دشواری قرار داده است.

ترکیه برای خرید ۱۰۰۰متر مکعب گاز از ایران ۵۰۰ دلار پرداخت می کند که این رقم یکصد دلار بیشتر از همین مقدار خرید گاز از روسیه است.

به نوشته این پایگاه خبری، بهای نفت خام فراتر از پیش بینی ها در بازارهای بین المللی افزایش یافته که این امر بهای گاز طبیعی را نیز تحت تاثیر قرارداده است، به همین دلیل ترکیه خواستار کاهش قیمت نفت شده که شرکت گاز پروم روسیه با این درخواست موافقت کرده است ولی ایران به این خواسته توجه ای ندارد.

ترکیه و ایران درسال ۱۹۹۶ قراردادی منعقد کردند که براساس آن، ترکیه متعهد به خرید ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از ایران به مدت ۲۵ سال خواهدبود.

تركیه ۶/۴۵ درصد از گاز وارداتی خود را از روسیه،۳/۲۴ درصد از ایران،۲/۱۴ درصد از جمهوری آذربایجان ، ۲/۱۲ درصد از الجزایر و ۷/۳ درصد از نیجریه وارد می كند.