به گزارش افکار نیوز ؛محمد حسین فلاح در گفتوگو با فارس با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" اظهار داشت: افزایش نرخ سود تسهیلات یک گام مثبت برای بازگرداندن وجوهات و سرمایه مردم به بانکها بود ولی از سویی ممکن است این وجوهات در فرصت زمانی کوتاه به دست صنعتگران نرسد.

وی افزود: مدت‌هاست که بخش صنعت منابع مالی مورد نیاز خود را با سود بالا از بازار تأمین می‌‌کند و در حال حاضر بیشتر تولید‌کنندگان با مشکل تأمین نقدینگی روبرو هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که تولید‌کنندگان زیادی نیز از دولت طلبکار هستند و در واقع طرح‌هایی را برای دستگاه‌های دولتی اجرا کرده‌اند که هنوز پول آنها را دریافت نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: این مسئله باعثانباشته شدن بدهی دولت به صنعتگران شده و در نتیجه تولید‌کنندگان برای تأمین نقدینگی مورد نیاز خود به بازارهای مالی دیگر روی آورده‌اند.

به گفته فلاح در حال حاضر صنعتگران شیوه‌های مختلفی را برای دریافت نقدینگی از بازار آزاد از جمله دریافت نقدینگی از اشخاص را تجربه می‌کنند که هزینه بالایی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: در این صورت نرخ سود تسهیلات دریافتی بالاتر از ۲۰ درصد است و در واقع تولید‌کنندگان به دلیل عدم دریافت پول خود از دولت، مجبور به پرداخت این سود بالا هستند و علاوه بر این، برخی نیز برای تأمین مالی به سراغ وام‌های ارزی رفته‌اند که ریسک دریافت این وام‌ها نیز بالا است.

عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صنعت تصریح کرد: زمانی که قرار بود مردم از بانک‌ها تسهیلات با بهره ۱۵ تا ۱۷ درصدی دریافت کنند بسیاری از صنعتگران مجبور به دریافت تسهیلات از بازار آزاد با سود بالای ۲۰ درصد بودند اما حال که نرخ رسمی سود تسهیلات افزایش یافته باید منتظر افزایش نرخ سود در بازار آزاد نیز باشیم.

وی تأکید کرد: تنها راه برای جلوگیری از این اتفاق آن است که منابع بانکی به مقدار کافی برای بخش تولید وجود داشته باشد تا تولید‌کنندگان مجبور به تأمین مالی از بازار آزاد با سود بالا نباشند.

وی با اشاره به عدم تحقق وعدههای دولت در اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانهها اظهار داشت: این مسئله باعث بیاعتمادی صنعتگران شد که امیدواریم در اجرای فاز دوم جبران شود و بستههای حمایتی به صورت واقعی عملیاتی شوند.