موسسه آمریکایی استراتفور در گزارشی مدعی شد که روسیه از طریق برخی واسطهها یک سیستم راداری پیشرفته در اختیار ایران نهاده است.

به گزارش شبکه ایران به نقل از یونایتدپرس، گسترش توان دفاع پدافندی ایران که در مانور اخیر این کشور(مانور مدافعان آسمان ولایت ۳) به نمایش درآمد و می‌تواند در دفاع از حریم هوایی این کشور در برابر تهاجم احتمالی آمریکا یا اسراییل کاربرد داشته باشد، مرتبط با سیستمی است که روس‌ها از طریق بلاروس و ونزوئلا به ایران فروخته‌اند.

این ادعای یونایتدپرس در شرایطی مطرح می‌شود که روس‌ها در ماه ژوئن رسما اعلام کردند؛ سیستم دفاعی اس۳۰۰ را در پاسخ به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در اختیار ایران قرار نخواهند داد.

گزارش استراتفور مدعی است که این سامانه راداری از بلاروس به شرکتی ونزوئلایی فروخته شده و این شرکت نیز سامانه مذکور را از طریق امارات متحده عربی در اختیار ایران قرار داده است.

یونایتدپرس اشاره کرده است که روسیه هرچند در تلاش برای نزدیک ساختن خود به آمریکا دست به عدم تحویل موشک‌های اس۳۰۰ به ایران زد اما از سوی دیگر نمی‌تواند از درآمد فروش تسلیحات صرفنظر کند، بنابراین این کشور برای افزایش درآمدهای تسلیحاتی خود بارها از بلاروس به عنوان واسطه استفاده کرده است. حتی در دهه ۹۰ نیز روس‌ها از طریق بلاروس به عراق سلاح می‌فروختند.

استراتفور در گزارش خود تصریح کرده است که این اقدام روسیه نشان میدهد؛ این کشور از "اهرم رابطه با ایران" هنوز به طور کامل صرفنظر نکرده و ممکن است از آن بار دیگر استفاده کند. روابط روسیه و آمریکا بار دیگر بر سر معاهده منع گسترش تسلیحات هستهای دچار چالش شده و به نظر میرسد آمریکا نیز از طریق برخی واسطهها دست به فروش سلاح به گرجستان میزند.