به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، قرار است هفته آینده و درست پس از برگزاری مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵، قطعنامه ای در سنای آمریکا مطرح شود که با قرار دادن پیش شرط هایی غیرممکن برای دیپلماسی، احتمال رسیدن به توافقی واقعی از مذاکرات را محدود می کند.

روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» ضمن بیان این خبر نوشت مقامات بلندپایه امنیت ملی آمریکا نسبت به طرح این قطعنامه در سنا به طور جدی هشدار داده و آن را به منزله نزدیک شدن به آستانه جنگ معرفی کرده اند.

این قطعنامه از سوی سناتورهای تندروی جمهوری خواه، به ویژه «جو لیبرمن» تهیه شده است.

بر اساس گزارش هافینگتون پست، هرچند قطعنامه مذکور به طور مستقیم دولت را به رها کردن دیپلماسی و آماده شدن برای جنگ تشویق نمی کند، اما با ترسیم به اصطلاح خط قرمز آمریکا در دستیابی ایران به «توانایی» ساخت سلاح هسته ای و نه خود سلاح هسته ای، عملاً همان نتیجه را به دنبال دارد.

بر این اساس، این سوال جدی مطرح می شود که کنگره آمریکا «توانایی ساخت سلاح هسته ای» را بر چه اساسی تعریف می کند. مهمتر آنکه قطعنامه مذکور یک قطعنامه غیر الزام آور نیست، بلکه این خط قرمز جدید را به بسته تحریم های آمریکا علیه ایران نیز تسری می دهد و بر این اساس دولت را به اقدام مقتضی وادار می کند.

این تعریف جدید، انتقادات شدیدی را در میان سران فعلی و سابق امنیتی آمریکا به دنبال داشته، زیرا از دید آن ها، کنگره حتی همین امروز هم می تواند بر اساس این قطعنامه علیه ایران حکم جنگ صادر کند. بر همین اساس، هم اکنون ۲۶ سازمان مرتبط در آمریکا ائتلافی را تشکیل داده اند تا از تصویب این قطعنامه در سنا جلوگیری کنند.

نکته مهم دیگر در این قطعنامه این است که بندهای آن عملاً به معنای نفی حق ایران برای در اختیار داشتن فناوری هسته ای است و در صورتی که دولت آمریکا بخواهد بر مبنای آن عمل کند، باید تقاضای توقف کامل برنامه هسته ای ایران را مطرح کند؛ امری که به اعتقاد کارشناسان آمریکایی رسیدن به هرگونه توافقی از مذاکرات را کاملاً غیرممکن می سازد.

چنین تقاضاهای غیرمنطقی در حالی از سوی سناتورهای آمریکایی مطرح می شود که طی روزهای اخیر، حتی مقامات رژیم صهیونیستی نیز در بیان انتظارات خود از مذاکرات، تعلیق کامل فعالیت های هسته ای ایران را خواستار نشده اند!

به نظر می رسد تنها هدف تدوین کنندگان این قطعنامه، جلوگیری از انجام هرگونه توافقی در مورد برنامه هسته ای ایران باشد، زیرا در حال حاضر هیچ کس نیست که نداند خط قرمزهای ایران در مذاکرات چیست و بیان این گونه خواسته ها تا چه حد غیرمنطقی و غیرعملی است.