به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیبیسی، آمار نشان می دهد که شناسایی علائم ابتلا به این بیماری بهبود یافته است. اما در حالی که این امر به افزایش طول عمر زنان مبتلا کمک کرده است، تعداد کل مرگ و میر ناشی از سرطان رحم بالا رفته است.

مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا نتایج تحقیقات اخیر را بیش از اندازه نگران کننده می‌داند.

سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع زنان در بریتانیاست و در بیشتر مواقع بعد از یائسگی رخ می‌دهد.

آمارهای موجود حاکی از آن است که بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۶، از هر صد هزار زن در بریتانیا، ۷/۱۳ نفر به سرطان رحم مبتلا می‌شدند، میزانی که تقریبا در طی آن سال‌ها ثابت باقی ماند. اما حالا این میزان ۴۶ درصد افزایش نشان می‌دهد و از هر صد هزار نفر ۶/۱۹ درصد زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

۷۷ درصد از زنان بعد از معالجه سرطان رحم حداقل به مدت ۵ سال زنده می‌مانند که نسبت به گذشته درصد بالاتری است، اما تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری بالا رفته است.

«این بسیار نگران کننده است که زنان بیشتری در اثر ابتلا به سرطان رحم جان خود را از دست می دهند اما نباید این مسئله باعثشود که فراموش کنیم شانس زنده ماندن پس از ابتلا به این بیماری از همیشه بیشتر است.»

پروفسور جاناتان لدرمن، متخصص بیماری زنان و سرطان در مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا با بیان این مطلب، ادامه می‌دهد: این بهبود در اثر بالا رفتن سطح مراقبت‌های درمانی، استفاده گسترده تر از کلینیک‌های رسیدگی به خونریزی پس از یائسگی، پیشرفت در جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی میسر شده است.

چاقی؛ متهم شناخته شده

«سرطان رحم یکی از انواع سرطان است که خطر ابتلا به آن با چاقی مفرط بیشتر می‌شود.»

این را ریچل گورملی از بنیاد جهانی پژوهش سرطان می‌گوید.

البته این تنها سرطان رحم نیست که پژوهشگران معتقد به ارتباط آنم با چاقی هستند. سرطان پستان، روده بزرگ، مری و لوزالمعده از دیگر انواع سرطان هستند که محققان دریافته‌اند با چاقی خطر ابتلا به آن‌ها افزایش می‌یابد.

همچنین سرطان کلیه از جدیدترین مواردی است که محققان مدعی ارتباط آن با اضافه وزن هستند.

بنا به گفته کارشناسان مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا، چاقی مفرط خطر ابتلا به سرطان کلیه را به اندازه ۷۰ درصد افزایش می‌دهد درحالی که کشیدن سیگار عامل افزایش ۵۰ درصدی آن است.

توجه به این آمار از آن جهت جالب‌توجه است که میزان مصرف سیگار در بریتانیا در ۳۵ سال گذشته افت کرده است اما آمار چاقی یا چاقی مفرط درحال افزایش است؛ به طوری که شاخص وزن بدن ۷۰ درصد مردان و ۶۰ درصد زنان در این کشور ۲۵ یا بیشتر است.
این درحالی است که تعداد کمی از مردم متوجه خطر سرطان در اثر چاقی هستند. به این ترتیب و با افزایش میزان چاقی مفرط در جهان می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ابتلا به انواع سرطان نیز بیشتر شود.

به گفته ریچل گورملی، داشتن رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت‌های روزانه برای جلوگیری از ازدیاد وزن، مهمترین اقداماتی است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

همیشه پای یک هورمون در میان است

اما چه ارتباطی میان چاقی و ابتلا به سرطان وجود دارد؟ محققان در پاسخ به این سوال به هورمون‌های خاصی اشاره می‌کنند که چاقی موجب افزایش تولیدشان در بدن می‌شود و همین هورمون‌ها می‌توانند در ابتلا به سرطان نقش داشته باشند.

به عنوان مثال در مورد سرطان رحم پژوهشگران معتقدند که زنانی که میزان بالای هورمون استروژن در بدنشان وجو دارد، مستعد به ابتلا به این بیماری هستند و البته چاقی موجب افزایش این هورمون در بدن فرد می‌شود. به همین دلیل به زنان توصیه می‌شود از مصرف مداوم قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن خودداری کنند.

اما علاوه بر چاقی، بلندی قد هم مورد دیگری است که ممکن است با ابتلا به برخی از انواع سرطان ارتباط داشته باشد: گروهی از پژوهشگران در دانشگاه آکسفورد گفته‌اند که مطالعه بیش از یک میلیون زن نشان می‌دهد که ابتلای به برخی از انواع سرطان‌ها در زنان با بلندی قد آنان ارتباط دارد.

براساس این تحقیقات، به ازای هر ده سانتی متر بلندی قد نسبت به اندازه متوسط قد در زنان، خطر ابتلای به این نوع سرطان‌ها شانزده در صد افزایش می‌یابد و این خطر متناسب با بلندتر بودن قد، بیشتر می‌شود.

پژوهشگران احتمال می دهند که این ارتباط هم ناشی از فعالیت هورمون‌های مرتبط با بلندی قد باشد.

در عین حال، سازمان های مبارزه با سرطان تاکید دارند که شیوه زندگی و بیتوجهی به مسایل بهداشتی از جمله نوع تغذیه و مصرف دخانیات در افزایش خطر ابتلای به سرطان نقش زیادی دارد.