کامرون خواستارفشاربیشتر چین و روسیه به سوریه شد

افکار نیوز:دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس با متهم کردن بشار اسد به احترام نگذاشتن به طرح صلح سازمان ملل، از روسیه و چین خواست فشار بیشتری به دولت اسد وارد کنند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، گزارش‌ها حاکی از آن است که از صبح امروز در سوریه آتش‌بس برقرار شده است. اما فعالان و مخالفان سوری با وجود اعلام عقب نشینی نیروهای ارتش سوریه از شهرها مدعی شدند که نیروهای ارتش هنوز حضور دارند.

کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل نیز اعلام کرد دمشق متعهد به عقب‌نشینی از شهرها و توقف خشونت‌ها شده است.

دیوید کامرون نیز که در تور آسیایی خود بسر می‌برد در گفتگو با تلویزیون بی‌بی‌سی با اشاره به طرح کوفی عنان گفت: در مورد طرح کوفی عنان که تمام کشورها از آن حمایت کردند، احساس ناامیدی و شکست می‌کنم. باید توجه داشته باشید که این طرح نه تنها مورد حمایت کشورهایی بود که معتقد به اقدام عملی در مورد سوریه بودند، بلکه چین و روسیه نیز از آن حمایت می‌کردند. اما اسد همچنان به مفاد این طرح احترام نمی‌گذارد.

وی افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده تا رفتار اسد را به روسیه و چین گوشزد کنیم. ما باید بار دیگر از طریق سازمان ملل فشارها بر سوریه را بیشتر و حلقه را تنگ‌تر کنیم.

در همین حال " جهاد مکدیسی " سخنگوی وزارت خارجه سوریه به رادیو بی‌بی‌سی گفت: دولت بشار اسد نیروهای خود را از شهرها خارج کرده است و به آتش‌بس سازمان ملل نیز پایبند است. وی اظهار داشت که دولت سوریه آماده پایان دادن به بحران است و با وجود تنش‌های موجود، بشار اسد همچنان از حمایت اکثریت مردم سوریه برخوردار است. وی تصریح کرد هیچ دلیلی برای نقض آتش‌بس از سوی سوریه وجود ندارد.

مکدیسی افزود: طرح صلح عنان و آتش‌بس سوریه برای تمام طرف‌های درگیر است و همه باید به آن احترام بگذارند. دولت سوریه به رعایت مفاد طرح عنان متعهد است.



* استقبال چین از آتش‌بس ارتش سوریه

در همین‌حال وزارت خارجه چین نیز از پایبندی دولت سوریه به آتش‌بس استقبال کرد و از معارضان سوری نیز خواست تا به آتش‌بس احترام بگذارند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: چین از تصمیم دولت سوریه برای خروج از شهرها که به کاهش تنش‌ها کمک خواهد کرد استقبال می‌کند. همچنین از معارضان مسلح سوری نیز می‌خواهیم فورا درگیری‌ها را متوقف کرده و طرح شش مرحله‌ای عنان را اجرا کنند.

بر اساس گزارش ناظران و فعالان سوری، پس از پایان مهلت تعیین شده برای آتش‌بس، اوضاع در شهرهای حمص، حما و عدلیب آرام است.