انتخابات پارلمانی مصر روز یک‌شنبه در حالی برگزار شد که به گفته خبرگزاری‌ها بسیاری از مردم این کشور از شرکت در این رأی‌گیری خودداری کرده و به گفته مخالفان مأموران دولتی بسیاری از ناظران مستقل را از حوزه‌های رأی‌گیری اخراج کرده‌اند.
انتخابات پارلمانی مصر روز یکشنبه در حالی برگزار شد که به گزارش خبرگزاری‌ها بسیاری از مردم این کشور از شرکت در این رأی‌گیری خودداری کرده و به گفته مخالفان مأموران دولتی بسیاری از ناظران مستقل را از حوزه‌های رأی‌گیری اخراج کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برگزاری این انتخابات با خشونت‌های پراکنده همراه بوده و مخالفان دولت معتقدند که در این رأی‌گیری «تقلب» صورت گرفته‌است.

گزارش‌ها حاکی از برخورد پلیس با هواداران گروه اخوان‌المسلمین در دلتای نیل در شمال قاهره و در منطقه «قنا» در جنوب مصر و پرتاب گاز اشک‌آور از سوی پلیس به سوی تظاهرکنندگان است.

پارلمان مصر ۵۱۸ کرسی دارد که برای نخستین‌بار در این انتخابات ۶۴ کرسی آن برای زنان در نظر گرفته شده‌است.

حزب حاکم دموکراتیک ملی حسنی مبارک، رئیس جمهور کنونی مصر، ۸۰۰ کاندیدا در این انتخابات دارد و سازمان اِخوان‌المسلمین، قدرتمندترین گروه اپوزیسیون مصر نیز حامیان خود را به‌عنوان نامزدهای مستقل، کاندید انتخابات کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این انتخابات با «سرکوب هواداران اخوان‌المسلمین و رسانه‌های مستقل، و تنش با ایالات متحده» برای قبول نکردن نظارت ناظران
” پارلمان مصر ۵۱۸ کرسی دارد که برای نخستین‌بار در این انتخابات ۶۴ کرسی آن برای زنان در نظر گرفته شده‌است. “
بین‌المللی همراه بوده‌است.

انتظار می‌رود که «حزب دموکراتیک ملی» در این انتخابات، اکثریت پارلمانی خود را افزایش دهد و شمار نمایندگان اخوان‌المسلمین در این مجلس کاهش یابد.

بنا بر گزارش‌ها شمارش آرا از شامگاه یکشنبه آغاز شده و نخستین نتایج این انتخابات قرار است روز دوشنبه اعلام شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، این انتخابات با «سرکوب هواداران اخوان‌المسلمین و رسانه‌های مستقل، و تنش با ایالات متحده در پی اخراج ناظران بین‌المللی از حوزه‌های انتخاباتی» همراه بوده‌است.

اخوان‌المسلمین و سایر گروه‌های اسلامی مصر می‌گویند نیروهای دولتی مصر در ماه‌های اخیر و در آستانه انتخابات پارلمانی بیش از ۱۰۰۰ تن از اعضاء و هواداران آنها را بازداشت کرده‌است.

جنبش اخوان‌المسلمین در انتخابات پنج سال پیش، یک‌پنجم کرسی‌ها را به‌دست آورد اما تحلیل‌گران می‌گویند که با کوشش‌های حزب حاکم مصر برای جلوگیری از تکرار این قضیه، اخوان‌المسلمین امسال قادر به تکرار آن نتیجه نخواهد بود.

حزب حاکم مصر از زمان تأسیسش در سال ۱۹۷۸ تاکنون هیچ‌گاه کمتر از دو سوم از کرسی‌های پارلمان این کشور را در دست نداشته‌است.

محمد البرادعی، سیاستمدار اصلاح‌طلب مصری، اواسط شهریورماه با اظهار اینکه در انتخابات ماه نوامبر «مطمئناً تقلب خواهد شد»، از مردم مصر خواست تا انتخابات پارلمانی این کشور را تحریم کنند.

به نوشته رسانه‌های مصری، محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برنده جایزه صلح نوبل، خطاب به مردم مصر گفت که شرکت کردن در این انتخابات «با اراده ملی که خواهان تبدیل کردن مصر به یک دموکراسی واقعی است مغایرت دارد.»
منبع: آفتاب