استانبول؛ اجلاسی که همه از آن راضی بودند

افکار نیوز- بر طبق برآوردهای اولیه دور اول مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول به خوبی به پایان رسید و اظهار نظرهای طرفین نشان می دهد که همه گروهها از این اجلاس با لبخند خارج شده اند.
گفت‌وگوهای ایران با ۱ + ۵ روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر در استانبول برگزار شد.

جلیلی: توافق شد که هرگونه توافق هسته‌ای باید بر مبنای ان‌پی‌تی باشد
سعید جلیلی بعد از این نشست ضمن ابراز خرسندی از مذاکرات انجام شده به خبرنگاران گفت: ما اعلام کردیم با توجه به برخی رفتارهای بی‌نتیجه غرب علیه کشورمان، رفتار آینده آنها باید مبتنی بر جلب اعتماد ملت ایران باشد. توافق کردیم گفت‌وگوها با رویکرد مثبت و سازنده ادامه یابد و در طیفی از موضوعات از جمله موضوع هسته‌ای، قرار شد برای ورود به یک فرایند سازنده و مثبت در همکاری‌های جامع و پایدار مورد علاقه طرفین این گفت‌وگوها ادامه یابد که این موضوع با رویکرد گام به گام و عمل متقابل صورت می‌گیرد.

جلیلی ادامه داد: توافق شد که هرگونه توافق هسته‌ای باید بر مبنای ان‌پی‌تی باشد.
فقط با روسها مذاکرات دو جانبه داشتیم
وی با بیان اینکه به آقای باقری و خانم اشمیت مأموریت داده شده که برای اجلاس سوم خرداد در بغداد پیش‌نویسی را برای چارچوب‌ همکاری‌ها تدوین کنند، یادآور شد: پس از تدوین این پیش نویس، همکاری‌های متقابل شروع خواهد شد و امیدواریم شاهد گام‌های مثبتی در این زمینه باشیم.
جلیلی یادآور شد: جز گفت‌وگو با ۶ کشور در قالب گروه ۵ + ۱، تنها با دوستان روس خود مذاکرات دوجانبه داشتیم.

جلیلی گفت‌وگوهای امروز را شکلی خواند و اظهار داشت: ما وارد بحث‌های محتوایی نشدیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: عمیقاً بر این باوریم که یکی از موضوعاتی که باید در روند گفت‌وگو برای همکاری مورد توجه قرار گیرد و خواست ملت ایران است، رفع تحریم‌هاست.

خبرنگاری از رئیس هیئت ایرانی پرسید که آیا در گفت‌وگوهای استانبول در خصوص سوریه نیز گفت‌وگو شد؟ که وی پاسخ داد: البته سوریه موضوع گفت‌وگوی ما نبود ولی به این موضوع اشاره شد. راه حلی که برای سوریه می‌تواند پیشنهاد داد یک راه حل بیشتر نیست و آن دموکراسی است و اینکه مردم سوریه در یک انتخابات آزاد بتوانند درباره سرنوشتشان خودشان تصمیم بگیرند. هر نوع دخالت خارجی و دامن زدن به خشونت در سوریه راهگشا نیست باید موضوع را در فرایند انتخابات مردم سوریه برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا ۱ + ۵ در این دور از مذاکرات از خود انعطاف نشان داد؟ گفت: رویکردی که ما مشاهده کردیم گفت‌و‌گو برای همکاری بود و آن را مثبت تلقی می‌کنیم.
جلیلی طرح مباحثی چون تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قبال رفع تحریم‌ها را ادبیاتی مربوط به گذشته خواند.

مقام ارشد آمریکایی: فضای گفت و گوها مثبت بود اما این برای کاهش تحریم ها کافی نیست
به گزارش فارس رویترز هم نوشت: یک مقام ارشد دولت " باراک اوباما " که نامش فاش نشد گفت که فضای گفت‌وگوی ایران با قدرتها مثبت بوده است، اما نیاز فوری برای پیشرفت ملموس وجود دارد.

وی افزود: گفت‌وگو به خودی خود برای کاهش تحریم‌های ایران کافی نیست.

این مقام دولت آمریکا گفت: اکنون ما باید کار سخت را شروع کنیم… جامعه بین‌الملل از آنها انتظار دارد اقدام کنند.

وزیر خارجه انگلستان: خوب بود اما هنوز راه درازی در پیش است
" ویلیام هیگ "، وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به برگزاری مذاکرات ایران با ۱ + ۵ در استانبول گفت: شش کشور مذاکره کننده با قاطعیت به این گفت‌وگوها نزدیک شدند تا یک گفت‌وگوی جدی با ایران را دنبال کنند، و به حصول یک راه‌حل مسالمت‌آمیز و مورد مذاکره برای موضوع هسته‌ای[ایران] متعهد بودند.

وی افزود: گفت‌وگوهای امروز اولین گام به سوی این هدف بود، اما هنوز راه درازی پیش رو است.
ما به توافق عملی نیازمندیم
ویلیام هیگ ادامه داد: ما منتظر دور بعدی گفت‌وگوها هستیم. اکنون ما نیاز به توافق درباره گامهای عملی و فوری برای اعتمادسازی در جهان داریم مبنی بر اینکه ایران به الزامات بین‌المللی خود پایبند بوده و نمی‌خواهد سلاح هسته‌ای بسازد.

اشتون: تهران باید حق برخوداری از برنامه هسته ای را داشته باشد
" کاترین اشتون "، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری پس از نشست ایران با ۱ + ۵ به مفید و سازنده بودن گفت وگوها اشاره کرد و گفت که تهران باید حق برخوداری از برنامه هسته ای را داشته باشد.

اشتون در ادامه سخنانش گفت: ما انتظار داریم که نشست آتی[نشست ۳ خرداد ماه در بغداد] به گام‌های محکمی در راستای راه‌حل ‌های مذاکره شده جامع منتهی شود که اعتماد بین‌المللی به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بازگردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنانش در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما هم اکنون خواستار آن هستیم که به سوی روند پایداری از مذاکرات حرکت کنیم جایی که ما بتوانیم گام‌های عملی و فوری برای اعتمادسازی برداریم و[در همین راستا] مذاکره کنندگان رویکرد " گام به گام " را اتخاذ خواهند کرد و نشست بعدی ۲۳ می در بغداد برگزار خواهد شد.

وی افزود: ما اطمینان یافتیم که ایران جدی است. ما همچنین به دنبال این هستیم که ایران به الزامات بین المللی پایبند باشد. ایران باید حق برخورداری از برنامه هسته ای صلح آمیز را داشته باشد.

اشتون ادامه داد: ما برای انجام اقدامات ملموس و عملی جدی هستیم.