واکنش وزیرارشادبه بازداشت یک خبرنگار

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، سید محمد حسینی در حاشیه رونمایی از نرم افزار شبیه سازی مکه مکرمه و مدینه منوره در دانشگاه امام صادق (ع) تهران در جمع خبرنگاران گفت: ما از کشورهای همسایه توقع داریم که قوانین را مراعات و امکان حضور را برای خبرنگاران و دفاتر خبری و خبرگزاریهای ما فراهم کنند. همانطور که ما در ایران این امکان را برای دیگران فراهم کردهایم و بیش از ۱۲۰ دفتر خبری از شبکههای مختلف تلویزیونی و خبرگزاریها و روزنامه و نشریات دنیا در ایران حضور دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به بازداشت آنار بایراملی خبرنگار محلی شبکه جهانی سحر در باکو توسط دولت جمهوری آذربایجان به اتهام واهی دراختیار داشتن مواد مخدر، تاکید کرد: از کشور همسایه‌ای که رابطه خوبی هم با آنها داریم، ما در آنجا هفته فرهنگی برگزار کردیم و آنها در ایران حضور داشته‌اند نیز این توقع را داریم که چنین برخوردهایی با بهانه‌های واهی صورت نگیرد.

همزمان با موج سوم بازداشت فعالان اسلامی و فشار بر خبرنگاران مستقل و منتقد در جمهوری آذربایجان، نیروهای امنیتی این کشور ۲۷ بهمن گذشته رامیل داداش راننده و آنار بایراملی خبرنگار محلی صداوسیما را شبانه از منزلشان بازداشت کرده و به گفته بستگانشان در مرکز پلیس در جیب آنها مواد مخدر قرار دادند.

بدنبال این اقدام، سفارت کشورمان در باکو با ارسال یادداشت شدید اللحنی اتهامات را واهی و خواهان آزادی فوری ۲ نیروی محلی نماینده صداوسیما و مجازات عاملان این اقدام شده و هشدار داد این موضوع بر مناسبات خصوصاً در عرصه رسانه‌ای تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله لاله افتخاری و فاطمه آلیا با محکوم کردن این اقدام جمهوری آذربایجان، بر ضرورت واکنش جدی کشورمان به اقدامات توهین آمیز باکو شدند.

پیش از این ده‌ها نفر از سران احزاب و تشکل‌های جمهوری آذربایجان از جمله احزاب وحدت، سبزها، اسلام، اتحاد، حرکت روشنفکران، دموکراتیک چپ، موسسه صلح و دموکراسی، سازمان آزادیبخش قره باغ، رئیس کمیته مبارزه با شکنجه، نماینده مجمع شهروندی هلسینکی و بسیاری از مدافعان حقوق بشر، حبس رامیل داداش اف و آنار بایراملی را سفارشی خوانده و خواهان آزادی آنها شدند.

موسسه امنیت و آزادی گزارشگران، موسسه دفاع از حقوق مطبوعات مستقر در باکو، سازمان خبرنگاران بدون مرز و کمیته دفاع از روزنامه نگاران مستقر در نیویورک نیز طی بیانیه‌های جداگانه‌ای با واهی دانستن اتهامات، خواهان آزادی سریع این افراد شدند.

" آنار قاسملی " وکیل " آنار بایراملی " نیز هفته گذشته با انتقاد از روند بازداشت و بازجویی از موکل اش این اقدام باکو را دزدیدن یک انسان با استفاده از ابزارهای به اصطلاح حقوقی خواند.

در حال حاضر ده‌ها فعال اسلامی از جمله معترضین به حجاب ستیزی در جمهوری آذربایجان در زندان بسر می‌برند و نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان همه آنها را به داشتن مواد مخدر متهم کرده‌اند.

به موازات سیاست دوستانه و برادرانه وزارت امورخارجه کشورمان با جمهوری آذربایجان، باکو طی ماههای اخیر با همکاری با موساد در ترور دانشمندان هستهای ایران و پذیرش انتقال بخشی از گروهک تروریستی منافقین از پایگاه اشرف در عراق به این کشور، ابعاد جدیدی از سیاستهای ضد ایرانی خود را به نمایش گذاشته است.