به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا،اينكه" چرا برخي دانش آموزان با درس ریاضی مشکل دارند؟ " موضوعي است كه خبرنگار ايسنا در ايلام به بهانه برگزاري طرح "دوست علمی" با حضوراساتید و مدرسانی از دانشگاه صنعتی شریف به ميان گذاشت.



دکتر آرش رستگارعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در این باره به ایسنا گفت: چون ریاضی مطابق با سبک یادگیری دانش آموزان آموزش داده نمی شود بصورت درسی سخت خود را نشان می دهد در صورتیکه اگر این قاعده رعایت شود به درسی اسان تبدیل خواهد شد. وی با بیان اینکه شیوه آموزشی این درس باید چنان باشد که به همه دانش آموزان در بعد کاربرد و رشد ساختار شناختی کمک کند گفت: ریاضیات را با انجام دادن می توان یاد گرفت.

علی رضا زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف نیز اظهار کرد: ریاضی مانند سایر دروس برای برخی از دانشجویان یا دانش آموزان سخت است و این سختی در تفاوت ساختار این درس با سایر دروس است چرا که درس ریاضی استعدادهای خاص خود را می طلبد. وی به نقش ویژه آموزش در این زمینه اشاره کرد و گفت: شیوه آموزشی باید از طریق تحریک علایق افرادو ایجاد ارتباط بین این علایق به ریاضی علاقمند کند.

روح الله مهکام دارای مدال طلای ریاضی و دانش آموخته دانشگاه شریف گفت: ریاضی درس آسانی نیست ولی عامل اصلی بی علاقه بودن دانش آموزان به این درس پایه ضعیف آنهاست که چون درسهای سال قبل را خوب یاد نگرفته اند با مشکل مواجه می شوند.

وی تاکید کرد: ناگفته پیداست که شیوه ی آموزش یکی از روش های علاقه به ریاضی است و از دانش آموزان خواست از فکر کردن بر مسایلی که در مواجه با آنها احساس عدم توانایی می کنند نهراسند.

عرفان صلواتی دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف گفت: ریاضی مانند دیگر دروس اگر بطور درست و مستمر خوانده شود درس سختی نیست و اینکه بسیاری از دانش آموزان علاقه ای به درس ریاضی ندارند درست و علمی نیست.

وی ادامه داد: یکی از خصوصیاتی که در درس ریاضی وجود دارد لازمه یادگیری یک مطلب مستلزم تسلط بر درس های سال قبل است و توصیه من این است که دانش آموزان اگر احساس می کنند مطلبی را یاد نگرفته اند به دروس سال های فبل مراجعه نمایند. این نخبه علمی تصریح کرد: نقش معلمان در یادگیری بسیار مهم است و باید این درس را برای دانش آموزان ملموس و قابل دسترسی ارایه دهند.

سید حسام فیروزی دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف و از مدرسان این طرح گفت: ریاضی هم سخت است و هم آسان، آسان است زیرا همه ساختار آن منطقی و متقن است اما قدری هم سخت است زیرا فهمیدن ساختارهای منطقی به تفکر نیاز دارد و فکر کردن عمیق قدری برای برخی افراد سخت است بخش مهمی از بی علاقگی دانش آموزان بدلیل نحوه ی نامناسب آموزش ریاضی است.

وی با بیان اینکه امروز " آموزش ریاضی " خود رشته ای دانشگاهی و علمی است نقش روش های آموزشی در علاقمندی به ریاضی را مهم ارزیابی کرد و گفت: روش های بسیار خوبی وجود دارد که با کاربرد آنها فهم ریاضی آسان تر و جذاب تر می شود که معلمان باید در بکارگیری آنها تمام تلاش خود را بکار گیرند.

مجتبی نادری دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف گفت: آموزش صحیح در هر زمینه ای می تواند علاقمندی و موفقیت را به ارمغان بیاورد و این قاعده در مورد ریاضی نیز صادق است و اگر دانش آموزی به ریاضی علاقمند باشد و از شیوه های تدریس علمی نیز برخوردار باشد حتما ریاضی را خوب یاد خواهد گرفت و موفق خواهد شد.