به گزارش افکارنیوز به نقل از جام، روزنامه نیویورک تایمز، روز شنبه ۲۶ فروردین(April ۱۴) نوشت: تحلیلگران سیا آموخته اند که بررسی و تحقیق در مورد برنامه هسته ای ایران بسیار پرهزینه است و نیاز به ابزاری پیچیده دارد. یکی از منابع اطلاعاتی آنها سخنان آیت الله خامنه ای، رهبر عالی ایران است که مانند بسیاری از دیگر اطلاعات مهم ایران، گیج کننده است. حال سوال این است که آیا مذاکرات استانبول تلاشی برای الهی کردن برنامه هسته ای ایران، جایی که آیت الله خامنه ای محکم روی نظر خود ایستادگی می کند، است؟

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: «آیت الله خامنه ای تنها، رهبر ایران نیست بلکه مرجع دینی است. او گاهی اوقات وقتی در مورد برنامه هسته ای ایران سخن می گوید، مواضع دینی را هم مطرح می کند که این کار موجب شده تحلیل های تحلیلگران غربی بهم بریزد و نتوانند تحلیل درست و کاملی از سخنان وی داشته باشند. در حالی که تنش ها در مورد برنامه هسته ای ایران افزایش یافته بود، آیت الله خامنه ای اعلام کرد ساخت سلاح هسته ای گناهی بزرگ است.»

در حالی که همواره مقام معظم رهبری با ساخت سلاح هسته ای مخالفت کرده و آن را حرام اعلام کرده اند و جمهوری اسلامی هم هیچگاه از برنامه صلح آمیز هسته ای خود منحرف نشده است، نیویورک تایمز مدعی شد: «این سخنان آیت الله خامنه ای نه تنها با اقدامات ایران مخالف است بلکه با سخنان قبلی وی نیز تعارض دارد.»

این روزنامه ادامه داد: «برخی از تحلیلگران می گویند اینکه آیت الله خامنه ای پیشرفت های هسته ای ایران را رد می کند[!]، تقیه است که شیعیان قرن ها از آن برای نجات خود بهره برده اند.»

البته این روزنامه نگفته است کی و کجا، مقام معظم رهبری پیشرفت های هسته ای ایران را رد و با آن مخالفت کرده اند؟! رهبری تنها ساخت سلاح هسته ای را حرام دانسته اند و اتفاقاً بر پیشرفت های هسته ای ایران برای مصارف صلح آمیز تاکید فراوان هم داشته اند.

اساساً تقیه در مواردی است که جان شیعیان در خطر حتمی باشد و مطمئناً برنامه هسته ای ایران و تهدیدات پوچ غربی ها، تهدیدی برای جان ایرانیان نیست که حال لازم باشد تقیه کرد به خصوص که کارشناسان غربی به صراحت اعلام کرده اند، سیاست های غرب در برابر ایران شکست خورده و نتوانسته تاثیری بر جمهوری اسلامی داشته باشد.

نیویورک تایمز در ادامه به نقل از دنیس راس، مشاور سابق اوباما در امور خاورمیانه، نوشت: سخنان آیت الله خامنه ای نشان می دهد نظر او در مورد برنامه هسته ای ایران، صرفاً یک پیشرفت تکنولوژیک است که ایران را به خودکفایی و استقلال می رساند. او در سخنان اخیر خود سلاح هسته ای را حرام خوانده است. آیت الله خامنه ای، بسیار خلاق و مصمم به پیشرفت هسته ای است و سخنان او موجب پیچیدگی در ارزیابی ها شده است.