به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه خبری استاندارد مدیا، تلاش ها برای گشودن بازار چای کنیا در ایران با افزایش صادرات چای به نتیجه رسیده است.

بر اساس این گزارش، در ماه ژانویه، صادرات چای کنیا به ایران با ۱۲۷۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده است. ایران از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون ۱.۱ میلیون کیلو چای از کنیا وارد کرده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۸۳ هزار کیلو گرم چای از کنیا وارد کرده بود.

این گزارش حاکی است، در ماه فوریه، صادرات چای به ایران با ۱۱۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده و از ۱۲۴ هزار و ۸۰ کیلو گرم به ۲۶۳ هزار و ۷۱۸ کیلو گرم رسیده است.

در مجموع صادرات چای این کشور به ایران طی دو ماه نخست ۲۰۱۲ بالغ بر ۱.۳۶۳ میلیون کیلوگرم بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۵ برابر شده است.

سیسیلی کاریوکی، مدیر عامل میز چای کنیا در این زمینه گفت، ایران پتانسیل بالایی برای رشد بازار چای کنیا داراست، به طوری که در سال گذشته ۵ میلیون کیلو چای از کنیا به ایران صادر شده است.

کنیا قصد دارد با تنوع بخشی به بازار چای خود، از وابستگی به بازار کشورهای انگلیس، مصر، سودان، افغانستان و پاکستان بکاهد. این کشورها مجموعا مشتری ۷۴ درصد از تولیدات چای کنیا در ماه های ژانویه و فوریه امسال بوده اند.

گزارش میز چای کنیا همچنین نشان می دهد که هم وارد کنندگان سنتی و هم وارد کنندگان جدید چای، امسال مقادیر بیشتری چای نسبت به مدت مشابه سال گذشته از این کشور خریداری کرده اند.

بر اساس این گزارش، در ماه ژانویه، کنیا ۳۷.۹ میلیون کیلو چای صادر کرده که نسبت به ماه ژانویه سال گذشته میلادی که ۳۳.۶ میلیون کیلو چای صادر شده بود، ۱۳ درصد رشد را نشان می دهد. در ماه فوریه نیز، حجم چای صادراتی کنیا با ۳۹ درصد افزایش، از ۳۲.۲ میلیون کیلوی سال گذشته، به ۴۴.۷ میلیون کیلو رسیده است.