به گزارش افکارنیوز به نقل از سایت اوباما، برخی معترضان آمریکایی با انتشار تصویری در شبکههای اجتماعی، تلاش ایران برای دستیابی به توانمندیهای نظامی متعارف را واکنش طبیعی این کشور در برابر تهدیداتی دانستند که دولت آمریکا مسبب آن بوده است.

در بخش بالایی این تصویر، نقشه ایران نمایش داده شده که توسط تقریباً ۴۰ پایگاه نظامی آمریکا احاطه شده است. در زیر این تصویر نوشته شده: ایران توسط ۴۰ پایگاه نظامی ما احاطه شده، آیا آن‌ها حق ندارند احساس تهدید کنند؟!

در بخش پایین این تصویر، با انتشار نقشه کشور آمریکا و در نظر گرفتن وضعیتی مشابه وضعیت فعلی که ایالات متحده توسط پایگاه‌های ایران احاطه شده است، این سوال پرسیده شده که اگر چنین وضعیتی برای ما پیش می‌آمد، آیا ما احساس تهدید نمی‌کردیم؟



گرچه تولید این تصویر و انتشار آن به خودی خود، نشان‌دهنده افزایش حمایت‌ها از ایران در افکار عمومی آمریکاست اما این موضوع نیز لازم به ذکر است که وضعیت پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی سال‌های اخیر، به حالتی نابسامان در آمده بگونه‌ای که پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق تقریباً به حالت تعطیل در آمده و پس از سرنگونی صدام توسط آمریکا، متحدان ایران در این کشور توانستند با انتخابات مردمی به قدرت برسند.

در افغانستان و پاکستان نیز وجود این پایگاه‌ها به ابزاری برای برانگیختن تنفر مردم این دو کشور از دولت آمریکا تبدیل شده و هر از چندگاهی، تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه آمریکا در این کشورها به وقوع می‌پیوندد که طی آخرین مورد از این نوع، مردم افغانستان به پایگاه نظامیان آمریکایی به خاطر اهانت به قرآن، حمله کردند.

همچنین پایگاه نظامی آمریکا در بحرین نیز پس از وقوع اعتراضات مردمی علیه نظام آل خلیفه، در حال انتقال به کشور دیگری است و این موضوع نشان میدهد که صرف وجود پایگاههای نظامی، نشاندهنده برتری کشورها به یکدیگر نیست و حتی میتواند به عاملی برای کاهش مشروعیت کشورها تبدیل شود.