به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، پایگاه میدل ایست آنلاین نوشت، درخواست برخی دولتهای عربی منطقه برای متوقف کردن پخش ۴۰ شبکه ماهواره ای عرب ست، بازتاب گسترده ای در رسانه های این منطقه داشته است .

این پایگاه خبری عربی مدعی شد: شبکه های ماهواره ای ایرانی مانند العالم، و همچنین شبکه های دیگری که تحت مالکیت مستقیم ایران نیستند، برنامه های ضد بحرین و عربستان سعودی پخش کرده، و از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می کنند که این امر نارضایتی بسیاری از مردم کشورهای منطقه را برانگیخته است.

میدل ایست ادامه داد: عجیب آن است که کشورهای عربی منطقه مالک بیشترین بخش از سرمایه " عرب ست " هستند، با این حال برنامه های شبکه های حامی اندیشه " ولایت فقیه " در این کشورها پخش می شود.

میدل ایست آنلاین به نقل از " شیخ فواز آل خلیفه " رئیس اداره اطلاع رسانی بحرین تأکید کرد که این کشور در اعتراض به آنچه " برنامه های تفرقه افکنانه شبکه های ماهواره ای برخوردار از حمایت مالی ایران " می نامد، شبکه های ماهواره ای خود را از عرب ست خارج خواهد کرد.

شیخ فواز با اشاره به درخواستهای رسمی اداره اطلاع رسانی بحرین از ماهواره عرب ست برای توقف پخش برنامه های شبکه ایرانی " العالم "، تأکید کرد که بحرین در اعتراض به حضور شبکه های " متخاصم " این ماهواره را ترک می کند.

در همین راستا کویت نیز با پیوستن به بحرین، برای خروج از ماهواره عرب ست، مدعی شده است که شبکه های ماهواره ای برخوردار از حمایت مالی ایران، به کشورهای عربی منطقه و صحابه و همسران پیامبر(ص) " اهانت " می کنند.!

میدل ایست آنلاین با این حال خاطرنشان کرد: خبر خروج از عرب ست تعجب شدید رسانه ها را برانگیخته است، زیرا کشورهای عربی باوجود آنکه مالک بیش از ۶۵ درصد سرمایه عرب ست هستند، می خواهند از این مؤسسه عربی ماهواره ای خارج شوند.

این پایگاه اینترنتی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی که مالک بخش اعظم سرمایه عرب ست می باشد، در قبال این موضوع سکوت کرده و واکنشی نشان نمی دهد؛ البته برخی از اصحاب رسانه در عربستان معتقدند که منع پخش این چهل شبکه ماهواره ای عرب ست را با مشکلات حقوقی مواجه خواهد کرد.

میدل ایست ادامه داد: درحالی که عربستان مالک ۴۶ درصد و کویت مالک ۲۱ درصد از سرمایه عرب ست هستند، دیگر کشورهای عربی این ماهواره را به نقض توافقنامه ها از جمله منشور " اخلاق رسانه ای " و سند " پخش رادیوئی و تلویزیونی " مصوب وزرای اطلاع رسانی عرب متهم می کنند.

درحالیکه تا پیش از این حملات علیه شبکه العالم به رسانه ها و مطبوعات عربی خلاصه می شد، این بار رژیم های منطقه یکی پس از دیگری وارد عمل شده و به صورت رسمی خواستار قطع برنامه های این شبکه شده اند.

رژیم آل خلیفه همواره تلاش می کند با کمک رسانه های خود، انقلاب مسالمت آمیز مردم بحرین را موضوعی طایفه ای و فرقه ای جلوه دهد و افکار عمومی جهانی را از سرکوبهای خشونت بار مردم منحرف کند. با این حال افشای واقعیتها موجب شده است این رژیم از سوی سازمانها و نهادهای بین المللی به شدت تحت فشار قرار گیرد.

از سوی دیگر، برخی رژیم های عربی که خود را قبلا در قالب محور میانه رو می نامیدند؛ تا پیش از این تلاش می کردند از طریق رسانه های خود حوادثو بحران سوریه را خشونت نظام بشار اسد علیه مردم این کشور معرفی کنند، و آن روی دیگر سکه یعنی حمایت مالی و تسلیحاتی خود از عناصر و گروه های مسلح و اعزام آنها به داخل خاک سوریه برای خرابکاری و ترور را پنهان کنند. البته این تلاشها با حضور فعال رسانه هایی مانند شبکه العالم، و اذعان ناظران به مقصر بودن عناصر مسلح و حامیان مالی و تسلیحاتی آنها، ناکام ماند.

فاش شدن دروغ های تبلیغاتی رسانه های عربی، در خصوص مسائل مهم منطقه از جمله سرکوب انقلاب مسالمت آمیز مردم بحرین و افشای واقعیتها و عوامل پشت پرده بحران سوریه، کشورهای منطقه را با بحران اخلاقی شدیدی مواجه کرده است.