به گزارش افکار به نقل از ايسنا، دكتر عليرضا مصداقي نيا در آستانه روز جهاني ايدز گفت: ۳/۳۳ ميليون نفر در دنيا با HIV ايدز زندگي ميكنند و به دليل رشد چشمگير درمانها ممكن است روز به روز به مبتلايان اين بيماري اضافه شود و تعداد مرگ و مير آن كاسته شود.

به گفته مصداقی نیا، سالانه ۶/۲ میلیون نفر از افراد تازه وارد به مجموعه مبتلایان به HIV اضافه می‌شوند و ۸/۱ میلیون نفر در دنیا به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. وضعیت ایران از نظر ابتلا به HIV نسبت به وضعیت کل دنیا بد نیست.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد از موارد جدید HIV مربوط به کشورهای با درآمد کم یا متوسط است، افزود: روزانه هزار نفر جوان زیر ۱۵ سال در دنیا به HIV مبتلا می‌شوند.در مجموع روزانه شش هزار نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند که ۵۱ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند و ۴۱ درصد آنها در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال قرار دارند.این امر در دنیا هشدار بزرگی است.

مصداقی نیا ادامه داد: به علت مراقبت‌های زیاد و سرمایه گذاری‌هایی که در زمینه HIV ایدز در دنیا صورت گرفته است مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش یافته همچنین ممکن است در آینده تعداد کودکانی که به دلیل این بیماری والدین خود را از دست داده و یتیم شده‌اند افزایش یابد و این مسئله به عنوان یکی از مسائل اجتماعی کشورها در آینده مطرح شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت ایدز در منطقه امرو گفت: هرچند اطلاعات درستی در این زمینه ازمنطقه در دست نیست اما بر اساس آمار موجود، ۴۶۰ هزار نفر در منطقه امرو به HIV مبتلا هستند. ایران نیز در این منطقه قرار دارد اما در کشور ما اطلاعات مناسبی از این بیماری وجود دارد. در مجموع منطقه امرو در مقایسه با کل جهان می‌تواند مشکلات بیشتری در مورد این بیماری داشته باشد. هرچند که وضعیت ایران در مقایسه با کل جهان وضعیت بدی نیست.

وی ادامه داد:در ایران وجود حدود ۸۰ هزار نفر مبتلا به HIV تخمین زده می‌شود که بیش از ۲۰ هزار نفر آنها شناسایی شده‌اند.در برهه‌ای از زمان HIV میان زندانیان و معتادان کشور شیوع یافته بود که خوشبختانه با اقدامات انجام شده و همکاری سایر دستگاه‌ها این موضوع کنترل شد. در حال حاضر وضعیت HIV‌ در ایران به صورت همگانی و اپیدمی نیست و هنوز در میان جمعیت خاصی با این موضوع روبرو هستیم. خوشبختانه آمار مبتلایان به HIV در زندانها رو به کاهش است امامتاسفانه بیماری ایدز در میان زنان کشور رو به افزایش است. این امر مقداری نگرانی ایجاد کرده است.هرچند که از چند سال گذشته تعداد مبتلایان به HIV ‌در کشور رو به کاهش بوده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت نسبت به افزایش بروز موارد HIV در زنان کشور هشدار داد و گفت: باید مراقبت و کنترل‌های لازم در این زمینه صورت گیرد تا شاهد توسعه HIV میان زنان کشور نباشیم.

مصداقي نيا در پايان گفت: مسئله كنترل بيماريها به ويژه HIV موضوعي نيست كه وزارت بهداشت به تنهايي قادر به انجام آن باشد. لازم است تمام دستگاههاي مربوطه همكاريهاي لازم را در اين زمينه داشته باشند. همچنين وزارت بهداشت برنامه استراتژيك مقابله با ايدز را تنظيم كرده است كه براي اجراي مواد آن به همكاري سازمانهاي مختلف كشور نياز است.