به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، با ورود به نیمه دوم عمر اکثر مخازن نفت سبک جهان و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و افزایش تولید نفت نیمه سنگین و سنگین در اکثر کشورهای جهان، ایران یک میدان جدید نفت سبک کشف کرده است.
این میدان نفت سبک در جنوب استان خوزستان قرار گرفته است و جز میادین مستقل تازه اکتشاف شده کشور به شمار می رود. بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد که در یک دهه گذشته تاکنون هنوز میدان جدید نفت سبکی همچون این میدان خشکی در کشورهای مختلف جهان کشف نشده است و به عبارت دیگر این میدان یکی از بزرگترین اکتشافات نفت سبک جهان در ۱۰ سال گذشته به شمار می رود.

یک مقام مسئول در وزارت نفت در گفتگو با مهر با اعلام اینکه در حال حاضر تمامی فعالیتهای اکتشافی در این میدان نفت سبک به پایان رسیده است، اعلام کرد: پیش بینی می شود به زودی رستم قاسمی وزیر نفت جزئیات کشف این میدان جدید هیدروکربوری را اعلام کند.

همزمان با کشف این میدان نفتی، یک میدان جدید نفت خام هم در یکی از استان‌های غرب کشور(استان ایلام) شناسایی شده است.

سیدمحمود محدثمدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اسفند ماه سال گذشته از کشف یکی از بزرگترین میادین نفت خام در جنوب کشور خبر داده و اعلام کرده بود: میدان جدید تازه اکتشاف شده را باید در ردیف میادین بزرگ نفت ایران قرار داد.

در حال حاضر حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در این میدان به پایان رسیده است، ضمن آنکه با توجه به پتانسیل بالای هیدروکربوری این مخزن جدید، حفاری تا لایه ها و سازندهای عمیق تر این میدان نفتی در حال انجام است.

در حال حاضر از هر ۵ حلقه چاه اکتشافی چهار حلقه منجر به کشف ذخایر جدید نفت و گاز در ایران می‌شود، این در حالی است که از ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون ایران بیشترین اکتشافات نفت و گاز جهان را داشته است.

شرکت ملی نفت ایران در برنامه چهارم با توسعه فعالیتهای اکتشافی در مجموع ۱۹ میدان نفتی و هشت میدان جدید گازی با لایه مخزنی جدید کشف شده است و در صورتی که قیمت هر بشکه نفت اکتشاف شده را ۵۰ دلار و قیمت هر متر مکعب گاز را ۱۵ سنت در نظر بگیریم در مجموع ۶۳۳ میلیارد دلار ذخایر جدید نفت و گاز کشف شده است.

از آغاز برنامه پنجم توسعه تاکنون هم هشت میدان جدید نفت و گاز شامل میدان گازی هالگان(استان فارس)، میدان نفتی سومار(کرمانشاه)، میدان گازی طوس(خراسان رضوی)، میدان گازی فروز(خلیج فارس)، میدان گازی سفید(هرمزگان) و میدان گازی خیام(شرق عسلویه)، میدان گازی سردار جنگل(دریای خزر) و لایه نفتی در میدان البرز(استان قم) کشف و جزئیات آن توسط وزارت نفت اعلام شده است.

هم اکنون بر خلاف برخی از کشورهای عضو اوپک، ضریب اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز در ایران به ۸۰ درصد رسیده است به طوری‌که در شرایط فعلی با حفر هر پنج حلقه چاه اکتشافی چهار حلقه چاه به ذخایر نفت و گاز می رسد.

ایران با در اختیار داشتن بیش از ۱۵۵ میلیارد بشکه ذخایر نفت قابل برداشت و بیش از ۳۳.۱ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز، دارنده رتبه نخست مجموع ذخایر نفت و گاز جهان است که مطابق با برآوردهای انجام گرفته و با احتساب روند فعلی برداشت و بدون انجام اکتشافات جدید پیش‌بینی می‌شود کشور حداقل تا ۸۰ سال آینده نفت و حداقل تا ۱۵۰ سال دیگر گاز طبیعی برای تولید و صادرات در اختیار داشته باشد.

بر اساس اهداف اکتشافی نفت و گاز طبیعی وزارت نفت هم در برنامه پنجم توسعه باید سالانه ۲.۵ میلیارد بشکه به حجم ذخایر نفت خام کشور افزوده شود، ضمن آنکه تا پایان سال ۱۳۹۴ باید سالانه ۶۳۰ میلیارد متر مکعب ذخایر جدید گاز طبیعی در ایران کشف شود.