به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، سردار محمدرضا نقدي در اولين جلسه شوراي عالي بسيج ورزشكاران با اشاره به رسالت بسيج در عرصههاي مختلف اظهار كرد: طبق كلام ولايت، رسالت بسيج تحقق جامعه اسلامي است و تعريف بسيج در ورزش، تحقق جامعه ورزشي اسلامي به معني واقعي كلمه است.

وی با تبیین مفهوم جامعه ورزشی اسلامی گفت: موفقیت در بسیج ورزشکاران به میزان حاکمیت دین و معنویت در عرصه ورزش است و تحقق هدف فوق به معنی موفقیت ورزش در خود ورزش است که راه تسخیر سطوح اول ورزش در دنیا را میسر می‌کند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به عرصه‌های ورزشی موجود در کشور اظهار کرد: عرصه‌های امروزی ورزش در کشور بیشتر از الگوهای غربی الهام گرفته و نوعاً از غرب یا شرق آمده است که فرهنگ غیر ارزشی آنها نیز با این عرصه‌ها به کشور ما آمده و می‌توان آن را در روابط بین اجزاء آن رشته ورزشی مشاهده کرد.

نقدی اضافه کرد: برخی ورزشکاران به خاطر تاثیر از غرب، رسیدن به ایده‌آل را در پیمودن راه غربی‌ها می‌دانند و کاستی‌های ما در فتح قله‌های جهانی ورزش را متأثر از کاستی‌های ما نسبت به غرب می‌دانند حال آنکه ما مدعی یک تمدن غنی هستیم و می‌توانیم با تعریف اجزاء متناسب با فرهنگ خود، روابط سازگار را برای موفقیت تعریف و ترسیم کنیم.

وی ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های بزرگ دنیا را در دفاع مقدس و در تاریخ کشورمان بی‌نظیر عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم عرصه ورزش را بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های دینی خود پی‌ریزی کنیم، موفقیت‌های جهانی را کسب می‌کنیم چون مانند عرصه دفاعی، شالوده کارها بر مبنای دیانت و باورهای ما خواهد بود.

نقدی همچنین با اشاره به موفقیت‌های علمی کشور گفت: در عرصه سیاست نیز تاکید بر معنویت و ارزش‌ها سبب شد تا ۵ + ۱ در برابر ایران به زانو درآید و هر روز بیشتر عقب‌نشینی کند تا آنجا که برای حل بحران سوریه از ایران راه حل می‌خواهند. بدانید هر جا که کاستی داشتیم از ضعف دیانت و معنویت است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین پیروزی اخیر در تکواندو را کاری بزرگ دانست و در ادامه اظهار کرد: هرچه به ایمان نزدیک شویم به موفقیت نزدیک‌تر می‌شویم و اگر روزی تیم فوتبالی داشته باشیم که بازیکنان آن نماز شب بخوانند و با وضو و به نیت برافراشتن پرچم اسلام به میدان بروند، می‌توانیم تیم فوتبال برزیل را هم شکست دهیم.

وی با تاکید بر لزوم کاهش بداخلاقی‌ها، گزینش اصلح در رقابت‌ها، کنار رفتن روابط ناعادلانه و … در ورزش تصریح کرد: اگر فرهنگ بسیج را در ورزش پیاده کنیم، می‌توانیم در صدر رتبه‌های ورزش جهان قرار بگیریم و سکوهای قهرمانی را فتح کنیم؛ به همان دلیل که در دفاع، سیاست و علم نیز توانستیم موفق شویم.

نقدی با تاکید بر لزوم بازتعریف و ایجاد مدل‌های اسلامی و تسلیم نشدن در مقابل مدل‌های غربی مانند ورزش پهلوانی و باستانی که ریشه در فرهنگ اسلامی و ایرانی دارد، گفت: کلید این فرهنگ‌سازی در دست مربیان ورزش است و اگر جامعه کوچک مربیان ورزش را درست بسازیم آنگاه تحول مورد نظر شکل می‌گیرد.

وی انجام کارهای سطحی در برنامه‌های صرفا تبلیغی همچون تولیدات فرهنگی و معرفی الگوها را خوب اما ناکافی دانست و افزود: اساس کار بسیج در ورزش یک کار آموزشی تربیتی است و لازم است در ابتدا تحقیقات و پژوهش‌های علمی در موضوعاتی همچون ورزش اسلامی، فقه و ورزش، اخلاق ورزشی مبتنی بر اسلام و … را انجام داد تا منشاء تحول در ورزش شویم که این امر توسط بسیج ورزشکاران شروع شده است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به وجود کانون‌های بسیج ورزشکاران در شهرها و استان‌ها، وظیفه شوارای عالی بسیج ورزشکاران را تبیین راهبردها و سیاست‌های اصلی بر مبنای ورزش با ارزش دانست و تاکید کرد: باید با تشکیل مجمع عالی بسیج ورزشکاران از سراسر کشور اقدام به تهیه سند چشم‌انداز و اسناد راهبردی و اصلی در کمیسیون‌های تخصصی شود تا با هدایت، دعوت و مطالبه از تمامی اجزای ورزش در دولت، ورزشکاران، باشگاه‌ها، سازمان بسیج و سپاه به سمت ورزش مطلوب پیش برویم.

نقدی در پایان با گرامی‌داشت یاد و نام شهید محمد قورچانی شهید شاخص بسیج ورزشکاران در سال ۹۱ گفت: ان‌شاء‌الله بتوانیم از مکتب این شهید که قرار است نقل محافل ورزشی در سال جاری باشد الهام بگیریم.

شهيد محمد قورچاني، مبتكر پومسه تكواندو در ايران بوده و در سال ۱۳۶۱ در منطقه عملياتي شوش به شهادت رسيد.