به گزارش افکارنیوز به نقل از شفاف، هدفمندی یارانه ها و ماجراهای مربوط به آن می رود به بزرگترین چالس اقتصادی دولت تبدیل شود.درحالی که اکثر اقتصادی های مجلس از نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها ناراضی هستند و بارها اعتراض خود را علام کرده اند، دولتی ها همچنان کوتاه نمی آیند و از نحوه اجرای این طرح به خصوص در فاز دوم، حمایت می کنند.

دیشب اما قرار بود حرف آخر را محمود احمدی نژاد در گفت و گوی تلویزیونی با مردم بزند. گفتگویی که محمد رضا رحیمی آن را فصل الخطاب دانسته بود و با اعلام آن خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص اعلام جزییاتی از نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفته بود: «همه را آقای رییس‌جمهور اطلاع خواهند داد»



حتی چند ساعت به انجام این گفت و گو مانده، معاون اول رییس‌جمهوری مجددا گفته بود: «دستور رسمی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را دکتر احمدی‌نژاد صادر خواهد کرد.» تا به این ترتیب همه چیز به گفت و گوی تلویزیونی سه شب موکول شود اما این اتفاق نیافتاد و خبرگزاری رسمی دولت اعلام کرد: گفت‌وگوی تلویزیونی سه‌شنبه‌شب رییس‌جمهوری با مردم که قرار بود پس از خبر ۲۱ از شبکه اول سیما انجام شود به زمان دیگری موکول شد. تا پاسخ به اما و اگر های فاز دوم هدفمندی که این روزها خبر ساز شده است و حتی رئیس مجلس را نیز به واکنش و نامه نگاری واداشته، به زمانی نامعلوم موکول شود.

هنوز دلیلی برای این لغو برنامه اعلام نشده است هر چند شاید بتوان گفت دلیل اصلی لغو این گفت و گو فضای ملتهب به وجود آمده بین دولت و مجلس بر سر اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها و نگرانی های افکار عمومی است.

تنش ها بر سر فاز دوم هدفمدی یارانه ها اما در سال گذشته از یک پیامک مبنی بر حذف یارانه نقدی که برای عده ای ارسال شد و برای عده ای نشد، آغاز شد. در همان زمان سیاسیون ارسال این پیامک را غیر قانونی و در راستای آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها تلقی کردند.

هنوز سال نو نشده اما، ماجرای واریز مابه التفاوت ۲۸ هزار تومانی قضیه را جدی تر کرد و عملا ثابت کرد دولتی ها در اجرای فاز دوم هدفمندی بر خلاف قانون مجلس که این اختیار را حداقل در ۳ ماه اول سال به دولت نمی دهد، مصمم هستند.

از همین جا بود که اعتراضات آغاز شد و علی لاریجانی به مقام معظم رهبری در اعتراض به نحوه اجرای فاز دوم نامه نوشت. بعد ها اما رییس قوه مقننه در پاسخ به سوالی در مورد نامه‌اش به مقام معظم رهبری در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: «علت نامه‌نگاری بنده روشن است. ما مرحله دوم هدفمندی را هنوز در مجلس تصویب نکرده‌ایم. اصل این مساله باید از طرف دولت پیشنهاد شود و مجلس آن را تصویب کند و نحوه برداشت درآمد و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و همچنین نحوه پرداخت باید بر اساس قانون باشد.»

اما این تنها رییس مجلس نبود که به اقدام دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی اعتراض کرد. رییس سازمان بازرسی نیز دیروز با تایید ارسال نامه به دفتر رهبری درخصوص هدفمندی یارانه‌ها گفت: «ما در مورد موضوعات مختلف به ویژه هدفمندسازی یارانه‌ها گزارش‌های متعددی را تهیه کرده‌ایم که یکی از مراجع گیرنده ما دفتر رهبری بوده است.» تا به این ترتیب بازار نامه نگاری در اعتراض به ماجرای هدفمندی یارانه ها داغ باشد.

در هر حال کاملا مشخص است که دولتی ها نه قانون مجلس بلکه دستور رئیس جمهور را فصل الخطاب می دانند و پیش از این هم وزیر اقتصاد اعلام کرده بود زمان اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی را رئیس جمهور تعیین می کند.

از سوی دیگر درباره قیمت بنزین که افزایش آن یکی از تبعات اجرایی شدن فاز دوم است نیز دولتی ها اعلام کرده اند که قیمت بنزین تعیین شده و برای ابلاغ منتظر امضای رئیس جمهور است تا به این ترتیب قانون مجلس برای دولتی ها بی اهمیت باشد و فرمان رئیس جمهور فصل الخطاب.در هر حال باید منتظر ماند ودید نتیجه کش مکش های هدفمندی چه خواهد شد و برنده این تنش اقتصادی در نهایت کیست؟منتقدین یا دولتی ها.