به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، روز گذشته قيمتهاي جديد شيرخام، شير پاستوريزه و انواع محصولات لبني توسط سازمان جهاد كشاورزي استان تهران، سازمان بازرگاني استان تهران، سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان و استانداري تهران جمعبندي شد و توسط استاندار تهران در شب گذشته در ستاد تنظيم بازار ارائه شد.

پس از بررسی شرایط تولید، فرآوری و قیمت‌‌های پیشنهادی، محمدرضا رحیمی رییس ستاد تنظیم بازار به منظور کاهش قیمت شیرخام مورد نیاز صنایع لبنی، واردات شیرخشک را که از سال گذشته از سوی وزیر جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده بود، آزاد کرد.

رضا باکری - دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی با اعلام این خبر به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به این‌که روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ تن شیرخام تولیدی کشور برای تبدیل به شیرخشک مصرف می‌شود، قیمت شیرخشک از کیلویی ۳۵۰۰ تومان به هشت هزار تومان افزایش یافته و نرخ این محصول در کشورمان دو برابر قیمت‌های جهانی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از شیرخام به شیر خشک تبدیل می‌شود، قیمت شیرخام برای صنایع لبنی مداوم روند افزایشی داشته و هم‌چنین میزان شیرخام ورودی به صنایع لبنی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، برای تامین کسری شیرخام کارخانه‌ها مجوز واردات شیرخشک از سوی رییس ستاد تنظیم بازار به وزیر صنعت، معدن و تجارت داده شد.

باکری اظهار کرد: شیرخشک مورد نیاز کارخانه‌های شیرینی و شکلات، سوسیس و کالباس و بستنی‌‌سازی باید از طریق واردات تامین شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اعلام کرد: طبق دستور رییس ستاد تنظیم بازار اختیارات قیمت‌گذاری شیرخام و محصولات لبنی به استاندار تهران واگذار شد.

وی گفت: عصر امروز(چهارشنبه) میزان قیمت شیرخام و محصولات لبنی در استانداری تهران مصوب و ابلاغ خواهد شد.

به گفته‌ باکری قیمت پایه شیرخام ممتاز طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان تهران کیلویی ۸۵۰ تومان در نظر گرفته شده که این نرخ به هر میزان تعدیل شود، میزان افزایش قیمت محصولات لبنی نیز به همان میزان کاهش خواهد داشت.

دبير انجمن صنفي صنايع لبني تصريح كرد: طبق توافق جديد با سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان از اين پس طريقه قيمتگذاري محصولات لبني به صورت درصدي براي كليه فرآوردهها اعمال نخواهد شد بلكه با توجه به اينكه ميزان مصرف شيرخام در هر فرآورده متفاوت است، ميزان افزايش قيمت نيز براساس ميزان مصرف شيرخام در هر محصول لحاظ خواهد شد.